معاون استاندار: افزایش قیمت بنزین حجم مصرف آن را اصلاح می‌کند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: افزایش قیمت بنزین منجر به اصلاح حجم مصرف این ثروت ملی و کاهش قاچاق آن به خارج از کشور می‌شود.

معاون استاندار: افزایش قیمت بنزین حجم مصرف آن را اصلاح می‌کند

علی رسولیان افزود: به دلیل اختلاف چشمگیر نرخ بنزین عرضه شده در داخل ایران با قیمت آن در کشورهای همجوار بخشی از این سوخت پرمصرف به خارج از ایران قاچاق می‌شود.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی اقدام برای یکسان‌سازی نرخ بنزین تولید و عرضه شده در ایران با قیمت آن در کشورهای همجوار گام بلندی در مسیر کاهش قاچاق ثروت ملی است.

معاون استاندار خراسان رضوی حجم مصرف سوخت در کشورمان را شش برابر حجم میانگین جهانی ذکر و بیان کرد: حجم مصرف بنزین در ایران حتی در مقایسه با کشورهای همترازمان نیز بیشتر است. این وضعیت نشان می‌دهد حجم و شیوه مصرف این ثروت ملی توسط شهروندان ایرانی "نامناسب" است.

وی گفت: بر همین اساس حجم مصرف بنزین در خراسان رضوی طی نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۹ درصد بیشتر شده است. این افزایش مصرف، بدون هرگونه دلیل منطقی یا مولفه اثرگذاری برای آن رخ داده است.

رسولیان افزود: دولت برای توزیع بنزین یارانه می‌دهد اما استفاده مردم از این یارانه متوازن نیست به طوری که حجم مصرف برخی شهروندان بیش از حد بوده و در مقابل گروه دیگری از شهروندان ایرانی سهمی از یارانه قایل تجهی که دولت صرف تولید و عرضه بنزین می‌کند، ندارند.

وی ادامه داد: زمانی که قیمت یک کالا نسبت به سایر مولفه‌های همترازش پایین‌تر باشد، مصرف آن افزایش می‌یابد و در نهایت باعث قاچاق بخشی از همان کالا به خارج از کشور می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصاد ی استانداری خراسان رضوی گفت: بر همین مبنا نظام جمهوری اسلامی ایران به سبب حفظ منافع مردم اقدام به اعمال تغییراتی در نرخ بنزین کرده است که در درازمدت منجر به کاهش قاچاق، اصلاح مصرف و یکسان‌سازی میزان بهره‌مندی مردم از یارانه‌ای می‌شود که دولت صرف تولید و عرضه بنزین می‌کند.

وی افزود: گرچه نرخ بنزین افزایش یافته اما نرح گازوئیل و گاز سی.ان.جی ثابت مانده است بنابراین نباید شاهد هیچگونه تغییری در هزینه حمل و نقل کالا که اغلب توسط خودروهای سنگین گازوئیل سوز صورت می‌گیرد، باشیم.

رسولیان همچنین تاکید کرد: دولت بطور جد در پی جلوگیری از تاثیر افزایش قیمت بنزین بر نرخ سایر کالاها و خدمات است. نهادهای نظارتی کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی نیز از امروز مکلف شده‌اند تا نظارتی بیشتر بر بازار داشته و از افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات جلوگیری کنند.

بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، از بامداد جمعه ۲۴ آبان بنزین برای همه وسایل نقلیه سهمیه‌بندی شد. طبق اطلاعیه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی بر این اساس قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای هر لیتر سه هزار تومان خواهد بود.

در پی اعلام نرخ جدید بنزین اعتراضهایی نسبت به آن صورت گرفت. این اعتراضها به اصلاح قیمت بنزین که بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی سران قوا از دقایق اولیه بامداد جمعه ۲۴ آبان به اجرا گذاشته شد، در شهرهای مختلف اشکال متفاوت داشت. در برخی شهرها اعتراض تنها در حد تجمع بود و در برخی شهرها با ایجاد ترافیک همراه شد.

علی ربیعی سخنگوی دولت، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از شامگاه جمعه ۲۴ آبان تاکنون در اظهارنظرهایی جداگانه تاکید کرده‌اند که موضوع تغییر بهای بنزین مصوبه شورای عالی اقتصادی سران قوا و تصمیم همه اجزای نظام است.

همچنین دولت با توجه به دغدهه‌هایی که درباره معیشت مردم وجود دارد موظف است تا تمام پولی را که از این مسیر به دست می‌آید در قالب یارانه ای جداگانه به حدود ۶۰ میلیون نفر از مردم ایران پرداخت کند. مهمترین مسئله دولت در این اصلاح قیمت، اصلاح نظام پرداخت یارانه به نفع همه مردم بوده است.

دولت تاکید کرده است که به سرعت سازوکار پرداخت یارانه اصلاح قیمت بنزین اعلام می‌شود و ۶۰ میلیون ایرانی از آن بهره‌مند خواهند شد.

منبع: ایرنا

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها