سهمیه بندی بنزین تنها راه حل مقابله با مصرف بی‌رویه بنزین

نوراللهی گفت: متأسفانه ما در کشور با مصرف بی‌رویه سوخت مواجه هستیم و طرح سهمیه‌بندی قیمت سوخت دیر یا زود باید انجام می‌شد.

سهمیه بندی بنزین تنها راه حل مقابله با مصرف بی‌رویه بنزین

یونس نوراللهی کارشناس حوزه انرژی و استاد دانشگاه تهران، درباره نکات مثبت و منفی طرح سهمیه‌بندی سوخت, گفت: با توجه به شرایط کشور طرح سهمیه‌بندی مصرف سوخت دیر یا زود باید انجام می‌شد.

او ادامه داد: متأسفانه ما در کشور با مصرف بی‌رویه سوخت مواجه هستیم و تجربه به دست آمده در سال‌های اخیر نشان داده است که با حذف سهمیه‌بندی بنزین نه تنها مصرف آن کنترل نشد بلکه شاهد افزایش روز افزون مصرف سوخت هم بودیم.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: سرانه مصرف بنزین در کشور ما گاهی به ۲ برابر مصرف سایر کشور‌ها می‌رسد و این موضوع نشان دهنده اهمیت کنترل مصرف سوخت است.

نوراللهی تأکید کرد: باید توجه داشته باشیم که کنترل مصرف سوخت صرفاً به قیمت‌گذاری بستگی ندارد بلکه باید سیاست‌های در نظر گرفته شده برای مصرف سوخت از نظر قیمتی و حجمی مورد ارزیابی قرار گیرد.

او با تأکید بر تأثیر مناسب اجرای طرح سهمیه‌بندی سوخت بر میزان مصرف, گفت: راهکار‌های دیگری هم برای کنترل مصرف بنزین وجود دارد که در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته و عملکرد مناسبی داشته است.

این کارشناس حوزه انرژی گفت: در شرایط فعلی سهمیه‌ای ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است که منجر به ایجاد نارضایتی در بین مردم می‌شود. همچنین می‌توان اشکالاتی را در حوزه عدالت اجتماعی به آن وارد کرد.

نوراللهی افزود: در حال حاضر سهمیه‌ای معادل ۶۰ لیتر برای هر خودرو در نظر گرفته شده است. بنابر اعلام بسیاری از آمار‌ها دولت می‌توانست بنزین را با قیمت بیش از ۷ هزار تومان که نرخ تمام شده تولید این محصول است, به فروش برساند اما این کار را نکرد که این نشان‌دهنده یارانه‌ای است که از طرف دولت به بنزین اختصاص پیدا می‌کند؛ با ایجاد سهمیه‌بندی بنزین کسانی که چند ماشین داشته باشند مبلغ بیشتری از یارانه دولتی به آن‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

او گفت: افراد بسیاری بدون داشتن خودرو مجبور به مواجه با افزایش هزینه در بخش‌های مثل حمل‌ونقل خواهند شد که دولت راهکار پرداخت نقدی مابه‌التفاوت این فروش را برای مواجه با اختلالات در نظر گرفته است.

این کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: راهکار‌های دیگری برای مواجه با مصرف بی‌رویه بنزین وجود داشت که می‌توانستیم از آن‌ها استفاده کنیم برای مثال امکان آن وجود داشت که بنزین را با نرخ آزاد منطقه خلیج فارس عرضه کرده و مابه‌ التفاوت آن را به صورت نقدی در اختیار افراد جامعه قرار دهند تا از ایجاد ناعدالتی پیش‌گیری شود. مصرف روزانه چیزی حدود ۹۴ میلیون لیتر در روز است که با توجه به جمعیت ۸۳ میلیونی کشور می‌توان مصرف روزانه یک لیتر برای هر نفر را در نظر گرفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها