جنبش جلیقه زردهای فرانسه یک ساله شد / بسته شدن ۲۰ ایستگاه قطارشهری و تدارک تظاهرات بزرگ در پاریس

جنبش اعتراضی جلیقه زردهای فرانسه در حالی فردا یکشنبه به نخستین سالگرد خود می‌رسد که میزان شرکت معترضان در تظاهرات این جنبش خیلی کمتر از زمانی است که این جنبش در اوج خود قرار داشت.

جنبش جلیقه زردهای فرانسه یک ساله شد / بسته شدن ۲۰ ایستگاه قطارشهری و تدارک تظاهرات بزرگ در پاریس

به گزارش خبر فوری به نقل از خبرگزاری آناتولی، در سالگرد این اعتراضات بیش از ۲۰ بزرگراه و ایستگاه قطار شهری در پاریس تعطیل شد. به دستور پلیس از ساعت ۷ صبح به وقت محلی ایستگاه‌های قطار شهری نزدیک به کاخ الیزه، محل تجمع معترضان، ایستگاه برج ایفل، ایستگاه مجلس ملی ، کاخ کنکورد و خطوط ۲ و ۶ مترو بسته شده‌اند.

به علاوه بیش از ۵۰ مسیر اتوبوس نیز تغییر کرده است.

معترضان برای اعتراضات گسترده طی روزهای آینده برنامه ریزی کرده‌اند.

اعتراضات جنبش موسوم به "جلیقه زردها" در فرانسه ابتدا در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۸ در واکنش به افزایش قیمت سوخت و نابرابری اقتصادی آغاز شد اما این اعتراضات در ادامه به شورشهایی بعضا مرگبار علیه دولت فرانسه تبدیل شد.

معترضان این جنبش از جلیقه ایمنی زرد رنگ تعبیه شده در خودروهای فرانسوی به عنوان نماد جنبش خود استفاده کرده و در تظاهرات این جلیقه‌ها را به تن می‌کنند تا اعتراضات آنها بیشتر به چشم بیاید.

در نخستین روزهای پا گرفتن این جنبش اعتراضی، جمعیت انبوه در سراسر فرانسه در تظاهرات شرکت می‌کردند و طبق برآوردهای رسمی این جمعیت به ۳۰۰ هزار تن رسید.

این جنبش اعتراضی در ادامه الهام‌بخش معترضان در کشورهای دیگری نیز شد و جنبشهایی مشابه با جلیقه زردهای فرانسه در کشورهای دیگر هم شکل گرفت.

نمایندگانی از این جنبش اعتراضی ماه مه سال جاری میلادی در انتخابات پارلمان اروپا نامزد شدند هر چند که موفقیت چندانی به دست نیاوردند.

جنبش جلیقه زردهای فرانسه با گذشت چند ماه از آغاز اعتراضاتش تقویت شد و توانست امتیازاتی را هم از دولت فرانسه به ویژه در زمینه لغو افزایش مالیات سوخت که جرقه اولیه این اعتراضات را زد، کسب کند اما به گفته تحلیلگران این جنبش در بلندمدت به مشکلاتی برخورد.

پولیانا روییز، یک کارشناس رسانه در دانشگاه ساسکس انگلیس به خبرگزاری آناتولی گفت، جنبش جلیقه زردها نتوانست بیشتر از هسته اصلی حامیانش گسترش پیدا کند چون اعتراضات آن صرفا بر مبنای یک سری مسائل خاص شکل گرفتند.

روییز عنوان کرد، عدم برخورداری از رهبری و داشتن ایدئولوژی‌های مختلف باعث مختل شدن این جنبش شد.

وی اظهار کرد: آنها قابلیت محدودی در ارتباط برقرار کردن با معترضان دیگر داشتند و برخی مطالبات خاص خودشان را فراتر از بحث مالیات سوخت داشتند.

اوایل ماه جاری میلادی حدود ۶۰۰ تن از جلیقه زردهای سراسر فرانسه در شهر مونپلیه در جنوب این کشور در نشستی به بررسی و بحث درباره آینده این جنبش و برنامه‌هایشان برای نخستین سالگرد آن پرداختند.

جنبش جلیقه زردهای فرانسه حتی به رغم فروکش کردن تعداد شرکت‌کنندگان در اعتراضاتشان اما توانسته اثر خود را در تاریخ و به ویژه بر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه ثبت کند؛ رئیس جمهوری که به شدت مورد اعتراض تظاهرکنندگان قرار گرفت و برای استعفا کردن تحت فشار است.

طبق اعلام دولت فرانسه، این اعتراضات مجموعا تاکنون ۱۱ کشته و بیش از ۴۰۰۰ زخمی از جمله در میان پلیس و معترضان بر جای گذاشته است.

فعالان جنبش مدعی هستند که ۲۴ معترض نیز یک چشم خود و پنج تن هم یک دستشان را از دست داده‌اند.

در عین حال دست کم ۸۴۰۰ تن هم از زمان آغاز اعتراضات جلیقه‌زردها بازداشت شده‌اند و حدود ۲۰۰۰ تن هم با تمدید بازداشت روبرو شده‌اند.

منبع: ایسنا

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • کاربر ناشناس
    0

    اگر ایران خودمان بود یک هفته ای عین نود میلیون را کشته بودند و میگفتند همشان دست نشانده امریکا بودند

  • رضا
    0

    نمیدانم چرا هر اعتراض و تجمعی در غرب باشد میشه خواسته بر حق مردم ولی همان در کشور خودمان میشه توطئه آمریکا و اسرائیل و عربستان؟!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها