مروری بر تاریخ سوخت خودرو در ایران / چگونه بنزین 6 ریالی 15 هزار ریال شد؟ + نمودار

قیمت بنزین پیش از انقلاب و در سال ۵۵، ۶ ریال به ازای هر لیتر بود. در سال ۵۶ قیمت بنزین به ۸ ریال و در سال ۵۷ به یک تومان رسید.

مروری بر تاریخ سوخت خودرو در ایران / چگونه بنزین 6 ریالی 15 هزار ریال شد؟ + نمودار

به گزارش خبر فوری ، در آخرین ساعات روز پنج‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸، دولت به طور ناگهانی و بدون اعلان قبلی اعلام کرد که نرخ بنزین سهمیه‌ای به ۱۵۰۰ و بنزین آزاد به ۳۰۰۰ تومان افزایش یافته‌است.

همچنین، شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، بنزین را برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز سهمیه‌بندی کرد. براساس فهرست جدید سهمیه‌بندی خودروها برای هر ماه به این شکل خواهد بود:

سواری شخصی بنزینی، ۶۰ لیتر

سواری شخصی دوگانه سوز، ۳۰ لیتر

تاکسی بنزینی،۴۰۰ لیتر

تاکسی دوگانه سوز، ۲۰۰ لیتر

موتورسیکلت، ۲۵ لیتر

وانت کم‌مصرف بنزینی، ۲۰۰ لیتر

وانت پرمصرف بنزینی، ۳۰۰ لیتر

بعد از اتفاق، بسیاری نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند. برخی این اتفاق را عجیب و بی‌سابقه دانستند. در این اوضاع که هر کس از جنبه‌ای به این ماجرا می‌پردازد؛ ما نیز سعی داریم از منظر تاریخی به ماجرای گرانی بنزین بپردازیم و ببینیم در طول تاریخ قیمت بنزین در ایران چه تغییراتی کرده است؟

تاریخچه بنزین در ایران

بعد از ورود اولین اتومبیل به ایران توسط مظفرالدین شاه در سال 1281 خورشیدی، تمایل برای استفاده از این وسیله روز به روز در بین مردم افزایش یافت. استفاده مردم از اتومبیل سبب شد تا بنزین نیز به بازار راه پیدا کند، ابتدا يك شرکت انگلیسی، بنزین را توسط دکان‌های نفت فروشی، خواربار فروشی و سرایداران گاراژها در شیشه‌های نیزه‌ای (که این اواخر جهت آب لیمو و آب غوره استفاده می‌شد و هنوز هم در بعضی خانه‌ها پیدا می‌شود) در دسترس مردم گذاشت، سپس شیشه‌ها به پیت‌های حلبی معروف به پیت بنزینی با گنجایش 15 لیتر تبدیل شد.

از طرفی دیگر روسیه با راه اندازی شرکتی با نام "پرس- آذ- نفت" در تهران ، واقع در خیابان امیرکبیر و شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم در خیابان امام خمینی (سپه سابق) نبش خیابان استخر، اقدام به فروش نفت و روغن نمودند.

با افزایش مصرف بنزین، از آنجاكه خرید بنزین با ظرف به‌صرفه نبود، همچنين به سبب خطرات ناشی از نگهداری بنزین در ظرف، رفته رفته، اولین پمپ‌های بنزین‌ها شکل گرفت. هرچند در مورد تاریخ احداث اولین پمپ بنزین‌های ایران صحبت بسیار است، اما تلمبه بنزینی که بیش از یک قرن قدمت دارد و در موزه سنجش تبریز نگهداری می‌شود می‌تواند دلیلی بر وجود پمپ بنزین در آن زمان باشد.

اولین پمپ بنزین تهران در خیابان اعیان نشین امیریه، چهارراه گمرک ساخته و افتتاح شد. انتخاب اين مكان براي احداث پمپ بنزين، بیشتر به دليل سکونت رجال مملکتی در این محله بود. دومین پمپ بنزين در خیابان بوذرجمهری، ایستگاه درخوانگاه، سومی در خیابان سعدی، دروازه دولت، چهارمی میدان بهارستان، مقابل مطبعه (چاپخانه) مجلس و پنجمی در خیابان سی متری نظامی (کارگر فعلی) نزدیک چهارراه لشگر بود. و به همین ترتیب تا سال 1330 تعداد ده پمپ در تهران مشغول به کار گردیدند و شرکت نفت اقدام به شماره گذاری آنان کرد.

قیمت بنزین قبل و بعد از انقلاب

قیمت بنزین پیش از انقلاب و در سال ۵۵، ۶ ریال به ازای هر لیتر بود. در سال ۵۶ قیمت بنزین به ۸ ریال و در سال ۵۷ به یک تومان رسید.
سال ۵۷، سال انقلاب اسلامی بود و رژیم پهلوی در بهمن آن سال سرنگون شد. تا سال ۵۹ قیمت بنزین تغییری نداشت و با نرخ یک تومانی، به فروش می‌رسید. با این حال در سال ۵۹ قیمت بنزین به یکباره ۳ برابر شد و به ۳ تومان به ازای هر لیتر رسید.

در جدول زیر تغییر قیمت بنزین در این سالها را مرور می‌کنیم:

سال

قیمت بنزین استاندارد(ریال)

قیمت بنزین آزاد(ریال)

1357

10

------

1359

30

------

1369

50

------

1374

100

------

1376

160

-----

1377

200

-----

1378

350

-----

1379

385

------

از سال 1380 به بعد ناگهان قیمت بنزین دچار یک تکان شدید می‌شود. جدول زیر قیمت بنزین در دهه 80 و 90 را نشان می‌دهد.

۱۳۸۰

۳۸۰

-----

۱۳۸۱

۵۰۰

-----

۱۳۸۲

۶۵۰

-----

۱۳۸۳

۸۰۰

-----

۱۳۸۶

۱۰۰۰

۴۰۰۰

۱۳۸۹

۴۰۰۰

۷۰۰۰

١٣٩٣

٧٠۰۰

١٠٠٠٠

۱۳۹۴

۱۰۰۰۰

------

۱۳۹۶

۱۰۰۰۰

-----

۱۳۹۸

۱۵۰۰۰

۳۰۰۰۰

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 40
  • من
    0

    تحلیل آبدوغ خیاری

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      خدا وکیلی به فکر ما کسبه ای که با وانت سیار داره تو کوچه محلها هر روز کاسبی می کنیم فکر کردید که هر روز صبح صد کیلو متر میرویم وصد تا بر میگردیم به خا طر یه لقمه نون تو را به خدا یه فکر اساسی کنید

    • امید مقدس
      1

      اقا من صمیمانه واز ته قلب موافقه رژیم هستم وبااقایه روحانی بسیار حال میکنم ...خدا بهشون سلامتی بده به حقه ابرویه زهرا س...

  • شهرام
    1

    با این لگن های پرمصرف داخلی مثل پژو و سمند ۶۰ لیتر به چی‌میرسه؟ دیگه یه مسافرت داخلی هم آرزو شد برا مردم؟ لعنت بر جد و ابادتون اقایان مسیول که همچین تصمیمی گرفتید. یه مسافرکش بیچاره چه باید بکنه آقای دولت الدنگ؟

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      1

      سلام اقای روحانیون ثابت کردید که روحانی بدرد حگومت نمیخوره خداکنه زود سقط بشید

    • کاربر ناشناس
      0

      این قدر دروغ نگویید

  • براندازم
    0

    به نظرت جمعیت حاضر در مناطق شهری همه مایه دارن که درامد حاصل از گرونی بنزین به نفع روستایی هاست

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      خدا را شکر مسئولین مملکت ما مومن هستن اگه اینها رییس جمهور کشورهای اروپایی بودن منظورم کفران چی کارشون میکردن

  • محمد صفایی...
    0

    اینا همش دروغه ومن به خدا هیچ اعتمادی به اینا ندارم... همه مسئولان دروغگو و منفعت طلبند...هر چند پیام من رو نمیگذارید ولی درد دل من اینه که همه مردم برای مسولین بی ارزشند....

  • m
    0

    یکی ازخبرهای کانالتون این بود که چرا سهمیه بندی به نفع اقشار محروم است. نویسنده کاملا یک بعدی به مساله نگاه کرده اگر فقط قیمت بنزین گران میشد من هم موافقم ولی اینگونه نیست چون همه اقلام آن هم بدون حساب افزایش قیمت خواهند داشت نویسنده محترم باید یک فلاش بک به تجربیات سالیان اخیر بزند با همین گونه محاسبات تک بعدی و اشتباه امثال شما مسعولین بیسواد مملکت را دارید به فنا میدهید

  • حبیب
    0

    سلام . من در مشهد پیک موتوری رستورانم روزانه 2 لیتر مصرف دارم و 30 هزارتومن حقوق ، الان میشه بفرمائید چطور به نفع منه؟؟؟ دوم اینکه موتور من سند به نام نیست مثل هزاران موتور دیگه ، پرونده برای تعویض پلاک در شورای حل اختلاف تشکیل شده از فروردین ، هنوز میگن برو تا اس ام اس بیاد ممنون میشم بگید چطور به نفع منه؟؟؟

  • گنج
    0

    آخه احمقهای بی شعور در سیستم کشوری که تموم قیمتها بر اساس بنزین محاسبه میشه چطور تورم نداریم !!

    نظرات شما -
    • علی
      0

      بهتر است اول یک سری به افزایش قیمتهای بنزین در گذشته بزن که چند درصد تورم ایجاد کردن بعد اظهار نظر بفرمایید ان چیزی که شما گفتی مال ارز بوده!!! البته این جور افزایش دادن های یکباری اشتباه است

  • علی جان نثار
    0

    آقا جان تو رو خدا بدون کارشناسی حرف نزنید اون آدم پولدار که ماهی ۲۰ میلیون تومن به راننده و خدمتکار و سرایدار خونه اش میده براش فرقی نداره که اصلا بنزین بشه لیتری ۱۰ هزارتومن بدبختی اش برای ما قشر ضعیف که با سیلی داریم صورتمون و سرخ میکنیم آقا من و امثال من بیایدگید اصلا نظر سنجی بزارید ما یارانه نمیخواییم بنزین بشه ۵۰۰ تومن دولت ببین قبول میکنه آیا. دلار امروز ۱۰۰۰ هزارتومن گرون شد هنوز هیچی نشده طلا شد گرمی ۴۲۰ تومن تو رو خدا ما ها رو هر فرض نکنید روستایی هم الان باید بره گوجه بخره کیلیویی ۷ هزارتومن

  • مهدی مهرشاد
    0

    لطفا مردم رو .... فرض نکنید .تک تک این مردم با سواد و دارای تحصیلات عالیه ولی به لطف روابط در بدنه ی دولت اکثرا منفک از کار ادارین مثل بنده و خوب میدونن بازی با کلمات و لفاظی کردن رو ، و خوب میتونن اثرات تورمی گرانی بنزین رو و ارتباطش رو در خالی کردن جیب مردم و پر کردن جیب دولت تجزیه و تحلیل کنن . اینکه نویسنده یا نویسندگان این گونه متنها مردم رو خر فرض میکنن جای تعجب داره . خدا لعنت کنه اون کسهایی رو که به خاطر منافع خودشون و اطرافیانشون و یا جناح سیاسیشون دست تو جیب مردم میبرن و مبالغی رو برای اختلاص فراهم میکنن تا امثال جزایریها و فریدونها خوش بگذرونن ‌ . بعضیها اندوخته ی ۸ میلیارد دلاری و بعضیها مبالغ دیگر جمع اوری میکنن و مملکت ما هم که حکومت عدالت علی درش حاکمه . بمیریم که به این روز افتادیم. خدا نابودت کنه دولت تدبیر و امید و در راسش جهانگیری و روحانی دروغگو و شیاد رو.

  • اسی خروس
    0

    خوب احمق جان اون قشر ثروتمندی که در موردش حرف می زنی ۱۷۴۰۰۰ تومان برایش چیزی نیست ولی با گرانی بنزین ثروتش هم سه برابر میشه ولی مردم عادی که ۹۰ درصد جامعه هستند با تورم ناشی از این گرانی سه برابر ضعیف تر می شوند، بخاطر اون کمتر از ۱۰ درصد کل ملت را بدبخت نمنید.

    نظرات شما -
    • سام
      0

      تورم ۳ برابر در بنزین یا کل تورم های دیگر؟ فکر کردی چندین میلیون اصلا ماشین ندارن ؟

  • Mohammad
    0

    فقط شر و ور فقط شر و ور فقط زر بیخود فقط چرت و پرت گویی... باباااااا اون کسی ک خداتومن حقوق ماهیانه شه ب چپشم نیس افزایش قیمت ها این وسط قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند ک هر روز دارن بیشتر له میشن... بابا خواهشا شماها کار کارشناسی نکنید همون کارهای کارشناسی قبلتون جاش هنوز درد میکنه... بیشرفا

    نظرات شما -
    • سجاد
      0

      باید افزایش یابد با شیب ملایم

    • جانباز
      0

      ّ باغ پسته زیرحسن ابادشهررئ ی میلیون هصدهکتا رّبکی فروخت شدپولش کجارفت

  • مسعود
    0

    به این امارای شر و ور عمل هم میشه الان این همه دزد گرفتین به چه درد مملکت خورد فقط هوچی گری بلدین

  • لیا
    0

    میشه بگید همسر من ک دوجا کاره اونم بخاطر قسطو قرض،ومسافت دوریو باید هرروز بره چجوری۶۰لیتر بنزین بسشه؟ماک دور از خونواده ها زندگی میکنیم اگه بخوایم بریم ببینیمشون حداقل باید ۳۵۰هزار پول بنزین بدیم ،۳۵۰هزارم ک تو ماه مصرف داریم اونوقت کی پاسخگوه چرا مابااین درامد باید ماهی۷۰۰پول بنزین بدیم اصلا مسافرتم نریم چراباید ماهی ۳۵۰هزار پول بنزین بدیم خدا ریشه تونو بکنه بی مصرفای دروغگو،ما ک یارانه م نمیگیریم پس این ی قرون دوهزاریم ک وعده دادین برا پول بنزین ماهیانه میدین بهمونم تعلق نمیگیره،من نمیدونم تومغزکسایی ک این تصمیمو گرفتن چی بوده حتما پهن بوده وگرنه دیوونم این تصمیمو نمیگیره ی شبه همه رو بدبخت کردین

  • داود
    0

    اگر صرفا در این مملکت اقای روحانی فقط و فقط درمان گران شدن بنزین بود به خدا قسم باز هم مامردم درک مبیکردیم اما چرا دولتمردان ما نمیخواهند بفهمند که تبعات بیشماری از تورم فوری شاهدش هستیم هیچی نشده قسمت لباس گران شد میوه گ سبزی گران شد مایحتاج عمومی مردم گران شد حال هی بگویید ما ففط بنزین را گران کردیم نه افلام دیگر را!!!!

  • شهروند بیچاره
    0

    ی زمانی یک نفر کارمیکرد هزینه کل خانواده تامین میشد الان همه خانواده کار میکنند درتامین مخارج خود عاجزند عزت مردم راازبین برده اید ونردم راصدقه خورکرده اید مردم این صدقه یارانه ای شمارا نمیخواهند دستتان راازگلوی مردم بردارید درمملکتی که 70درصدش را مسافرکش کرده اید چطوری هزینه بنزین راسه برایر میکنید وتوقع دارید تورم جامعه رامنفجر نکند ویک مشت خزعبلات واراجیف تحویل مردم میدهید آن بی وجدان دروغگویی که میگوید من نگذاشتم قیمت سوخت مثل کشورهای همسایه شود مردم راخر فرض کرده؟؟ پایه جقوق درایران 120 دلار است ودربدبخت ترین کشور همسایه 650 دلار فقط خدا جواب انهایی رابدهد که ملت رابه ذلت وبیچارگی رسانده اند

  • بهادر
    0

    خسته شدیم بخدا از شما خسته شدیم آقای روحانی و دار و دسته تون.بخدا روا نیس مردم این زندگی نکبت بارو تحمل کنن.با چه رویی تو رسانه ملی دروغ میگین. مردمو چی فرض کردین.وعده تو خالی...کاش کنار مردم بودین کاش درد مردم و میفهمیدین.جنگل خواری کردین،دریاچه خشکوندین،تو کاخ زندگی میکنین خیلیا (خودن) تو نون شب محتاجیم.بدبختمون کردین جیب مارو چپاول میکنین.لطف کنید اینجوری ب فکر ما نباشید نمیخوایم هزینه بنزین به جیبمون برگرده...

  • عبدالهی
    0

    فقط میتونم بگم چهل ساله احمقها سکاندارن.آخه این چیه نوشتی.خوبه خودت داری از کشنگی میمیری.

    نظرات شما -
    • اشک اشکزاده خوب گران کردن ترسو های ،،،،،
      0

      کار خوبی مبکنند هرکاری کنند کم چون دین در خطره

  • آریو
    0

    بریزید بیرون این چرت و پرتارو همه یادشونه دهه هشتاد وقتی ک یهو بنزین گرون شد و کارتی شد واس توجیه کارشون میگفتن سود حاصل ب جیب مردم و خرج پیشرفت کشور میشه ولی در عمل سر از جیب مسولین مفتخور ج اسلامی دراورد و استثنا هم ندارد الانم باز با اون کلک میخان یبار دیگ ازجیب ملت مفتخوری،کنن 40 سال دروغ های تکراری دیگ بسه چقد باید ماملت تاوان بی عرضگی نظام و مسولینش رو بدیم ما ایرانی هستیم و اجیر شده هیچ کشور دیگه (عربستان،اسراییل وامریکا)نیستیم و مخالف ظلم موجود تو کشوریم ادمین جان نشربده لطفا

  • صادق ملکی
    0

    چقدر بابت این اراجیف ، از حکومت مواجب میگیرید؟؟

  • جانبازکه هیچ دینا ری تاامروزنکرفت ازاین انقلل
    0

    ایاازخدانمی ترسیدهمش د ورق

  • محمدرضا
    0

    من که یواش یواش به خدا هم دارم شک میکنم که چرا در مقابل این ظلم ساکت نشسته شاید هم تقصیر از ماست. امروز تاریخ تکرار شده و قران رو به نیزه کردند هر کی هر چی به این دزدان کشور و دین چیزی بگه خونش حلال هست. وای به همه ما...

    نظرات شما -
    • مجید
      0

      هیچ نگران سهمیه بندی نباشید چون خودشون میدونن مردم چند روزی رو شلوغ میکنن بعد به اونها برچسب ضد انقلاب و اغتشاشگر میزنن بعد مردم هم که نمیخوان در جناح اغتشاشگر باشن دیگه اعتراض نمیکنن وقتی سرو صدا خوابید گازوئیل و گاز رو گرون میکنن وقتی دولت عوض شد میگن کارت سوخت و بنزین دو نرخی معنی نداره دوباره بنزین رو کلا آزاد میکنن و این بازی مدام تکرار میشه خدایا تو را شکر میکنم به خاطر اینکه هنوز زنده ام فقط از تو خواهشی دارم که مرا شرمنده همسرم قرار مده

  • علی ربیعی
    0

    با سلام آ یا بنزین 8ريالي 30000ريال شده حقوق کارگر بدبخت هم به همین میزان افزایش داشته یعنی بنزین طی این 40سال 4500برابر شده یعنی اگر حقوق کارگر در سال 57 معدل 1000 تومان بوده امروز میبایستی 45000000 تومان حقوق در یافت کند ولی میبینیم که یک سوم این مبلغ دریافت میکند پس در نتیجه در کشور عدالت محور عمل نمیشود و این امر خلاف شرع اسلام ا ست

    نظرات شما -
    • بینام ونشان،
      0

      علی اقا،یک سوم 45ملیون میشودپانزده ملیون

  • میترا
    0

    وقتی رژیم پاک و کارآمد شاهنشاهی را لگد زدید فکر اینجاها رو میکردید...شاه که بد بود پس چی شد؟؟آب و برق تان مجانی شد؟؟نفت تان چی بهتون رسید؟؟؟اما بالیتری سه هزار تومان...حالا برید صف انتخابات واستید و رای بدید...

  • محمد
    0

    با اکثریت موافقم وعیدی بدی به مردم در شب ولادت دادند...اما در بعضی مناطق که با چوب و چماق واسلحه !بیرون آمدند اهالی ما نیستند در منطقه ما ...تقریبا تمام کوچه ها را بستند وباعث اذیت مردم میشوند .اینها غالبا ثروتمند هستند نه مثل ما مستاجر .یک مشت اراذل واوباش که اومدند از آب گل آلود ماهی بگیرند ودلشان برای مستضعفین نمیسوزه بلکه اگر راست میگویید جلوی فرمانداری ها و نهادهای دولتی تجمع کنند مراجع هم که اعتراض کردند باید ببینیم مسولین چقدر به مراجع دینی احترام میگزارند !!!

  • مجید
    0

    هیچ نگران سهمیه بندی نباشید چون خودشون میدونن مردم چند روزی رو شلوغ میکنن بعد به اونها برچسب ضد انقلاب و اغتشاشگر میزنن بعد مردم هم که نمیخوان در جناح اغتشاشگر باشن دیگه اعتراض نمیکنن وقتی سرو صدا خوابید گازوئیل و گاز رو گرون میکنن وقتی دولت عوض شد میگن کارت سوخت و بنزین دو نرخی معنی نداره دوباره بنزین رو کلا آزاد میکنن و این بازی مدام تکرار میشه خدایا تو را شکر میکنم به خاطر اینکه هنوز زنده ام وقت از تو خواهشی دارم که مرا شرمنده همسرم قرار مده

  • ناشناس
    0

    من راننده تاکسی اینترنتی هستم از وقتی بنزین گرون شوده نمیتونم کار کنم یعنی نمیصرفه که کار کنم از اسنپ زنگ زدن میگن چرا کار نمیکنی میگم پول بنزین ندارم بنزین بزنم میگن ۱۴۰ هزار بهت وام میدیم برو بنزین بزن کار کون خدایا داریم کجا میریم کی فکرشا میکرد یروز وام ورداری بری بنزین بزنی

  • آرتین
    0

    ...در کشورهایی که انقلاب صورت میگیرد، بدون شک خائن ترین قشر به مردم، روزنامه ها، جراید و خبرگزاری ها هستند، چرا که در طول زمان تلاش میکنند حقایق را تغییر دهند یا به نحوی آنچه به ضرر مردم هست را برای مردم مفید و عادی جلوه دهند... “ جورج اورول “ شما نویسندهای خبری چطور اینقد بزدل و ترسو هستید که همیشه از خیانتهای دولتها و مسولین حمایت میکنین و با اون مغز پوکتون برای خیانتهای مسولین توجیح کارشناسی میارین؟ گزارش ساختگیه حمایت مردمی از افزایش قیمت بنزین تهیه میکنید؟ از خریدکالای ایرانی حمایت میکنید و گزارش تهیه میکنین در حالی که مارک لباس خودتون خارجیه چه برسه به لوازم خونتون؟چطور از اقرار متهمان در رسانه گزارش مینویسد در حالی که از اصل و صحت ماجرا خبر ندارین؟ شما خبرنگاران و نویسندگان در تمام این چهل سال رو بروی مردم ایستاید نه کنار مردم و کسانی هم که کنار مردم بودن کشته و سربه نیست و فراموش شدن!!!

  • محمد نیلی
    0

    سلام آخرین باری که رهبری یا رئیسان سه قوه بنزین زدند کی بوده این بندگان خدا میدونند با شصت لیتر ..... گمان نمیکنم که کارشناسانی که موافق این طرح بودند هم در ده سال گذشته برای بنزین زدن از ماشینشون پیاده شده باشند خدا به هممون رحم کنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها