جابجایی آرادکوه حتمی است / امسال مجوز شکار پرنده‌ در تهران ندادیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به این که جابجایی سایت پسماند آرادکوه یک اصل اساسی و حتمی است، گفت: همکاران ما در شهرداری باید این موضوع را بپذیرند و ما منتظر هستیم که نقطه جایگزینی را به ما معرفی کنند.

جابجایی آرادکوه حتمی است / امسال مجوز شکار پرنده‌ در تهران ندادیم

سعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران امروز در نشستی خبری با اشاره به این که امروز شفاف ترین سیستم کشور، محیط زیست است؛ چرا که هر اتفاقی که در این حوزه رخ دهد بلافاصله به مردم اطلاع رسانی می‌شود، اظهار کرد: در هر کجای دنیا که محیط زیست موفق بوده، مشارکت مردم را در خود داشته است. محیط زیست اگر صرفا دولتی باشد راه به جای برده نمی‌شود.

وی در ادامه درباره سایت پسماند آراد کوه گفت: این سایت یکی از بزرگترین سایت‌های پسماند خاورمیانه است و زباله‌های زیادی روزانه به این مکان انتقال داده می‌شود. همچنین سرانه تولیدی زباله ما در کشور بیشتر از میانگین جهانی است، اما با توجه به مشکلاتی که سایت آراد کوه دارد، جابجایی آن یک اصل اساسی و حتمی است. حتی اگر این سایت دفع پسماند بوی بدی هم متصاعد نمی‌کرد باز می‌بایست جابجا می‌شد؛ چرا که نمی‌توان سال‌های سال پسماندهای یک کلانشهر را به یک نقطه منتقل کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان این که شهرداری باید بپذیرد که این سایت باید منتقل شود، تصریح کرد: علاوه بر انتقال لازم است که شیوه دفع پسماند نیز اصلاح شود.

محمودی با تاکید بر این که محیط زیست به دنبال تغییر و جابجایی آراد کوه است، تصریح کرد: ما پیگیر این موضوع هستیم و منتظریم که شهرداری جایگزین این سایت را برای ارزیابی‌های زیست محیطی به ما معرفی کند.

وی در ادامه با بیان این که یکی از مشکلات اخیر ما در کشور از جمله استان تهران نوسانات اقلیمی بوده، تصریح کرد: به دنبال نوسانات اقلیمی طی ۲۰ سال اخیر بسیاری از آبشخورهای ما در مناطق حفاظت شده از بین رفته‌اند و تغییراتی در پوشش گیاهی و توان محیطی زیستگاه‌ها رخ داده است. علاوه بر نوسانات اقلیمی، عوامل انسانی مانند دامپروری نیز شرایط زیستگاه‌ها را تغییر داده است. از این رو قطعا تعداد حیات وحش ما در زیستگاه‌ها تغییراتی داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: با این وجود هنوز مطالعات جامعی در استان تهران درباره توان اکوسیستمی وجود ندارد. بنابراین نمی‌توانیم مانند گذشته پروانه شکار صادر کنیم.

محمودی با اشاره به این که امسال هیچ پروانه شکاری در استان تهران صادر نشده است، تصریح کرد: تا زمانی که مطالعات جامعی از توان اکوسیستمی ما در مناطق حفاظت شده و سرشماری دقیقی از حیات وحش از جمله پرندگان به دست من نرسد، نمی‌توانم تصمیمی در مورد صدور پروانه شکار پرنده در این استان بگیرم.

محمودی در ادامه با بیان این که پسماندسوزی در جنوب استان تهران رایج است، گفت: اکیپ‌هایی تشکیل شده است که تا پایان دی ماه بتوانیم تمام جنوب استان تهران را پایش و با پسماندسوزی برخورد کنیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران درباره سایت مخصوص دفع پسماندهای ویژه بیمارستانی و صنعتی توضیح داد: متاسفانه تاکنون در این کلانشهر سایت پسماند مشخصی برای پسماندهای ویژه نداشتیم و این معضل بزرگی است. این موضوع سبب شده است که زباله‌های ویژه در تهران و در بیمارستان‌ها دپو شوند. خوشبختانه اخیرا استاندار تهران دستور دادند که محل مشخصی برای دفع این پسماندها در تهران داشته باشیم.

وی ادامه داد: در اولین فرصتی که مکان دفع پسماندهای ویژه مشخص شود و به ما اعلام شود، ارزیابی‌های خود را انجام خواهیم داد. در حال حاضر نقطه‌ای را در جنوب تهران محدوده هوشنگ آباد در نظر گرفتند که در مرحله واگذاری زمین است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به این که متاسفانه در برخی از بیمارستان‌های خصوصی و کلینیک‌های تهران پسماندهای ویژه در کنار پسماندهای عادی قرار داده می‌شود و شهرداری هم بدون ملاحظه‌ای آنها را جمع آوری می‌کند، تاکید کرد: براساس قانون مدیریت پسماند، کلینیک‌ها و بیمارستان‌های خصوصی موظف هستند که با شهرداری قرارداد ببندند و پسماندهای ویژه خود را به این نهاد تحویل دهند، ولی متاسفانه این اتفاق هنوز نیفتاده است و البته وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی نیز به صورت مدون برنامه‌ای در این زمینه ندارند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه با بیان این که محیط زیست این استان مخالفتی با استقرار صنایع در شهرک‌های صنعتی ندارد، گفت: واحدهای صنعتی چنانچه ضوابط زیست محیطی را رعایت کنند می‌توانند داخل شهرک‌های صنعتی مستقر شوند، البته این موضوع منوط به این است که بحث شعاع ۱۲۰ کیلومتر برای کلانشهر تهران بررسی و تصمیماتی در مورد آن گرفته شود.

وی در ادامه با اشاره به این که شهرداری تهران درخواست داده است که پرندگان باغ پرندگان لویزان را تحویل دهد، گفت: به شهرداری نامه زدیم و اعلام کردیم حق چنین کاری را ندارند. محیط زیست استان تهران در مورد حیات وحش، قاچاق پرنده و شکار نهایت سختگیری را خواهد کرد. همچنین طی یک ماه اخیر آمار کشفیات استان تهران با شش ماه گذشته آن برابری می‌کند؛ چرا که فقط در یک ماه ۳۰ قبضه اسلحه از متخلفان گرفته شد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها