درخواست دوباره آلمان از عربستان برای توضیح درباره پرونده خاشقجی

آلمان بار دیگر توضیح کامل و موثق عربستان درباره پرونده خاشقجی را خواستار شد.

درخواست دوباره آلمان از عربستان برای توضیح درباره پرونده خاشقجی

به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، آلمان بار دیگر از عربستان خواست توضیح کامل و موثقی برای پرونده ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مقتول عربستانی ارائه دهد.

جمال خاشقجی دوم اکتبر ۲۰۱۸ در داخل ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول کشته شد و از آن زمان پرونده قتل او همچنان مهمترین و پرمناقشه‌ترین مساله در محافل بین‌المللی است.

ریاض ۱۸ روز پس از انکار قتل خاشقجی، توضیحات متناقضی را از این پرونده ارائه کرد، عربستان در ادامه بدون افشای محل جسد خاشقجی، قتل او را در پی درگیری لفظی با برخی عربستانی‌ها و بازداشت ۱۸ تن در این پرونده اعلام کرد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در اظهاراتی مطبوعاتی گفت: برلین از عربستان می‌خواهد توضیحات کامل و موثقی از ترور خاشقجی ارائه دهد.

این اظهارنظر مرکل یک روز پس از انتقاد سازمان ملل از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و مرکل در مورد قتل خاشقجی مطرح شدند.

آگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل در اعدام‌های فراقانونی در مصاحبه‌ای از این سه تن خواست اقدامات بین‌المللی برای توضیح جزئیات این جنایت انجام شود.

کالامار در ادامه با تاکید بر لزوم طرح مستمر این پرونده در نهادهای مختلف، از جامعه بین‌الملل و پارلمان‌ها خواست تحقیقات بین‌المللی برای تمرکز بر این جنایت را آغاز کنند.

این گزارشگر سازمان ملل تاکید کرد، سکوت در برابر این جنایت به منزله مشارکت در آن است.

وی گفت: ۹ روز پس از انتشار گزارشی بین‌المللی از این پرونده، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در نشست سران گروه بیست در شهر اوزاکای ژاپن در کنار رهبران و روسای جمهور خندان دیده شد، این تصاویر نشان می‌دهند وضعیت جامعه جهانی اصلا خوب نیست.

برلین در نوامبر ۲۰۱۸ پس از قتل خاشقجی و به دلیل نقش‌آفرینی عربستان در جنگ علیه یمن، صادرات اسلحه به ریاض را ممنوع کرد.

دولت آلمان در ۱۸ سپتامبر گذشته ممنوعیت تسلیحاتی به عربستان را تا مارس ۲۰۲۰ تمدید کرد.

آژرانس اطلاعات مرکزی آمریکا و دولت‌های غربی بر این باورند که بن سلمان شخصا دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است.

ولیعهد عربستان در نهایت مسئولیت قتل خاشقجی را به عنوان حاکم فعلی عربستان بر عهده گرفت.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها