تعیین ضرب‌الاجل برای آقای وزیر جهت ارسال آیین‌نامه جذب معلمان حق‌التدریس

یک استاد دانشگاه از جایگاه نامناسب آموزش‌های مهارتی انتقاد کرد و گفت: سهم آموزش مهارتی به آموزش‌های نظری باید ۸۰ درصد باشد در حالی که در کشور ما برعکس است.

تعیین ضرب‌الاجل برای آقای وزیر جهت ارسال آیین‌نامه جذب معلمان حق‌التدریس

برات قبادیان، استاد دانشگاه و معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع " با چه مهارتی از نظام آموزشی به جامعه وارد می شویم؟" با بیان اینکه آموزش می‌دهیم تا بتوانیم امور کشور را اداره کنیم گفت: تربیت منابع انسانی برای مشاغل مختلف امری ضروری است که در همه جوامع انجام می‌شود.

وی افزود: هرچقدر سهم آموزش مهارتی بیش از آموزش نظری باشد فرد قابلیت بیشتری برای اشتغال دارد در حالی که نظام دانشگاهی ما غالبا مشتمل بر آموزش‌های نظری است. باید به سمت آموزش های مهارتی برویم، بخشی که کشور به شدت در این زمینه دچار ضعف است. یکی از نقاط ضعف اساسی کشور ما عرضه محور بودن آموزش‌ها به جای اینکه تقاضامحور بودن است.

این استاد دانشگاه و معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت به جایگاه آموزش‌های مهارتی اشاره کرد و گفت: سهم آموزش مهارتی باید ۸۰ درصد باشد در حالی که در کشور ما برعکس است.

معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حرکتهایی را در وزارتخانه شروع کرده‌ایم ادامه داد: در ۲.۵ سال اخیر چهارطرح بزرگ را مطرح کردیم. در نهایت به طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ) رسیده‌ایم. سامانه‌ای به این منظور راه اندازی شده است. بالای ۱۲۰۰ بنگاه ثبت نام و مشکلات علمی خود را فهرست کرده‌اند و بالغ بر ۸۵۰ پروژه در سامانه ثبت شده است اما تا اکنون ۲۹ دانشجو ثبت نام کردهاند. وقتی تبلیغات خوب نیست تا دانشجوها و اساتید روی این پروژه‌ها که مورد نیاز هستند کار کنند، چه باید بکنیم؟.

وی افزود: هنوز نتوانسته‌ایم به منابع انسانی به چشم سرمایه نگاه کنیم. باید بینش را در دولت و مجلس عوض کنیم. اگر این نگاه تغییر کند جای دستگاه‌ها در بودجه ریزی عوض می شود. مگر ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور نفت دارند؟ یک نعمت کشور ما جمعیت جوان است و ناراحت هستیم که نمی‌توانیم به نحو احسن از این سرمایه بهره مند شویم.

قبادیان ادامه داد: باید مسیر را بازنگری کنیم. آمادگی کامل در وزارت صنعت داریم. از امروز برای کارآموزی دانشجویان قول قطعی می‌دهم که مشکلی برای رفتن به کارخانه‌ها ندارند. سامانه مشترکی با وزارت علوم داریم. کارآموزی به معنای آشنایی مختصر است. اما بحث فراتر از آن است. ما مایل هستیم دانشجو یک ترم در دانشگاه و یک ترم در کارخانه باشد.

میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت رشته‌های مهارتی گفت: در آموزش و پرورش قبلا نظام مهارتی دو ساله بود و اکنون سه ساله شده که امیدوار کننده است.

وی افزود: یکی از معضلات اصلی این است که دانشگاه باید قبل از جذب دانشجو، نیازسنجی برای اشتغال انجام دهد. مثلا رشته‌های مربوط به دریا در تهران نباید ارائه شود بلکه باید در استانهای مجاور دریا ارائه شود. دانشگاه‌ها به خوبی به رسالت خود عمل نکرده‌اند. تعامل صنعت و دانشگاه برای نیازسنجی اشتغال ضعیف بوده است.

از امروز برای کارآموزی دانشجویان قول قطعی می‌دهم که مشکلی برای رفتن به کارخانه‌ها ندارند. سامانه مشترکی با وزارت علوم داریم. کارآموزی به معنای آشنایی مختصر است


میرزاده در ادامه گفت: انتظارات جامعه از سطح آموزش بالاست اما بودجه به اندازه این انتظارات نیست. در حالی که باید برعکس باشد و بودجه افزایش یابد. اگر آموزش و پرورش متحول نشود برای دانشگاه هم اتفاقی نمی‌افتد. آیا شده تا کنون به جای کتب مضر کمک آموزشی برای مهارت تبلیغ کنیم؟ مشکل مهارت زمانی حل می‌شود که همه بپذیرند آموزش و پرورش مهم است و باید به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه رشته‌های مهارتی باید توسعه یابند تا بتوانیم بخشی از مشکلات اشتغال را حل کنیم گفت: آموزش مهارت بسیار هزینه‌بر است و نگه داری و تامین تجهیزات هنرستانها هزینه سنگینی دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در عمل اگر دولت در بودجه سال بعد، آموزش و پرورش را به خوبی نبیند عکس العمل سختی را در مجلس و کمیسیون آموزش خواهد دید گفت: دولت هم دریافته است تا کنون به آموزش و پرورش کم توجهی شده و اکنون وقت توجه به آن است. مجلس نیز پشتیبانی خواهد کرد.

میرزاده با اشاره به اعلام آمارهایی از صرفه جویی ۴۰ هزارمیلیاردی از محل گران شدن نرخ بنزین افزود: آموزش و پرورش ۱۰ هزار میلیارد کسری بودجه و ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی تا سال قبل دارد. اگر ۲۰ هزار میلیارد به بودجه آموزش و پرورش افزوده شود بدهی این وزارتخانه صفر می‌شود. باید تا عید ۹۹ این مبلغ به آموزش و پرورش داده شود. حالا که بنزین گران شده اگر هزینه آن به آموزش و پرورش و دانش آموزان برگردد مردم هم رضایت خواهند داشت. باید ۱۰ درصد هم به بودجه سالانه افزوده شود.

وی با اشاره به پیشنهادی مبنی بر اینکه باید رئیس جمهور دستور دهد تا وقتی آموزش و پرورشی‌ها حقوق و مطالبات خود را نگرفته‌اند، هیئت دولت حقوقش را دریافت نکند گفت: باید احساس کنند دو روز و ۱۰ روز دیر شدن حقوق چه معنایی دارد؟ در وزارتخانه‌های دیگر و حتی در مجلس این وضعیت تاخیر در دریافت حقوق‌ها نبوده است. گاهی یک سال می‌گذرد و نیروی حق التدریس و سربازمعلم حقوقش را دریافت نمی‌کند.

وضعیت آموزش و پرورش نگران کننده است
وی با بیان اینکه وضعیت آموزش و پرورش نگران کننده است. فرهنگیان ناخشنود هستند که چرا درباره پرداخت حقوق آنها صحبت می‌شود، اما در دستگاه‌های دیگر اینگونه نیست که ببینیم مسئول وزارتخانه‌ای به رسانه ملی آمده و درباره پرداخت مطالبات و حقوق پرسنلش صحبت کند.

میرزاده در ادامه با بیان اینکه شورای سنجش و پذیرش دانشجو درباره مجوز ظرفیت و رشته‌ها تصمیم می‌گیرد گفت: اگر آمایش سرزمینی داشته باشیم، دیگر با رفت و آمد وزرا وضعیت ثابت می‌ماند. امیدواریم در لایحه بودجه رشته‌های مهارتی هم دیده‌ شوند.

وی درباره مصوبه تنوع مدارس گفت: شورای نگهبان ایراد گرفته و در هفته پیش رو در کمیسیون دوباره مطرح می‌شود تا ایرادات رفع شوند و به صحن برگردد. ابهاماتی از جمله در مدارس سمپاد وجود داشت.

وی درباره بکارگیری نیروهای حق‌التدریس و مربیان پیش دبستانی و نهضتی‌ها گفت: در آخرین جلسه به وزیر مهلت و ضرب الاجل دادیم تا سریعا دستورالعمل را ارائه دهند. آن دسته از آموزشیاران نهضتی با سابقه همکاری قبل از سال ۹۱ بدون آزمون و بعد از سال ۹۱ با آزمون باید جذب و بکارگیری شوند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها