«هنرمندان پیشکسوت» نامه نوشتند/ گلایه از تبعیض و نگرانی از ادغام

مدیرعامل مؤسسه‌ هنرمندان پیشکسوت از امضای یک نامه درخواست خطاب به دولت، توسط اعضای این مؤسسه درباره طرح ادغام مؤسسه در بنیاد رودکی خبر داد.

«هنرمندان پیشکسوت» نامه نوشتند/ گلایه از تبعیض و نگرانی از ادغام

به گزارش خبر فوری به نقل از مهر، مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه آثار تجسمی هنرمندان پیشکسوت جمعه ۲۴ آبان ماه با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و جمعی از هنرمندان پیشکسوت در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

سیدعباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت در ابتدای مراسم ضمن خیرمقدم به رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: معتقدم مهربانی‌های آقای نوبخت اسباب دردسرشان هم شده است اما خوشحالم طی ۵ سالی که موسسه تاسیس شده، حامی ما بودند و اگر ایشان نبود امروز چنین ظرفیتی نداشتیم که نمایشگاهی به این وسعت برپا کنیم.

وی افزود: بیش از ۲۳۰ اثر در رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی به شکل معجزه‌واری و در زمانی کم و محدود جمع شد. جالب است بدانید ما در این نمایشگاه آثاری که از سال ۱۳۳۹ تا آبان ۹۸ خلق شدند، به نمایش گذاشتیم.

عظیمی بیان کرد: عرضه آثار هنری نیاز به بازار دارد و فکر می‌کنم همان طور که برای نمایشگاه کتاب، محلی برای عرضه وجود دارد، برای هنرهای تجسمی نیز باید محلی برای نمایش و عرضه آثار وجود داشته باشد.

به گفته وی، سرمایه‌گذاری روی «گردشگری هنر» همچون گردشگری سلامت، از دیگر مباحثی است که در حوزه هنرهای تجسمی باید مدنظر قرار گیرد.

مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت با اشاره به برخی محدودیت‌ها برای هنرمندان پیشکسوت، تصریح کرد: محدودیت‌هایی وجود دارد که نگرانی‌هایی را برای هنرمندان به وجود می‌آورد، اما اگر حصارش شکسته شود، هنرمندان قطعاً با اشتیاق بیشتری به تولید آثار هنری خواهند پرداخت. به‌عنوان مثال ساخت استودیوی موسیقی و سینمایی و گالری مجهز برای آثار تجسمی از جمله این موارد است. قطعاً بخش اصلی که می‌تواند برای ما درآمدزایی کند، گالری است که درخواست داشتیم گالری درخوری برای موسسه راه‌اندازی شود.

محمدباقر نوبخت نیز در این مراسم گفت: اگر احساس متقابل انسان‌ها را نسبت به هم دسته‌بندی کنیم، دو دسته متمایز و قابل تشخیص است و مهمترین آن‌ها احترام متقابل است که اگر انسان‌ها نسبت به هم روا دارند، بسیار قابل تمجید است. البته این احساس می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، مثلا سلسله مراتب اداری ایجاب می‌کند تا احترامی ضابطه‌مند ایجاد شود اما فراتر از آن احساس علاقه است و من شما را دوست دارم و ترجیح می‌دهم در هر فرصتی در جمع شما حاضر شوم.

وی بیان کرد: اینکه بگویند نوبخت با تمام مشغله، با عشق و علاقه حامی هنرمندان است، درست است چراکه اگر کسی فهم داشته باشد به خوبی می‌داند که مواریث فرهنگی ما نزد پیشکسوتان است.

در ادامه، قطعه شعر خوشنویسی شده توسط یکی از هنرمندان پیشکسوت به مشاور رییس جمهور اعطا شد.

سپس در مراسمی نمادین، محمدباقر نوبخت از قربانعلی اجلی، منیژه آرمین، بیژن بیژنی، امیرعلی جوادیان، ناصر جواهرپور و داوود فرشباف رواسانی با لوح تقدیر و هدیه نقدی تقدیر کرد.

عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت نیز در ادامه مراسم، به طرح ادغام موسسه هنرمندان پیشکسوت با بنیاد رودکی اشاره کرد و افزود: اطلاع نداریم بحث ادغام موسسه به کجا رسیده است اما ما برای ساختار تشکیلاتی موسسه، یک درخواست مکتوب با امضای اعضا تهیه کرده‌ایم که این طومار را تقدیم آقای نوبخت می‌کنیم.

امیرعلی جوادیان نیز در پایان این مراسم در سخنانی گفت: به‌رغم اینکه کشوری فرهنگی هستیم اما برای حضور ورزشکاران در عرصه‌های جهانی تلاش می‌شود و با این حساب، سه وجه تمایز و تبعیض بین هنرمندان و ورزشکاران وجود دارد که ما بارها به آقای صفارهرندی زمانی که وزیر بود، گفتیم؛ اول اینکه، میزان حضور هنرمندان قابل مقایسه با حضور ورزشکاران نیست. دوم اینکه، میزان آورده‌های ورزشکاران و هنرمندان قابل قیاس نیست اما هنرمندانی که در جشنواره‌ها موفقیت کسب کرده‌اند نادیده گرفته می‌شوند. سومین تبعیض، میزان حقوقی است که پس از دوران حرفه‌ای ورزشکاران به آنها تعلق می‌گیرد و هنرمندان چنین حقوقی را ندارند.

در پایان این مراسم، محمدباقر نوبخت از بخش‌های مختلف نمایشگاه آثار هنرمندان پیشکسوت بازدید کرد.

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها