پایان معاملات سنتی پسته با عرضه بورسی

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و کرمان گفت: بازار سنتی پسته تحت تأثیر بورس قرار گرفته و قیمت‌های روزانه بورس به مرجع قیمتی بازار سنتی تبدیل شده است.

پایان معاملات سنتی پسته با عرضه بورسی

حمید عزت‌آبادی پور، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و کرمان درباره روند طی شده معاملات پسته اظهار کرد: حدود یک ماه از راه‌اندازی معاملات پسته در بورس کالا می‌گذرد و آمار‌ها نشان می‌دهد استقبال خوبی از آن شده است. در این میان فعالان بازار پسته کرمان خبر می‌دهند که بازار سنتی پسته تحت تأثیر بورس قرار گرفته و قیمت‌های روزانه بورس به مرجع قیمتی بازار سنتی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه امسال سال پر محصولی را داشتیم و مطابق پیش‌بینی‌ها، پسته کاران استقبال خوبی از عرضه بورسی داشته‌اند و این نکته را مستنداتی مانند سیر صعودی و رقم قابل‌توجه آمار پذیرش پسته در انبارها، رونق معاملات و استقبال از «معاملات گواهی سپرده و آتی» تأیید می‌کنند.

عزت‌آبادی پور افزود: در همین مدت کوتاه، قیمت معاملات در بورس کالا به مرجع بازار معاملات در بازار سنتی پسته تبدیل شده است و این، تحول بسیار مهم و مثبتی است. زیرا این روند، می‌تواند به قیمت‌گذاری واقعی و منطقی پسته کشاورزان یاری رساند و منافع دلالان را به نفع پسته کاران محدود کند.

به گفته عزت آبادی پور، در آینده نزدیک میزان معاملات مخصوصاً در معاملات آتی بیشتر می شود و دور از انتظار هم نیست که به‌تدریج، انگیزه کشاورزان برای فروش محصول باکیفیت‌تر خود در بورس پسته افزایش چشمگیری یابد، زیرا عرضه بورسی منافع آنان را بهتر و بیشتر تأمین می‌کند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران افزود: پسته محصولی صادراتی است و تولیدکنندگان آن به دلیل ارتباط ناگزیر با بازار‌های جهانی به‌روز هستند و اطلاعات جامع و کاملی دارند و نگاه کارشناسی به بازار دارند. تولیدکنندگان پسته با این روند‌ها بیگانه نیستد و همین‌که این مزیت‌های جدید را ببیند و قیمت‌گذاری منطقی کالای خود را لمس کنند، شاهد افزایش حضور آنان خواهیم بود.

او در خصوص تعداد انبار‌های پذیرش شده پسته گفت: بورس پسته با دو انبار در سیرجان و زرند افتتاح شد و چند انبار دیگر هم درخواست پذیرش داده‌اند و کار‌های اولیه آن نیز انجام شده است. امیدواریم آن‌ها هم هر چه زودتر به انبار‌های قبلی اضافه شوند.

عزت آبادی پور در خصوص انواع مختلف پسته و عرضه پسته فندقی در بورس گفت: پسته انواع مختلف دارد، اما به لحاظ حجمی حدود ۶۰ درصد پسته ایران، پسته فندقی است. به همین جهت بورس کالا، اتاق بازرگانی و سایر مجامع مؤثر، پسته فندقی را برای پذیرش در بورس پسته پیشنهاد دادند. امیدواریم در آینده انواع پسته نیز پذیرش شود. البته پذیرش پسته فندقی و کشف قیمت آن در بورس عملاً یک مرجعی ایجاد کرده تا سایر اقلام نیز همان‌گونه قیمت‌گذاری شود و بر روی آن تأثیر خواهد داشت.

وی در پایان اظهار کرد: دستاوردها، فراتر از انتظارات بوده است. اکنون معاملات در بازار سنتی پسته نیز با تأثیرپذیری از قیمت بورس پسته انجام می‌شود و همین نکته، بیانگر دستاورد بزرگ عرضه بورسی پسته در اندک مدت فعالیت آن است. صادرکنندگان نیز در حال حرکت به سمت این بازار هستند. بنابراین، چشم‌انداز آینده، روشن است و هرقدر، سیاست‌گذاری‌ها و شناسایی و ترمیم کاستی‌های احتمالی بیشتر شود، به همان میزان، آینده نیز روشن‌تر و موفق‌تر خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها