محمدجواد منتظری:

متهمان توهین به رئیس‌جمهور در حال تعقیب و بازجویی هستند

دادستان کل کشور ضمن اینکه موضوع توهین به رئیس‌جمهور در روز قدس را محکوم کرد و این عمل را عملی غیراسلامی و قبیح دانست، گفت که افرادی شناسایی شدند و در حال تعقیب و بازجویی هستند.

متهمان توهین به رئیس‌جمهور در حال تعقیب و بازجویی هستند

محمدجواد منتظری در برنامه گفت‌وگوی نگاه یک شبکه یک سیما ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه و درود بر روح و روان شهدای هفتم تیر از خداوند خواست تا به دستگاه قوه قضاییه توفیق دهد که بتواند به وظایف خود عمل کند و با اشاره به جنایات منافقین گفت: متاسفانه امروز شاهدیم در کشور فرانسه در حالی که وزیر امور خارجه ما در آنجا مهمان بود، کنفرانسی تشکیل می‌شود با محوریت سازمان منافقین. جوانان ما باید در جریان باشند و منافقین را بشناسند و بدانند که جریان نفاق از کجا سرچشمه گرفته است. خدا را شکر چهره منافقین برای مردم ما روشن شد. اسنادی هست که اینها پاسداران ما را زنده زنده پوست می‌کندند. انتظار ما این است در مقابل وضعیت امروز دنیا که این سازمان جهنمی را از لیست تروریست‌ها خارج کرده‌اند و موجب شده‌اند که آزادانه رفت و آمد داشته باشند، وزارت امور خارجه چهره‌شان را نشان دهد و نشان دهند که منافقین چه عناصری بوده‌اند.

وی در این باره ادامه داد: اخیراً می‌بینیم که عده‌ای از همین منافقین از این سازمان بریده و در برخی کشورهای اروپایی بخشی از جنایات منافقین را در اردوگاه اشرف برملا می‌کنند. امیدواریم چهره اینها برای نسل جوان ما روشن شود.

دادستان کل کشور با بیان اینکه فردا همایش سران سه قوه را در پیش داریم و دوشنبه نیز برخی از مسوولین دستگاه قضایی با مقام معظم رهبری ملاقات دارند، به برخی از وظایف دادستانی کل کشور اشاره کرد و گفت: دادستان کل وظایفی را برعهده دارد که در قانون و در قوانین مختلف برعهده او گذاشته شده است. بیش از 70 مسوولیت برعهده دادستان کل است. بخشی از آن خارج از دستگاه قضایی است، برای مثال در شوراها و بخشی در درون دستگاه قضایی است. یکی از وظایف و مهمترین آن نظارت بر دادسراهاست. یعنی نظارت بر عملکرد کمی و کیفی آنها. قبلا این نظارت به صورت میدانی بود اما امروز از اواخر سال گذشته نظارتی را به صورت سیستمی در دادسراها راه انداختیم و امروز مدیرکل نظارت ما به صورت کلی به سیستم وارد شده و دادسراها را مورد نظارت خود قرار می‌دهد. در برخی موارد به تخلفاتی بر می‌خوریم و تذکر هم می‌دهیم. هدف از نظارت این است که مشکلات رفع شود اما باید بدانیم بهترین ناظر دادسراها خود مردم هستند.

منتظری تصریح کرد: مردم هنگامی که مراجعه می‌کنند اگر در عملکرد دادسراها مشکلی باشد و مغایر با قانون باشد در سایت دادستانی کل درگاهی وجود دارد که می‌توانند شکایت خود را به ما منتقل کنند. مسوول نظارت ما این را به معاون مربوطه اعلام می‌کند و موضوع رسیدگی می‌شود. البته بار قوه قضاییه بسیار سنگین است. در یک بخش دادیاری بین 150 تا 200 پرونده ارجاع می‌شود. مگر یک قاضی به چند پرونده در روز می‌تواند رسیدگی کند. ما کمبود امکانات داریم. این بار سنگینی که بر دوش یک قاضی است او را مجبور می‌کند که برای رسیدگی به پرونده‌های دیگر سر و ته موضوع را هم بیاورد و بخشی از نارضایتی‌های مردم هم به دلیل این بار سنگین است. باید به یاد داشته باشیم که شکایات کیفری آثار مخرب‌تری بر اعصاب نسبت به پرونده‌های حقوقی دارد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه قوه قضاییه در بخش نیروی انسانی مشکل دارد، گفت: در سال حدود پنج یا 6 میلیون پرونده وارده داریم. گردش پرونده ما به سالی 10 یا 15 میلیون می‌رسد در حالی که حدود 11 هزار قاضی داریم که بخشی از آنها هم قاضی ستادی هستند.

وی با اشاره به عدم موضع‌گیری جناحی و سیاسی قوه قضاییه در پرونده‌ها تاکید کرد: ما یوم‌الحساب داریم. اگر من به عنوان یک دادستان به ناحق براساس حب و بغض باعث تضیع حق شخصی شوم باید در محضر خدا به او پاسخگو باشم. قوه قضاییه جایگاهی نیست که وارد جریان‌های سیاسی شود. جناح‌بندی‌های سیاسی را قبول ندارم. حدود 277 پرونده مربوط به انتخابات به دادسرای تهران ارجاع شد که مربوط به دو جریان انتخاباتی هستند. اگر قوه قضاییه بخواهد پرونده‌های یک جناح را رسیدگی نکند و به پرونده جناح دیگری رسیدگی کند این ظلم است. ما مدرک داریم که قوه قضاییه در رسیدگی به پرونده‌های مقامات از هر دو جریان در کف دارد. در دولت سابق پرونده‌هایی داشتیم که رسیدگی شده است. در دولت فعلی هم پرونده‌هایی داریم که رسیدگی شده است.

منتظری با اشاره به موضوع توهین به رئیس‌جمهور در راهپیمایی روز قدس گفت: توهین به مقام کشور در روز قدس توجیه‌پذیر نیست. اینگونه اهانت به مسوولان نیاز به شکایت ندارد و دادستان این موضوع را پیگیری می‌کند. بعد از اتفاق آن روز قرار شد دادستان تهران با همکاری وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی این موضوع را رسیدگی کند و افرادی شناسایی شدند که در حال تعقیب و بازجویی هستند.

دادستان کل کشور با اشاره به کارت ویژه‌ای که قرار است برای ضابطین قضایی صادر شود، گفت: در 19 استان این کار انجام شده است. اطلاعات ضابطین در این کارها ثبت می‌شود که در هنگام مراجعه به افراد این کارت‌ها را ارائه دهند. گاهی برخی افراد در لباس‌هایی به عنوان ضابط به مردم مراجعه می‌کردند و جنایاتی را انجام می‌دادند.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه گفته می‌شود شخصی از فعالین رسانه‌ای اخیراً دستگیر شده در این باره توضیح دهید،‌ گفت: دستگاه امنیتی فردی را احضار کرده بود، او را بازداشت نکرده بود. در واقع حکم بازداشت برای او صادر نشده بود. بعد از اینکه تحقیقات انجام شد رها می‌شود.

منتظری افزود: شورای حفظ حقوق بیت‌المال بخار ندارد. گرد و غبارش از بخارش بیشتر است. حراست از بیت‌المال و حقوق عامه از وظایف دادستان است. برخی کارها به صورت شورایی به نتیجه نمی‌رسد. آنچه می‌تواند کار را به نتیجه برساند مرد کار می‌خواهد و پیگیری. رئیس قوه قضاییه بارها از من خواسته‌اند که از وظایف من هم هست از حقوق عمومی دفاع کنم و بارها هم از دادستان‌های کشور این را خواسته‌ام.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها