بلایی که آلودگی هوا بر مغزتان می‌آورد +لیست غذا‌های دشمن مغز

آلودگی هوا، مصرف برخی موادغذایی و برخی بیماری‌ها موجب کوچک شدن مغز می‌شوند.

بلایی که آلودگی هوا بر مغزتان می‌آورد +لیست غذا‌های دشمن مغز

کوچک شدن مغز یا آتروفی به دلیل از بین رفتن سلول‌های مغزی ایجاد می‌شود، کوچک شدن مغز به عوامل متعددی بستگی دارند که در ادامه این متن با برخی از این عوامل آشنا می‌شویم.

تنفس در هوای آلوده

یکی از مهمترین عوامل که باعث سکته و کوچک شدن مغز می‌شود تنفس ریزگردهاست پزشکان آمریکایی پس از تحقیقات و آزمایش‌های فراوان به این نتیجه رسیدند که افراد در معرض ریزگرد‌ها بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به سکته مغزی و کوچک شدن مغز هستند.

بی‌تحرکی

از عوامل دیگر کوچک شدن مغز می‌توان به بی تحرکی اشاره کرد هنگامی که افراد بیشتر وقت خود را پای تلویزیون می‌گذرانند عملکرد شناختی مغز کاهش می‌یابد و همین امر موجب کوچک شدن مغز می‌شود.

کم‌خوابی افراد پیر و میانسال

پزشکان بر این باورند که کم خوابی در میانسالی و پیری از مهمترین عوامل کوچک شدن مغز انسان است، در هنگام کم خوابی بدن انسان مواد شیمیایی را ترشح می‌کند که این مواد باعث ضربه زدن به مغز می‌شود و این مسئله می‌تواند باعث کوچک شدن مغز شود.

اختلالات مغزی

عارضه آلزایمر برمغز انسان اثرات منفی دارد و موجب قطع ارتباط سلول‌های مغزی با یکدیگر و نابودی قدرت تفکر و حافظه خواهد شد. فراموشی، معمولا از سن ۶۰ سالگی آلزایمر شروع می شود و این عارضه یکی از مهمترین عوامل کوچک شدن مغز است.

استرس و افسردگی

استرس و افسردگی حاد از دیگر عواملی است که باعث کوچک شدن مغز انسان می‌شود، افراد مبتلا به استرس و افسردگی حاد می‌توانند با ورزش و تکنیک‌هایی از کوچک شدن مغز خود جلوگیری کنند.

مواد غذایی

برخی از خوراکی‌ها و مواد غذایی باعث زودرسی و کوچک شدن مغز انسان می‌شوند، مصرف فست‌فود‌ها به خصوص انواع برگرها، نوشابه‌ها و سیب زمینی‌های سرخ کرده به دلیل وجود چربی باعث افزایش کالری بیش از اندازه بدن شده و این امر علاوه بر ایجاد بیماری دیابت موجب کاهش عملکرد شناختی مغز انسان و کوچک شدن آن می‌شود همچنین مصرف نوشیدنی‌های الکل دار نیز از علل و عوامل کوچک شدن مغز است.

بوییدن آفت‌کش‌ها

بوییدن انواع آفت کش‌ها و مواد شیمیایی باعث کوچک شدن مغز جنین و عملکرد ساختاری مغز جنین مادران باردار می‌شود. به همین علت مادران باردار از نزدیک شدن به مواد شیمیایی و آفت کش‌ها خودداری کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها