‌شفاف‌سازی احمد توکلی از ارزهای به باد رفته /‌ چگونه ۵۳ میلیارد دلار ارز ‌به شرکت‌ها و افراد مختلف ‌تخصیص داده شد؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ‌‌۳۵ میلیارد دلار ارز مداخله‌ای و ۱۸ میلیارد دلار زمانی که به شرکت‌ها و افراد مختلف به شکل غیراصولی دلار تخصیص داده شد به باد رفت.

‌شفاف‌سازی احمد توکلی از ارزهای به باد رفته /‌ چگونه ۵۳ میلیارد دلار ارز ‌به شرکت‌ها و افراد مختلف ‌تخصیص داده شد؟

احمد توکلی در چهارمین همایش دیدبان عدالت و شفافیت که ظهر امروز در پژوهشکده علامه طباطبایی برگزار شد، ضمن تبریک هفته وحدت و تأکید بر لزوم مبارزه با فساد و مفسدان‌ اظهار داشت: در ابتدای کلام سؤالی پیش می‌آید که ما می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم یا مفسد؟ باید بگویم که فساد در ساختارها وجود دارد، برخی از فسادها مثل رشوه و تبانی در دولت جرم است، اما برخی از فسادها سیاست‌های دولت و شاید قانون غلط است و این جرم یقه سفیدهاست.

وی با بیان اینکه بسیاری از فسادها بر اثر ناآگاهی و عدم شناخت است، افزود: یک جامعه‌شناس آمریکایی در همایشی در دهه 1990 میلادی گفته که کسانی هستند با قلم جرمی را صورت می‌دهند، به‌ عنوان‌ مثال در کشور خودمان یک مدیر بانک با یک وام یک هزار میلیاردی موافقت می‌کند و با هزار وام یک میلیونی مخالفت می‌کند جرم انجام داده است، چرا که زمینه‌های بیکاری، افسردگی جوانان، فقر و کودکان خیابانی ایجاد کرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه کسی که در خیابان دزدی می‌کند مجرم بوده چرا که همه او را دیده‌اند و جرم واضح انجام داده است، گفت: فساد در جایی که ساختارهای غلط و عدم شفافیت وجود نداشته باشد افزایش پیدا می‌کند، امر به معروف و نهی از منکر در این زمینه بسیار مهم بوده و از اوجب واجبات در عرصه شفافیت و عدالت است.

وی با تأکید بر اینکه حیف‌ومیل بیت‌المال بد بوده و نوعی فساد تلقی می‌شود، ادامه داد: تعارض منافع نیز نوعی فساد به شمار می‌آید، کسی که در موقعیتی قرار دارد باید به نفع جامعه حرکت کند و اگر به نفع خودش عمل کند فساد صورت گرفته و باید با او مبارزه شود.

توکلی عنوان کرد: رئیس‌ جمهور گفت که ما به شفافیت اعتقاد داریم و چند لایحه شفافیت و مبارزه با فساد که تقدیم مجلس کرده‌ایم، آیا دولت در عمل نیز به شفافیت عمل کرده است؟ در قانون 29 برنامه ششم توسعه که تأکید بر شفافیت اموال و دارایی مسئولان دارد آیا اجرا کرده است؟ چرا این قانون اجرا نمی‌شود تا همه از رئیس‌ جمهور تا رئیس یک اداره در فلان نقطه دور افتاده کشور زیر ذره بین بروند؟.

رئیس دیده‌بان شفافیت و عدالت ادامه داد: اینکه رئیس‌ جمهور می‌گویند فساد بدتر از مفسد بوده درست است، چرا که سیاست‌های غلط هم می‌تواند فسادزا باشد، به‌عنوان‌مثال مسئله ارز که کشور را تا الان به بحران کشانده است.‌ در سیاست‌های ارزی دو راه‌حل به کار می‌رود یا ارز تزریق می‌کنند و یا متقاضی ارز را کم می‌کنند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحران‌های ارزی دی‌ ماه 96 خاطرنشان کرد: در آبان 96 تلفنی به معاون اول رئیس‌جمهور زدم و گفتم که از مرداد ارز گران شده و ایشان گفتند که یک جلسه با هم داشته باشیم، در آن جلسه به‌علاوه بنده چند اقتصاددان لیبرال نیز حضور داشتند و بحث کنترل بازار ارز و متعادل کردن تقاضا مطرح شد، اما در دی‌ماه گفتند که هر چقدر ارز بخواهید با قیمت 4200 تومان وجود دارد، اگر هر مقدار ارز وجود داشت پس چرا بحران ارزی و دلاری در کشور به وجود آمد؟

وی با اشاره به آمار کارخانه‌های تعطیل‌شده و تعداد افراد بیکار شده، افزود: ‌35 میلیارد دلار ارز مداخله‌ای و 18 میلیارد دلار زمانی که به شرکت‌ها و افراد مختلف به شکل غیراصولی دلار تخصیص داده شد به باد رفت. فساد یعنی با یک تصمیم غلط ملاکین، صاحبان طلا و جنس یکباره در یک شب اموالشان 3 برابر می‌شود و کسانی که ثروت ریالی دارند اموالشان یک‌سوم می‌شود.

توکلی با انتقاد از رئیس سابق بانک مرکزی، گفت: عراقچی یک نامه به سیف می‌نویسد که ارز ما بیهوده به باد می‌رود و پس از آن سیف همان نامه را به‌علاوه نامه خودش به رئیس‌جمهور ابلاغ می‌کند اما رئیس‌ جمهور می‌گوید بحران ارز نداریم، عراقچی گفته این کار غلط است اما رئیسش به آن فرمان داده است که کار غلط را انجام بدهد، عراقچی یک زیر دست بوده و اما سیف که رئیس بانک مرکزی بوده باید محاکمه شود.

وی رشد نقدینگی در کشور را چهار برابر بیان کرد و گفت: ما قبل از بحران ارز 11 میلیون حاشیه‌نشین داشتیم اما حالا شاید این مقدار به 15 میلیون رسیده باشد.

بیشتر بخوانیدپرونده شفافیت علیه اشرافیت| گفتگو با احمد توکلی: زندگی اشرافی می‌خواهید؟ وزیر نشوید
مکاتبه توکلی و وزیر اقتصاد درباره کشف بزرگ قاچاق در فرودگاه امام+سند
نامه توکلی به رئیسی برای برخورد با زمین‌خواری در نیاوران قزوین
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: برخی سیاست‌های دولت فسادزاست، چراکه استبداد رأی وجود داشته و دولت می‌خواهد با دو لایحه ضد‌فساد خود را ضد‌فساد نشان دهد اما این‌طور نمی‌شود، در سال‌های 85 و 86 زمانی که احمدی‌نژاد را مجاب کردیم که کارت سوخت را اجرایی کرد ماهی 10 میلیون لیتر بنزین و تقریباً سالی 12 میلیارد دلار سود به همراه داشت.

وی با بیان اینکه بعد از برداشت کارت سوخت این 12 میلیارد از جیب ملت رفت، افزود: البته این پول‌ها گم نمی‌شود و در جیب‌های خاص می‌رود، مفسدین اژدهای هفت سر هستند و نمی‌گذارند این قوانین ضد فساد اجرا شود، چه کسانی نمی‌گذارند که قانون شفافیت اجرا شود؟

توکلی با انتقاد از اظهارات چند روز گذشته رئیس‌جمهور، گفت: آقای روحانی حرف درستی زد، اما باید با شفافیت جلوگیری از فسادهای خود دولت شود و اگر جلوگیری از مفسد نشود راه فساد باز می‌ماند، ما الان در حال مجاهدت هستیم، هیچ‌ چیز مانند فساد نمی‌تواند کشور را ساقط کند، کسانی که حاضر نیستند اسلام را گوشه‌نشین ببینند باید با فساد و مفسدین مبارزه کند.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • حقگو
    0

    مدیران نالایق وبیسواد که همه سمت هارا بارانت ونوچه گری بدست آوردن جز زیان سیاسی وضربات پی درپی به پیکر نظام خاصیت دیگری نداشتن

  • حقگو
    0

    اگربرای تمام مفسدان اقتصادی حکم قطع دست علی الحساب واعدام قطعی صادرمیشد دیگه هرننه قمری صبح که بلند میشد بایک ته ریش ومنبر وروضه خوانی سوری والکی جرات نمی کرد به اموال مردم وبیت المال دست درازی کند این نشان ضعف یا هم کاسه گی قوه قضاییه دوره قبل صادق خان است بقول امیرکبیروقتی شهری دزدی شد اول گردن داروغه راباید زد

  • حقگو
    0

    دست پادشاهان قاجاررا این مفسدان ازپشت بستن تاتارومغول اینقدرایران راغارت نکردن کو آهن گداخته علی

  • شهروند
    0

    بچه‌ای خودتون ..وابستگان .و آشنایان خودتون اون پول ها رو بردن.احتمالا کمتربه تو دادن ..پس چرا از اون پول دست ماها نمی‌رسه ....داد و بی داد مال چیه...خداوند لعنت کنه همتون ...خداوند نابود کنه شماها و ..نان شده دونه ای سیصد تومان ....مردم باید بمیرند ....خداوند شمارو از بین ببره

  • کاربر ناشناس
    0

    روحانی به عنوان مسئول اجرا کشور باید پاسخ دهد و محاکمه شود

  • علی پور
    0

    حاج آقا زمانیکه نماینده بودید باید ازحقوق ملت دفاع می کردید ودرمورد دزدیها پیگری وافشاگری می کردید

  • احمد رحیمی
    0

    اقای شفافیت : اولا خودت هرگز راجع به زمینی که متعلق به بیت المال و از بنیاد مستضعفان در منطقه سعادت اباد به مقدار ۳ هزارمتر وبه قیمت ۴۰ میلیون تومان تملک نمودیدهر گز توضیح ندادید ثانیا در بحرانی که بعلت تحریم بوجود امدنه تنها قیمت ارز وطلا سه برابر شد بلکه قیمت همه چیز از مسکن وماشین ورب گوجه وگوشت گرفته تا کاه وعلوفه سه تا پنج برابر شد حال چطور شما فقط به ارز وطلا فقط گیر داده اید ثالثا مگر انها که ریال داشتند دستشان را بسته بودند که ریال شان را به کالای سرمایه ای تبدیل نکردند ؟ در همه جای دنیا وقتی بحران اقتصادی پیش می اید مردم پول شان را به دارایی های امن وسرمایه ای تبدیل می کنند واین یک اصل اقتصادی است بنابر این عوامفریبی نکنید لطفا .

  • عادل قاسمی Dear
    0

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما عزیزان امیدوارم همیشه موفق باشید و پیروز و سربلند و سلامت، به نظر بنده قانون و دولت باید تمام کسانیکه از بیت المال به هر نحوی اختلاس کرده اند را رسوا کند به طوریکه هرگز از این به بعد شاهد همچین اتفاقاتی نباشیم، به نظر من کل پولی رو که اختلاس کرده اند رو دولت باید تا ریال آخر ازشون بگیره و بعد در ملا عام خیلی خیلی خیلی راحت مثل یک ملخ بکششون بالا ...(اعدام) ... کم جرمی نیست بالا کشیدن چنین ارقامی پول و سرمایه از بیت المال، یکی اینجوری چندین میلیارد دلار رو بالا می کشه و دیگری باید در سطل زباله دنبال سیر کردن شکمش باشه ، تف به این عدالت ، آیا در اینجا می توانید دم از دین و مذهب و الهیات و معارف بزنید ، آیا می توانید ما را قانع کنید ، من خودم یک یقه چرکی هستم ، خوبه آدم اگر هدایت یک کشوری رو در دستش می گیره در هر کجای دنیا که باشه، به درستی بگیره ، و هدایت کنه ، یعنی چی عده ای از مسئولان هر روز با ارقامی میلیاردی و اختلاس کردن در تلویزیون معرفی می شوند و جالب اینجاست که به آنها هم لقب آقای...X,می دهند ، آیا صادقانه چنیین افرادی لیاقت پسوند آقایی رو دارند ، ای کاش درس می خواندم ، من بازرس اینها می شدم ، اونوقت جرشون می دادم

  • آرمان
    0

    دیگه خسته شدیم از این همه افشاگری بی ثمر

  • ایرانی
    0

    جناب توکلی هر چه بباد رفته اول مقصر شما و امثال شماست که در رأس امور بودید (یعنی مجلس).خودتونو سرزنش کنید آقای توکلی فرصت طلب،حالا موقشه که رونمائی کنید؟؟؟؟؟از اونوقت تا حالا چشمتون نابینا بود.خدا عذاب الهیشو نصیب اونها کند که به این ملت خیانت کردند و دارند میکنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟