از تحصیل در رشته حقوق تا فعالیت در تلویزیون؛ آیا آنی‌یز می‌تواند قدرت اول بولیوی شود؟

یک بانوی کارگردان در راس قدرت بولیوی؛ زنی که جانشین مورالس شد کیست؟

«جینین آنی‌یز» ۵۲ ساله به عنوان رهبر سنای بولیوی توانست مقام ریاست جمهوری موقت را به دست آورد.

یک بانوی کارگردان در راس قدرت بولیوی؛ زنی که جانشین مورالس شد کیست؟

به گزارش خبر فوری ، با استعفای اوو مورالس و فرار به مکزیک حالا یک زن در بولیوی به قدرت رسیده است. با رای اعضای مجلس سنا، رئیس این مجلس در بولیوی قدرت را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت بر عهده گرفت.

«جینین آنی‌یز» ۵۲ ساله به عنوان رهبر سنای بولیوی توانست مقام ریاست جمهوری موقت را به دست آورد. با وجود این، مورالس مستعفی گفته به مبارزات سیاسی خود ادامه می‌دهد. این امر و آشوب و ورود ارتش به سطح شهر نشان می‌دهد آنی‌یز کار بسیار سختی برای کنترل اوضاع دارد.
اما رئیس جمهور موقت بولیوی کیست؟


مخالف مورالس و تحصیل‌کرده حقوق

جینین آنی‌یز طبق قانون اساسی بولیوی، پس از استعفای اوو مورالس از مقام ریاست جمهوری و معاونش در روز یکشنبه، عالی‌ترین مقام این کشور آمریکای لاتین محسوب می‌شود.
او متولد سال ۱۹۶۷ است. پیش از ریاست جمهوری سناتور عضو حزب مخالف و اپوزیسیون مورالس بوده و سالها با او چالش داشته است.
آنی‌یز تحصیلات آکادمیک دارد. در دانشگاه حقوق خوانده و سالها به عنوان حقوق‌دان در مراکز و دادگاه‌ها فعالیت کرده است. او متاهل است و سالها پیش با هکتور کارواخال(سیاستمدار کلمبیایی) ازدواج کرده است.

از فعالیت در تلویزیون تا ورود به سنا
جینین آنی‌یز در سال 1991 و پس از اتمام تحصیلاتش از کانون وکلا بیرون آمد. بعد از این به جز فعالیت حقوقی، مدتی در تلویزیون ملی بولیوی نیز فعال بود. او کارگردان برخی برنامه های رسانه‌ای و سیاسی تلویزیون بود.
آنی‌یز بین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ در مجلس موسسان بولیوی مشغول فعالیت بود. در سال ۲۰۱۰ در انتخابات مجلس سنا شرکت کرد و پیروز شد. او وارد حزب B.P.P شد(یکی از احزاب همگرا و مخالف مورالس) و در سنا جبهه اپوزیسیون دولت را شکل داد.
در سال ۲۰۱۹ و بعد از پیروزی خفیف مورالس در انتخابات ریاست جمهوری در سنا قدرت بیشتری گرفت و سومین چهره قدرتمند کشور شد(بعد از رئیس جمهور و معاونش).

آیا آنی‌یز می‌تواند بولیوی را نجات دهد؟

آنی‌یز بعد از استعفای مورالس و قدرت گیری، وعده داده که به محض امکان، انتخابات برگزار کند و خلا استعفاهای دولتی را پر کند.
بسیاری معتقدند خانم آنی‌یز مدت کوتاهی بیش نمی‌تواند در راس قدرت باشد و به علت خشم مردم تظاهرات ادامه خواهد یافت. برخی رسانه‌ها از احتمال ورود رسمی ارتش به بازی سیاسی و تشکیل یک‌دولت نظامی سخن گفته‌اند. با این حال، آنی‌یز احتمالا دنبال این است که تا حدی آرامش را به سطح شهرهای بولیوی بازگردانده و دولت مورالس را به آرامی به دولت جدید انتقال دهد. باید صبر کرد و دید که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • بامشاد
    0

    پس اونجا هم یک حقوق دان رئیس جمهور شد. با تجربه ای که ما تو ایران کسب کردیم، خیلی راحت به این نتیجه می رسیم که خاک عالم تو سر مردم بولیوی هم شد.

  • Masood
    0

    ویدیویی از ورود مردم به خانه مورالس تو اینترنت پخش شده برین ببینید کسی که مدام حرف از حمایت از فقرا میزد تو چه کاخی زندگی میکرده

    نظرات شما -
    • سهیل
      0

      توقع داری رییس جمهور یه مملکت تو کش و کوه زندگی کنه.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها