رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران:

ایران مستندات فوت 15 بیمار پروانه‌ای را تهیه کند

رئیس دفتر نمایندگی کمیته صلیب سرخ در ایران درخصوص فوت 15 کودک مبتلا به بیماری پروانه‌ای در اثر تحریم‌ها گفت: ایران را تشویق می‌کنم مستنداتی تهیه کند تا تاکید موکدی باشد بر اینکه چقدر مسئله تهیه دارو و سلامت مهم است.

ایران مستندات فوت 15 بیمار پروانه‌ای را تهیه کند

به گزارش مشهد فوری ،رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران درخصوص ادعای مدیرعامل خانه E.B مبنی‌بر فوت 15 کودک مبتلا به بیماری پروانه‌ای در اثر تحریم‌ها گفت: ایران را تشویق می‌کنم مستندات چنین مسائلی را تهیه کند تا تاکید موکدی باشد بر اینکه چقدر مسئله تهیه دارو و سلامت مهم است و می‌تواند زندگی‌ها را نجات دهد.

رتو اشتوکر امروز در حاشیه دوره آموزشی «جست‌وجو و بازپیوند خانواده در سوانح» در ساختمان هلال احمر استان خراسان رضوی ، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: می‌دانیم تحریم‌ها روی زندگی بیماران خاص مخصوصاً افرادی که از فقر مالی رنج می‌برند، تاثیر گذاشته اما صلیب سرخ نمی‌تواند بخشی را صرفاً بابت تهیه این داروها اختصاص دهد. این بخش بسیار پیچیده و نیازمند هماهنگی با بخش‌های بسیار مختلف است. با وجود اینکه مشکل مهمی بوده، اما نقش صلیب سرخ در این حوزه نیازمند هماهنگی‌های بیشتر است.

وی بیان کرد: طی تمام سال‌هایی که ایران دچار تحریم بوده، این کشور رشد کرده و در حوزه‌های بشردوستانه پیشرفت بسیار زیادی داشته است. بخشی که کمیته می‌تواند وارد شود، زمانی است که بحران باشد. ایران کشوری است که در معرض بلایای طبیعی قرار دارد، اگر چنین وضعیت مشابهی ایجاد شود، صلیب سرخ وارد موضوع می‌شود؛ زیرا ایران در همه سال‌‎هایی که تحریم بوده، مقاومت خوبی داشته، خود را ساخته و خودش بسیاری از منابع را تعیین و سیستم‌ها را ایجاد کرده است.

اشتوکر با بیان اینکه «در خصوص فوت 15 کودک مبتلا به بیماری پروانه‌ای متاسف هستم»، عنوان کرد: ایران را تشویق می‌کنم مستندات چنین مسائلی را تهیه کند تا تاکید مؤکدی باشد بر اینکه چقدر این مساله مهم است و مسائل تهیه دارو و سلامت زندگی را نجات می‌دهد. این موضوع مخصوصا برای طبقه متوسط بسیار چالش است.

رئیس دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران، افزود: با تهیه درست مستندات این مسائل، می‌توانیم پیغام اصلی را برسانیم تا ابعاد این قضیه مخصوصاً در مورد تهیه دارو و تحریم‌ها مشخص شود که می‌تواند چه عواقبی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه «حُسن کمیته هلال احمر در ایران این است که چارچوب مشخص و از همه مهمتر، سابقه طولانی در این کارها دارد»، تصریح کرد: کمیته هلال احمر در ایران نوپا نیست و این تجربه طولانی و تمام آموخته‌ها و تجربه‌های خوبی که دارد، به جمعیت هلال در ایران کمک می‌کند تا پاسخگویی بسیار خوبی داشته باشد. مداخلات بشردوستانه جمعیت ایران بسیار حرفه‌ای بوده و آخرین نمونه اربعین است که برای بازپیوند 200 خانواده کمک شد.

اشتوکر در خصوص میزبانی ایران از مهاجران، گفت: ایران سابقه طولانی در میزبانی از مهاجران افغانستانی دارد، با وجود اینکه در بسیاری مواقع ممکن است کمک‌ها به اندازه نبوده باشد، اما ایران به شدت سعی کرده کمک کند. حتی ممکن است در جایی که من از آن می‌آیم چنین رویکرد مهمان‌نوازانه‌ای وجود نداشته باشد. ما اینجا مهمان بوده و فعالیت اصلی را هلال احمر انجام می‌دهد.

در ادامه مجتبی احمدی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی نیز در جمع خبرنگاران در خصوص اقدامات انجام شده برای مهاجران افغانستانی، اظهار کرد: آنچه برای جامعه افغانستانی در شهر مشهد در حال انجام بوده، پروژه اس آر اس با همکاری اس آر اس کمیته صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر استان است. هر سال گزینه‌های مختلفی اضافه شده و نزدیک به ۶ سال است که در حال انجام است.

وی ادامه داد: مؤسسه بشردوستانه جمعیت حمایت از بهبودیافتگان با همکاری کمیته صلیب سرخ و جمعیت ملی در مشهد کارهایی انجام می‌دهد و در حال انجام موضوعات مختلفی در حاشیه شهر و در گلشهر است. اخیراً موضوع توانبخشی نیز اضافه شده که بزرگترین موضوع همکاری فی‌مابین سه‌جانبه است. در اهداف ترسیم شده و ماموریت‌ها و عملکردها نیز بسیار مؤثر بوده است.

احمدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پروژه توانبخشی در پنج پروژه سه‌جانبه اس آر اس، هلال احمر و کمیته صلیب سرخ انجام می‌شود. کمک‌های مالی این پروژه در طول ۶ سال توسط کمیته انجام شده و نظارت کامل توسط کمیته و جمعیت ملی وجود دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی، گفت: فعالیت جاری ما در پروژه آگاهی از خطرات مین در مرز دوغارون است که توسط جمعیت تایباد انجام می‌شود. کمیته در بخش مالی و نظارت بر عملکرد کمک می‌کند. از سال ۸۶ که این پروژه به راه افتاده، بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار افغانستانی آموزش‌های آگاهی خطرات مین را به عنوان یک خطر در منطقه مسکونی خود فرا گرفتند و این به جلوگیری از مسائل ناشی از مین کمک کرده است.

گفتنی است؛ بیماری پروانه‌ای (Epidermolysis Bullosa= E.B) بیماری ارثی بافت‌های پوستی است که در پوست و غشای مخاطی ایجاد تاول‌های خون‌ریزی دهندهٔ دردناک می‌کند. در نتیجهٔ این بیماری، پوست به شدت شکننده شده و با کوچکترین خراشی لایه لایه شده و کنده می‌شود. تاول‌های زیاد از بارزترین علایم این بیماری هستند. احتمال به سرطان پوست دچار شدن مبتلایان این بیماری بیش از سایرین می‌باشد. (ر.ک. ویکی‌پدیا: بیماری پروانه‌ای)

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها