چامسکی: آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست، فقط می خواهد شکنجه اقتصادی دهد

چامسکی که بیش از نیم قرن منتقد رئیس‌جمهور و به‌خصوص سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا بوده، درباره امکان بروز درگیری نظامی میان آمریکا و ایران می‌گوید: چشم انداز جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران چندان خطرناک نیست.

چامسکی: آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست، فقط می خواهد شکنجه اقتصادی دهد

اینترسپت نوشت: نوام چامسکی، زبان شناس و نظریه‌پرداز سیاسی یکی از بزرگ‌ترین و البته جدی ترین منتقدان ترامپ است. این نظریه‌پرداز که از دهه ۱۹۶۰ تاکنون، در مواردی چون بحران موشکی کوبا، جنگ سرد، جنگ ویتنام، واترگیت، دوران ریگان، جنگ عراق و… علیه مداخله‌جویی ایالات متحده فعالیت کرده، اخیرا در گفتگو با اینترسپت انتقادات تندی از ترامپ به عمل آورده است.

چامسکی که بیش از نیم قرن منتقد رئیس‌جمهور و به‌خصوص سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا بوده، درباره امکان بروز درگیری نظامی میان آمریکا و جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: «چشم انداز جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران چندان خطرناک نیست. گفتنش سخت است و فکر نمی‌کنم دولت ترامپ بتواند پاسخ دهد. اما فکر نمی‌کنم ترامپ دنبال جنگ با ایران باشد. جنگ می‌تواند تبعات و تأثیرات شدیدی در مناطقی بسیار وسیع‌تر از کشورهای درگیر داشته باشد. مثلا در تولید نفت عربستان سعودی، که عمده تولیدش در شمال شرقی این کشور در مناطق شیعه‌نشین، بسیار نزدیک به ایران صورت می‌گیرد. جمهوری اسلامی ایران توانایی‌های موشکی بالایی دارد و می‌تواند یکی از تولیدکنندگان اصلی نفت جهان را ویران کند. جنگ البته عواقب بسیار دیگری نیز در پی خواهد داشت. بنابراین فکر نمی‌کنم آمریکا خواهان جنگ با ایران باشد. آمریکا فقط می‌خواهد این کشور را شکنجه اقتصادی دهد، به این امید که نابودی اقتصاد منجر به ایجاد برخی از شکاف‌ها در داخل ایران شود. اما هر گونه حادثه تصادفی در خلیج فارس می‌تواند کنترل اوضاع را از دست طرفین خارج کند و منجر به درگیری شود.».

نوام چامسکی که حالا در نود سالگی جلوه بارزی از یک قهرمان روشنفکر است، ترامپ را غیر قابل قیاس با دیگر روسای جمهور آمریکا می‌داند: «او مثل تمام دیوانه‌هایی است که از حزب جمهوری‌خواه سر بر آورده‌اند، با این تفاوت که حزب جلوی ورود آن‌ها را به انتخابات گرفت، اما نتوانست ترامپ را شکست دهد. و مردی به ریاست جمهوری رسید که یک مالیخولیایی خودشیفته بود، کسی که مانند یک کودک سه ساله از این فرصت لذت می‌برد. سیاست‌های ترامپ را تنها بر این اساس می‌توان تحلیل کرد: من. هر چیزی که به نفع من باشد باید انجام داد و مهم نیست که عواقب آن چه باشد. حتی اگر جهان را ویران می‌کند، باز هم اشکالی ندارد».

چامسکی درباره استیضاح ترامپ هم می‌گوید: « ترامپ ۱۰۰ بار شایسته استیضاح است. چون یک کلاهبردار بزرگ است. در این شکی نیست. اما آیا این استیضاح از نظر سیاسی عاقلانه است؟ من صراحتاً به آن شک دارم. مثل گزارش مولر که آن نیز فکر می‌کنم یک اشتباه سیاسی بود. آنچه در ادامه اتفاق خواهد افتاد این است: کنگره احتمالاً ترامپ را استیضاح خواهد کرد، سناتورهای جمهوری‌خواه مجلس سنا اما آگاه به پایگاه رای‌آوری ترامپ درخواست استیضاح را رد خواهند کرد. در نهایت هم ترامپ سلامت از جریان بیرون خواهد آمد و به مردم خواهد گفت که دموکرات‌های خائن سعی داشتند نتایج رای شما را از دست‌تان درآورند و بنابراین باید دوباره به من رأی دهید».

چامسکی دموکرات‌ها را هم از تیغ انتقادات مصون نمی‌گذارد: «در مورد استیضاح اوبین چیزی که باید مدنظر قرار داد این است که دموکرات‌‌ها پس از جرم و جنایات بزرگ ترامپ به دنبال‌اش نرفته‌اند، بلکه به این دلیل که علیه یک دموکرات صاحبنام عمل کرده است، دنبال قضیه را گرفته‌اند. آیا این چیزی را به شما یادآوری می‌کند؟ بله. واترگیت. در زمان واترگیت هم دموکرات‌ها دنبال جنایات بزرگ نیکسون نرفتند. دلیل تهاجم آن‌ها این بود که به حزب دموکرات حمله کرده بود. بنابراین می‌بینید که دموکرات‌ها فقط از خودشان محافظت می‌کنند».

منبع: شفقنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها