داستان ۲ میلیارد دلاری که در دولت احمدی‌نژاد به حلقوم آمریکایی‌ها ریخته شد، چیست؟

رئیس جمهوری در جمع مردم استان یزد خواستار شفاف‌سازی درباره فسادهای میلیارد دلاری شد. او به پرونده بابک زنجانی با مبلغ ۲.۷۰۰ میلیارد دلار اشاره کرد و از ماجرای ۲ میلیارد دلاری گفت که در دولت سابق به حلقوم امریکا رفت.

داستان ۲ میلیارد دلاری که در دولت احمدی‌نژاد به حلقوم آمریکایی‌ها ریخته شد، چیست؟

ماجرای ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به پرونده بابک زنجانی برمی‌گردد که در دوره دولت احمدی‌نژاد به اسم دور زدن تحریم‌ها، پول بیت‌المال را به یغما برده و با وجود محکومیت به اعدام در دادگاه و گذشت چند سال از صدور این حکم، نه پول برگشته و نه حکمش اجرا شده است. اما ماجرای ۲ میلیاردی که به گفته روحانی به حلقوم امریکا ریخته شده هم به سال ۱۳۸۶ برمی‌گردد.

در این سال از محل فروش نفت ایران، دولت محمود احمدی‌نژاد مقادیری اوراق بهادار از طریق یک کارگزار لوکزامبورگی به نام«کلیر استریم» خریداری کرد؛ این کارگزار بخشی از این اوراق را در اروپا و بخش دیگری را به‌صورت فیزیکی در «سیتی بانک» نیویورک نگهداری می‌کرده است.
از آنجایی که بر اساس قوانین داخلی ایالات متحده امریکا هرگونه استفاده از دلار در نظام بانکی در هر کجای جهان نیازمند اخذ مجوز لازم از نظام بانکی امریکاست، در آن زمان بانک‌های ایران از طریق یک نوع همکاری با عنوان «U-Turn» با بانک‌های بین‌المللی غیرامریکایی، بدون داشتن ارتباط مستقیم با سیستم بانکی امریکا از خدمات دلاری بهره می‌بردند. پس از اعمال محدودیت‌های جدید از سوی دولت امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در آبان ماه ۱۳۸۷ و بر اساس مصوبه وزارت خزانه‌داری امریکا، استفاده بانک‌های ایرانی از این خدمت ممنوع شد.

طبق گفته علی طیب‌نیا وزیر پیشین امور اقتصاد و دارایی، از اواخر پاییز سال ۱۳۸۶ کارگزار لوکزامبورگی به ایران اخطار و اعلام می‌کند که دیگر نمی‌توانم امنیت را برای منابع شما تأمین کنم و این منابع را بهتر است از مجموعه من منتقل کنید؛ در آن زمان حدود ۲۲۰ میلیون دلار از این اوراق قرضه به فروش می‌رسد و منابع آن به داخل کشور منتقل می‌شود. ایران حدود ۱۰ ماه بعد از اعلام کارگزار لوکزامبورگی فرصت داشته تا مابقی اوراق قرضه را پس از فروش به داخل کشور منتقل کند، اما بنا به دلایلی از جمله مناسب نبودن شرایط بازار، اقدامی برای به فروش رساندن مابقی این اوراق انجام نشد. با اجرای مصوبه وزارت خزانه‌داری امریکا در زمینه ممنوعیت مبادلات دلاری (U-Turn) با ایران پس از آبان ۸۷ بانک‌های امریکایی از نقل و انتقال وجوه دلاری و تبادلات دلاری با ایران منع شدند.

در سال ۱۳۹۱ نیز خزانه‌داری امریکا تمام دارایی‌های ایران را عمومی اعلام کرد و دستور اجرایی مبنی بر توقیف دارایی‌های ایران درامریکا با همکاری دولت و کنگره این کشور صادر شد. دادگاه عالی امریکا نیز دی ماه ۱۳۹۴ با ادعای نقش داشتن جمهوری اسلامی ایران در حادثه بمبگذاری در مقر تفنگداران امریکایی در بیروت در سال ۱۹۸۳، به کنگره و دولت این کشور اجازه داد که به هزار و ۳۰۰ امریکایی از محل دارایی‌های توقیف شده ایران در این کشور، مجموعاً مبلغ ۲ میلیارد دلار غرامت بپردازد.

این حکم در اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ توسط دیوان عالی امریکا تأیید شد؛ صدور و تأیید این حکم علیه ایران در شرایطی انجام شد که ایران بارها هرگونه ادعا درباره دخالت در انفجار سال ۱۹۸۳ در پایگاه نیروی دریایی امریکا در بیروت را رد کرده بود.

در مورد اشاره رئیس جمهوری به نهادی که ۹۴۷ میلیون دلار گرفته و پس نداده هم سایت «روزاروز» نوشته است که آشناترین و نزدیک‌ترین جا و زمانی‌که از رقم ۹۴۷ میلیون ‌دلار یاد شده، خاطرات محمد سرافراز، رئیس سابق صدا و سیما است که دوماه پیش به‌ شیوه اینترنتی منتشر شد. سرافراز در خاطراتش، با نام «روایت یک استعفا»، نوشته: «کمک فوق‌العاده در زمان دولت احمدی‌نژاد نزدیک به یک میلیارد دلار (۹۴۷ میلیون دلار) از صندوق ذخیره ارزی به سازمان [صدا و سیما] صورت گرفت.» به نوشته سرافراز، «کمک ارزی ۹۴۷ میلیون‌دلاری به سازمان در سال ۱۳۹۳ به‌پایان رسید.»

مثلاً همین امسال، ۱۵۰ میلیون‌ یورو از این صندوق به صدا و سیما داده ‌شد. در بودجه پارسال نیز از همین صندوق، ۱۰۰ میلیون‌دلار به صدا و سیما داده شده. البته روحانی تاکنون علیه این دو کمک ۱۵۰میلیون‌ یورویی و ۱۰۰ میلیون ‌دلاری به صدا و سیما از محل صندوق توسعه ‌ملی اعتراضی نکرده و روشن نکرده که آیا این سازمان درباره این کمک‌های سال‌های ۱۳۹۷ و ۹۸ حسابی پس‌ داده یا نه.

منبع: ایران

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • آزاده
    0

    دستت درد نکنه خبرفو ی من کاری به متن خبرندارم فقط از تصویر دکتراحمدی نژاد که آرام بخش دلهاست در این خبرگذاشتید بسیار ازشما سپاسگزارم

  • محسن
    0

    چرابابک رواعدام میکنن؟؟؟اون که همکاری کرده تحریمارودورمیزده خب هرکس هم باشه سودمیبره درضمن یه مناظره لازمه بین دکترباکلیدساز

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      بهترین ریس جمهور آقای احمدی نژاد مردمی و خاکی

    • کاربر ناشناس
      0

      بهترین ریس جمهور آقای احمدی نژاد مردمی و خاکی

  • روح ا...
    0

    اگه آقای احمدی نژاد این پولو به حلقوم آمریکایی ها ریخته که نریخته اما شما کل پول و وقت و حیثیت مردم رو این دولت بی تدبیر به باد داد..درود خدا بر مرد کار و تلاش جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد. دلم تنگ شده برا یه جمله زیبایی که همیشه آقای احمدی نژاد آغاز سخنانش میگفت«« اللهم عجل لولیک الفرج »»

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      درودبراقای دکتر احمدی نژاد

  • رضا
    0

    هیچ دیگه این دو میلیارد دلار هم رفت کنار بقیه سرمایه های بر باد رفته این ملت که با بی تدبیری و یا دزدی از بیت‌المال نابود شد. ضمنا دوست عزیز کجای این عکس آرامبخش دلهاست با دیدن این یاد چند تا قطعنامه شورای امنیت که اقتصادمان را به صفر رساند میوفتم که متاسفانه صاحب عکس اعتقاد داشت کاغذ پاره ایی بیش نیست

  • مهران یاوری
    0

    اقایی احمدی نژاد مرد ی با سیاست و همیشه طرفدار مردم ضعیف جامعه بو داین تهمت است به او میزنید

  • آزاده
    0

    اقارضا اون که گفت تحریم ها کاغذپاره ای بیش نیست اقتدار ملت ایران حفظ کرده و دلاررسیده بود سه هزارتومان ، ولی این که گفت با کدخدا ساختیم دلار رسید هفده هزارتومان و اقتدار ملت ایران هم شکسته شد عزیزم احساسی حرف نزنیم ایرانی حرف بزنیم

  • کاربر ناشناس
    0

    این قلبها نثار دکتر عزیز❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

  • احمد
    0

    کجایی حاج محمود که ضعفا له شدند

  • یزد
    0

    آقای رئیسی ،بسم الله .فرموندند اقدام با شماست

  • محمد
    0

    اقای دکتر محمود احمدی نژاد هرکاری کرد برای ملت ومملکتش بودولی این دولت هم وزیراش دزدهستند وهم خاین به ملت وشرف ایرانیان،خدا وند لعنت کند خائنین را،وخداوند عزت لا یزال به احمدی نژاد که پاک دست بودو خادم واقعی به همراه وزیرانش،باید تا الان فهمیده باشید که احمدی نژاد در دل این ملت قدرشناس جای دارد ولفاظی های احمقانه دزدان بیت المال ودشمنان ملت،نظر مردم را عوض نمیکند

  • محمود شیرالی
    0

    روحانی این شش سال به مردم دروغ گفت دوسال دیگر هم میگوید هیچ کس مثل احمدی نژاد به دمردم خدمت نکرد

  • روشنفکر
    0

    مملکت ما از دست مسیولین بی تدبیر ودزدان بیت المال بیشتر ضربه میخورد تا امریکا چون به لحاظ استراتژیکی و غیرت ایرانیان هیچ خارجی مهاجمی درایران توانایی ماندن ندارد

  • شهرام
    0

    این فقط یکیش بود. حرف از میلیاردها دلار دزدیه . تو هرررجای دنیا این فَساد و ارقام سرسام آور رو میشد کل دولت و حکومت شخم زده میشد بجز ایران سرزمین دزدان مال مردم . این مملکت اسلامی ماست و مسئولان مقید و ریشو و تسبیح به دست و پیشانی پینه بسته و چفیه به گردن در لباس پیامبر . طاغوت مذهبی بیداد می‌کنه. و آتش خشم مردم روزی از زیر خاکسترها به جان فربه هان و گردن کلفتان و پوست لطیفان و سفیدان خواهد افتاد .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها