چند نکته درباره آغاز زودهنگام تبلیغات انتخاباتی در قم

اصولگرایان بسیار زودتر از موعد انتخابات، فعالیت‌های خود را در شهر قم آغاز کرده‌اند. محسن غرویان، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی امام خمینی در روزنامه آرمان ملی 19 آبان98 در این باره نوشت.

چند نکته درباره آغاز زودهنگام تبلیغات انتخاباتی در قم

علاوه بر معرفی غیررسمی سه کاندیدا تلاش دارند تا در راستای تخریب کاندیداهای رقیب نیز دستاوردهایی داشته باشند. در این میان نکاتی وجود دارد که توجه به آن‌ها خالی از لطف نیست.

1-شهر قم به علت حضور مراجع و حوزه‌علمیه همواره از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و سیاستمداران در رفت و آمد به این شهر تلاش می‌کنند تا تایید روحانیت و مراجع را به دست آورند.
آن‌ها تلاش می‌کنند حوزه علمیه را به عنوان پشتیبان فعالیت‌های سیاسی خود نشان دهند و از این جایگاه به عنوان ابزار برای پیروزی در انتخابات بهره ببرند.
2-قم ظاهری دارد و باطنی؛ به آن معنا که ظاهر مردم این شهر باعث پیش‌داوری‌هایی درباره نگاه سیاسی آنها می‌شود اما باطن مردم را می‌توان پای صندوق‌های رای دید. گروه‌ها و جناح‌های سیاسی خواستار آن هستند که با ظاهرسازی و جلب حمایت برخی گروه‌های خاص، رای و نظر مردم را به خود جلب کنند اما توده مردم نظر دیگری دارند، معتقدم تندروی و تندروها جایی در میان مردم قم ندارند.
3-مردم قم نیز مانند همه مردم ایران از شعارها خسته‌ شده‌اند و به دنبال چهره‌های عملگرا هستند؛ چهره‌هایی که به دور از دعواهای سیاسی 40 ساله بتوانند کاری از پیش ببرند و دردی از مردم دوا کنند. مشکلات اقتصادی، گرانی‌ها و تحریم‌های ناشی از تنش با آمریکا سبب شده تا مردم فارغ از دعواهای سیاسی به دنبال عملگرایی باشند. در این وضعیت می‌توان تصریح کرد که تندروهای جنجال‌ساز که مدام دنبال منازعه هستند، جایی در میان مردم ندارند.

4-ورود یا عدم ورود آقای علی لاریجانی در انتخابات مجلس از قم نیز مساله‌ای بسیار تاثیر‌گذار است. ایشان ‌سیاستمداری فیلسوف هستند که ورودشان به عرصه انتخابات، آرایش سیاسی را تغییر خواهد داد.
5-اختلاف بین روحانیون، یکی دیگر از مسائلی است که بر نتایج انتخابات در قم اثر خواهد گذاشت. در قم نیز مانند تهران، اختلافات میان مجمع روحانیون و جامعه روحانیت پابرجاست. مجمع محققین و نشست اساتید حوزه نیز از دیگر تشکل‌های اساسی هستند که هنوز به وحدت نرسیده‌اند و بعید است که وحدت میان آن‌ها حاصل شود. مساله دیگر تحرکات تندروها و تلاش آن‌ها برای دو قطبی کردن فضا است.
نمونه‌هایی از این تلاش را در مساله فیضیه و همچنین در تظاهرات 13 آبان شاهد بودیم. مراجع هیچ‌گاه موافق این رفتارها نبوده و در برابرشان سکوت نکرده‌اند. برای نمونه آیت‌ا... مکارم در موضوع فیضیه موضع تندی گرفتند و از دخالت‌های بیرونی در امور حوزه گلایه کردند. سایر مراجع نیز چنین دیدگاهی دارند و معتقدند نباید از لباس روحانیت برای اغراض خطی استفاده شود. حوزه مرکز علم و اجتهاد است و نباید این موضوع تحت تاثیر سیاست قرار گیرد. استفاده ابزاری از حوزه توسط مراجع محکوم شده و همواره محکوم می‌شود. امروز به طور قاطع نمی‌توان از انتخابات و راهکارهای جلوگیری از پیروزی تندروها در قم صحبت کرد و همه چیز به اتفاقات آینده بستگی دارد. با این وجود هوشیاری مقامات استانی و قانونگرایی مسئولان قضائی از جمله الزامات ماه‌های آینده در این شهراست.

منبع: خبرآنلاین

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها