چگونه تحمل و تاب‌آوری کودکان را در برابر مشکلات تقویت کنیم؟

یک روانشناس درباره اهمیت آموزش تاب‌آوری در کودکان توضیحاتی داد.

چگونه تحمل و تاب‌آوری کودکان را در برابر مشکلات تقویت کنیم؟

سمانه بهزادپور روانشناس کودک درباره اهمیت تقویت تاب آوری در کودکان اظهار کرد: دنیای امروز ما پر از رویداد‌های غیرقابل پیش‌بینی و دشوار است مانند مرگ عزیزان، بلایای طبیعی، بیماری‌ها و سایر رویداد‌های استرس‌آور زندگی اجتناب‌ناپذیرند.

این روانشناس بیان کرد: ما نمی‌توانیم جلوی این اتفاقات بد را بگیریم و نمی‌توانیم همیشه کنار کودکانمان باشیم و در برابر هر اتفاقی از آن‌ها حمایت کنیم، اما می‌توانیم آن‌ها را به مهارتی مجهز کنیم که به آن‌ها کمک می‌کند بتوانند به خوبی با عوامل استرس زا مقابله کنند و این رویداد‌ها را پشت سر بگذارند.

او با بیان اینکه این مهارت، مهارت تاب‌آوری است، افزود: تاب‌آوری توانایی افراد برای مدیریت سالم هیجانات خود است و به این مسأله می‎‌پردازد که فرد علیرغم قرار گفتن در معرض عوامل استرس‌زا می‌تواند توان اجتماعی خود را بهبود بدهد و بر مشکلات غلبه کند و به موفقیت برسد.

بهزادپور با اشاره به اینکه توانایی کودکانمان را برای مقابله با فراز و نشیب‌های زندگی و سربلند بیرون آمدن از چالش‌های زندگی در طول دوران کودکی افزایش دهیم، ادامه داد: پرورش تاب‌آوری در کودکان نه تنها به آن‌ها برای مقابله با دشواری‌های زندگی روزمره کمک می‌کند بلکه مهارت‌ها و عاداتی را در آن‌ها رشد می‌دهد که باعث می‌شوند اگر بعد‌ها در طول دوران نوجوانی و بزرگسالی نیز با سختی و چالشی مواجهه شدند، بتوانند بر آن غلبه کنند.

او با تاکید براینکه کودکان تاب‌آور بهتر می‌توانند استرس‌های زندگی را مدیریت کنند، تصریح کرد: استرس یک عامل خطر برای سلامت روان است و بودن در معرض استرس دائمی زمینه را برای ایجاد اضطراب و افسردگی در آن‌ها مهیا می‌کند.

این روانشناس با بیان اینکه روابط با کیفیت برای ایجاد تاب‌آوری در کودکان بسیار مهم هستند، گفت: والدین می‌توانند با کمک به کودکتان برای برقراری روابط رضایت‌بخش با کودکان دیگر و بزرگسالانی که در زندگی‌شان هستند، تاب‌آوری را در آن‌ها رشد دهید همچنین زمانی را برای بازی و تعامل با کودکتان اختصاص دهید تا روابط خود را نیز با او تقویت کنید و به کودکتان مهارت‌های اجتماعی، دوست یابی و همدلی با دیگران را در قالب بازی، داستان و نمایش آموزش دهید.

بهزادپور با اشاره به اینکه استقلال و مسئولیت داشتن به رشد تاب‌آوری در کودکان کمک می‌کند، اضافه کرد: به کودکتان مطابق با سنش مسئولیت دهید و او را برای انجام درست مسئولیت‌هایش تشویق کنید و به کودکتان سرویس بیش از حد ندهید و اجازه دهید تا آنجا که می‌تواند در انجام کارهایش استقلال داشته باشد همچنین حمایت افراطی از کودکان آنان را ضعیف و شکننده خواهد کرد.

او بیان کرد: یک مهارت اساسی که به رشد تاب‌آوری در کودکان کمک می‌کند، حل مسئله است و از همان دوره کودکی، وقتی کودکتان با مشکلات حتی جزئی مواجه می‌شود، به جای اینکه سریع مشکل را برای او حل کنید، سعی کنید با او گفتگو کنید و از او بخواهید در مورد روش‌های حل مسئله‌ای که به ذهنش می‌رسد، صحبت کند.

این روانشناس تصریح کرد: تاب‎آور بودن به این معنا نیست که کودکانمان هیجانات منفی و ناخوشایند را تجربه نکنند، بلکه تاب‌آوری به مدیریت هیجانات و پاسخ به آن‌ها به روشی سالم مربوط است، فراموش نکنید که کودکان ما باید هیجانات مختلف را تجربه کنند، اما باید روش درست و سالم مدیریت کردن آن‌ها را هم یاد بگیرند.

بهزادپور افزود: گام اول در مدیریت هیجانات، شناخت آنهاست، از کودکی سعی کنید هیجانات کودکتان را برایش نام ببرید زمانی که کتابی برای کودکتان می‌خوانید یا به همراه او کارتونی تماشا می‌کنید، به هیجانات مختلفی که شخصیت‌های داستان یا کارتون تجربه می‌کنند اشاره کنید و آن‌ها را نام ببرید. کودکتان را تشویق کنید تا درباره هیجاناتش صحبت کند و صبورانه و حمایت‌گرانه به او گوش دهید.

این روانشناس ادامه داد: زمانی که ما همواره مداخله می‌کنیم و کودکمان را از مشکلاتی که خودش می‌تواند از پسشان برآید، نجات می‌دهیم، فرصت یادگیری مقابله با شرایط دشوار را از او می‌گیریم و اجازه نمی‌دهیم که بفهمند، شکست خوردن پایان همه چیز نیست و اینکه می‌توانند خودشان شرایط سخت پیش‌آمده را مدیریت کنند، کودکان زمانی می‌فهمند که از پس انجام کاری بر می‌آیند که آن کار را انجام دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها