در دانشگاه پیام نور مشهد؛

زیباکلام: شورای نگهبان قانون را زیر پا می گذارد/باقرزاده: مجلس نمره قبولی نمی گیرد

ظهر امروز مناظره ای بین صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران و مصطفی باقرزاده استاد دانشگاه فردوسی مشهد با موضوع «مجلس دهم، عزت یا ذلت» در آمفی تئاتر دانشگاه پیام نور مشهد برگزار شد.

زیباکلام: شورای نگهبان قانون را زیر پا می گذارد/باقرزاده: مجلس نمره قبولی نمی گیرد

به گزارش مشهد فوری ، مصطفی باقرزاده در ابتدای جلسه برجام را آزمونی برای تفکرات حاضر در عرصه مدیریت دانست و اظهار کرد: مسیر اجرای برجام باید از مجلس عبور می کرد و متاسفانه در این آزمون خود را به قعر کشاند.

باقرزاده در ادامه مناظره خطاب به صادق زیبا کلام بیان کرد: مجلس به هسته ای ورود کرد اما به بدترین شکل ممکن ورود کرد. ما‌ مباحث دین را نیز که کنار بگذاریم و بگوئیم مجلس ملی گرا می خواهیم، ملی گرا نیز نیستند این ها حتی غرب گرای خوبی نیز نیستند.

وی با اشاره به اینکه وقتی هیئت رئیسه مجلس قرائت هسته ای را متوقف می کند یعنی اصلا مجلس در جریان هسته ای نیست، افزود: اساسا دغدغه ما در قشر بالا تعریف می شود و این بدبختی مجلس است و نمونه های آن پرداختن به موضوعاتی همچون خودسازی دختر آبی و موضوعات کم اهمیت تر است.

شورای نگهبان و زیر پا گذاشتن قانون

در ادامه صادق زیبا کلام گفت: هسته ای مسئله کمی نبود و بیش از دو دهه درگیر مسئله هسته ای بودیم، ظرف این دو دهه مجلس چند بار به مسئله هسته ای ورود کرد؟ چند بار درخواست توضیح کرده است؟ هر سیاستی که اجرا شده‌ مجلس واکنشی نشان نداده است؟

عضو هیئت علمی گروم علوم سیاسی دانشگاه تهران با طرح این سوال که دولت به کجا باید پاسخگو باشد، اضافه کرد: دولت باید به مجلس و پارلمان پاسخگو باشد، به همین خاطر مجلس مهم است. حکومتی که با رای مردم انتخاب شده قدرتش نامحدود نیست در عین حال بعد از همه این ها باید به نهادی به نام مجلس پاسخگو باشد.

وی با اشاره به اینکه شورای نگهبان قانون را زیر پا گذاشته، گفت: مجلس باید با رای مستقیم مردم باشد اما در ایران نهادی به نام شورای نگهبان داریم که نامزدها را تعیین صلاحیت می کند. اگر یکی از حوزه های انتخابی یک نامزدی را بخواهد و شورای نگهبان نخواهد، این فرد به مجلس راه نخواهد یافت. این عین زیرپا گذاشتن قانون است.

زیباکلام افزود: قانون می‌گوید اگر شورای نگهبان رد صلاحیت کند باید دلیلش را اعلام کند، شورای نگهبان می گوید میزان التزام شما به نظام جمهوری اسلامی چندان روشن نیست و وقتی شخص اصرار می کند چرا رد صلاحیت کردید می گوید ما به خاطر حفظ آبرو نمی گوئیم چرا رد صلاحیت شده است. حاصل این می شود که مجلس با خیلی از مسائل کاری ندارد.

مجلس با تفکر انقلابی نمره قبولی ندارد

در ادامه این نشست باقر زاده اظهار کرد: این که دولت از اختیارات مطلق برخودار نیست کاملا صحیح است، هنگام اعلام بودجه همه دستگاه های کشور موضع گرفتند، بعضی ها در مجلس پنجم به دنبال این بودند که ریاست جمهوری دائمی برای هاشمی رفسنجانی بگیرند، این که وزیر اهمیتی به مجلس نمی دهد کار خود مجلس است، چه کسی در حال حاضر از قوه مجریه به مجلس پاسخگو است؟

این تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: اگر با اندیشه لیبرالی مجلس را بررسی کنیم نمره بالای۱۶ می گیرد اگر بخواهیم با تفکر اصولگرایی بررسی کنیم باز هم بالای 10 می شود اما اگر با تفکر انقلابی بررسی کنیم ۸ هم نمی شود، و اگر با تمدن و پیشرفت بررسی کنیم زیر صفر هم نمی شود.

التزام به ولایت فقیه چگونه ارزیابی می شود؟

عضو هیئت علمی گروه سیاسی دانشگاه تهران در ادامه متذکر شد: اصلی ترین و بنیادی ترین عاملی که مجلس شورای اسلامی به قعر امور سقوط کرده است، شورای نگهبان و نظارت استصوابی است، شورای نگهبان درست است پشت سر یک سری کلیات مخفی می شود و می‌گوید میزان التزام فلانی به ولایت فقیه مشخص نبود، ولی اینها مباحث‌کلی است، شما چگونه اندازه گیری می کنید که من چه میزان ملتزم هستم.

زیبا کلام ادامه داد: اساس تحقیقات شورای نگهبان این است که اگر کسی گفته باشد که بالای چشم حکومت ابرو است رد صلاحیت می شود و درباره این که چرا فلانی رد صلاحیت شد جدای از کلیات دو دلیل ارائه داده اند؛ این عین جمله ای است که کدخدایی در جمع خبرنگاران گفته است، نسبت به معیارها گفته است که«ما نمی گوییم فلانی به طور مطلق صلاحیت ندارد بلکه صلاحیت ایشان برای ما محرز نشده است» این بازی با کلمات است، این یک پاسخ است به رد فلّه ای کسانی که از نظر شورای نگهبان گفته اند بالای چشم حکومت ابرو است.

وی با اشاره به اینکه اصولگرایان در توجیه شورای نگهبان می گویند در دیگر کشورها نیز چنین نهادی وجود دارد، افزود: این حرف دروغ بزرگی بیش نیست، اساسا این که شما بیاید به مردم بگوئید که فقط به این ۵ نفر رای بدهید و بقیه صلاحیت ندارند و این ۵نفری که ما می گوئیم صلاحیت دارند اشتباه است، هر جور که مردم سالاری را تعریف کنید نمی شود، این مغایر با روح مردم سالاری است.

زیبا کلام عنوان کرد: مشکل مناظره من و دکتر باقرزاده مصداق این شعر است که «تو مو میبینی و من پیچش مو! » ایشان فهرست بلند بالایی ارائه می دهند که اینجور شده است، ولی کاری ندارند که چرا اینجوری شده است، کدام جریان سیاسی مجلس را به این وضعیت انداخته است؟ مشکل دیگری که از ضعف و ناکارآمدی مجلس برمی خیزد این است که شما با اندکی تسامح نظام جمهوری اسلامی ایران را می توانید به دو بخش انتصابی و انتخابی تقسیم کنید، بخش انتصابی قدرت نامحدود دارد و قانون برایش چندان محل اعراب نیست حتی عند الزوم فراتر از قانون نیز می رود، بخش انتخابی قدرت محدود و اختیارات محدودتری دارد، برخی از نهادهای بخش انتصابی، صدا وسیما، سپاه پاسداران و بسیج هستند که این ها پاسخگو نبوده اند.

اختیار مجلس در دست دولت است

باقرزاده در ادامه این نشست ابراز کرد: بنده نیز نقد دارم شورای نگهبان عده ای را تایید صلاحیت می کند که بعدا اتفاقاتی را رقم می زنند که ۴۰سال باید بدویم تا خسارت های ناشی از آن را جبران کنیم.

باقرزاده در ادامه بیان اینکه وقتی آمریکا از برجام خارج شد مجلس هیچ واکنشی نشان نداد، اظهار کرد: این که بعد از برجام چه اتفاقاتی افتاد حائز اهمیت است، آمریکا از برجام خارج شد و بلافاصله اتفاقی را رقم زد اما مجلس چه اتفاقاتی را می توانست رقم بزند؟ ما کمیسیون برجام داریم ولی تمام شده است، ما دیوار مهربانی برای دنیا شده ایم، مجلس ما دچار چالش مانکن است، مجلسی که یک بار برجام را نخوانده است چگونه می خواهد آن را بررسی کند؟ مشخص می شود که اساتید دانشگاه رویکرد غلطی داشته اند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تاکید کرد: دولت هیچ سندی را به مجلس نمی دهد تا بررسی کند، زمانی که آقای هاشمی ریاست مجلس را بر عهده داشتند مجلس به سمت ذخیره اندوزی رفت و با شدیدترین مشکلات مواجه شدیم، دولت به جای سیاست ورزی سیاست زدگی را اجرا می کند، اختیار مجلس در دست دولت است.

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها