از هپکو و آذرآب اراک چه خبر؟

استاندار مرکزی آخرین تصمیمات و برنامه‌های دولت برای خروج شرکت صنایع آذرآب و هپکو از چالش های اقتصادی را تشریح و اعلام کرد: ظرف سه ماه آینده سهام بانک کشاوزی در صنایع آذرآب در بورس عرضه می شود.

از هپکو و آذرآب اراک چه خبر؟

سید «علی آقازاده» روز یکشنبه استاندار مرکزی اظهار داشت: نشست تصمیم‌گیری و پیگیری مسایل شرکت‌های آذرآب و هپکو به‌ عنوان ۲ قطب صنعت مادر کشور شامگاه شنبه با وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اقتصاد و دارایی و صنعت، معدن و تجارت برگزار شد و مصوبات راهگشایی ارایه شده که می‌تواند معضلات اساسی این واحدهای بحران‌زده را ترمیم و بهبود بخشد.

وی اظهار داشت: پرداخت حقوق معوقه شهریور و مهرماه امسال کارکنان آذرآب در روزهای آینده انجام می‌شود و قرار است که بانک کشاورزی ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات برای پرداخت حقوق، تامین مواد اولیه و سرمایه در گردش در اختیار آذرآب بگذارد.

استاندار مرکزی توضیح داد: با توجه به اینکه شرکت مپنا تمایل چندانی برای خرید ۳۱ درصد سهام بانک کشاورزی مربوط به شرکت صنایع آذرآب ندارد، قرار است که ظرف سه ماه آینده این سهام در سازمان بورس بر اساس ضوابط حاکم بر بازار بورس و اوراق بهادار عرضه شود و افراد و یا واحدهای تولیدی که از اهلیت لازم برخوردار هستند، واگذار شود.

آقازاده ادامه داد: پیش بینی می‌شود تا سه ماه آینده ۳۱ درصد سهام آذرآب که اکنون در اختیار بانک کشاورزی است با این مصوبه تعیین تکلیف شود اما تا آن زمان مدیریت کنونی وظیفه دارد نسبت به دریافت مطالبات این واحد تولیدی از شرکت‌ها و واحدهایی که با آذرآب قرارداد کاری داشته‌اند اقدام کند و از این محل مواد اولیه لازم را تامین و حقوق پرسنل را پرداخت شود.

وی اظهار داشت: در این نشست همچنین مقرر شد که باقی‌مانده تسهیلات ۵۰۰ میلیارد ریالی هپکو که ۳۵۰ میلیارد ریال است به شرط تامین وثیقه معتبر از سوی این واحد تولیدی برای پرداخت حقوق، تامین سرمایه در گردش و خرید مواد اولیه در اختیار این واحد تولیدی قرار گیرد.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف شده که نسبت به تامین اعتبار قرارداد ساخت ۴۰۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات راهسازی از سوی هپکو برای سازمان راهداری های کشور به ارزش بیش از پنج هزار میلیارد ریال، اقدام کند.

آقازاده ادامه داد: اگر چه سهام عمده هپکو اراک اکنون در اختیار سازمان خصوصی سازی است اما این روال به صورت امانی است و مجموعه استان و وزاری مربوطه نسبت به اینکه این سهام ۶۰ درصدی باید به بخش خصوصی واگذار شود، اتفاق نظر دارند و باید زمینه واگذاری آن به افراد یا شرکت‌های با اهلیت فراهم شود.

وی تاکید کرد: تا زمانی که هپکوی اراک پیش پرداخت قرارداد سازمان راهداری‌ها را دریافت نکرده، تسهیلات ۳۵۰ میلیارد ریالی بانک ملی برای تامین سرمایه در گردش و پرداخت حقوق کارکنان در اختیار این شرکت است.

صنایع آذرآب اراک از صنایع پیمانکاری عمده کشور است که در سال ۱۳۶۴ در اراک آغاز به کار کرد.

آذرآب در حوزه طراحی، ساخت و نصب انواع بویلرهای نیروگاهی و صنعتی، مخازن تحت فشار، مبدل های حرارتی و تجهیزات نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، صنایع قند، شکر و سیمان فعالیت دارد.

این واحد تولیدی مادرتخصصی در سال ۱۳۸۹ به بخش خصوصی واگذار شده و هم اکنون به ۱۶ هزار و ۴۰۰ سهم تقسیم شده است.

واحد تولیدی هپکو در سال ۱۳۵۱ در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار با هدف مونتاژ ماشین آلات راه سازی تاسیس و از سال ۱۳۵۴ شروع به فعالیت کرد.

هپکوی اراک ۲۵ نوع ماشین آلات راه ‌ازی از جمله گریدر، لودر و غلتک تولید می کند که هشت نوع محصولات آن تحت لیسانس کشورهایی از جمله ژاپن، آلمان، سوئد تولید می‌کند.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها