آیا پوند ارزش سرمایه گذاری دارد؟

باوجود کاهش شدید ارزش پوند در ماه‌های اخیر، در بسیاری از سناریوها، پوند انگلیس هنوز چشم انداز روشنی دارد.

آیا پوند ارزش سرمایه گذاری دارد؟

مساله برگزیت کماکان اصلی‌ترین موضوع سرمایه گذاران و فعالان بازارهای مالی در انگلیس است. از زمان رسیدن به سطح ۱.۲۲ دلاری در سپتامبر امسال که ضعیف ترین عملکرد پوند در سه سال اخیر محسوب می شود، ارز انگلیسی موفق شده است تا حد زیادی خود را بازیابد و اکنون در محدوده ۱.۲۸ دلاری در حال نوسان است. اکنون که به دلیل اختلافات داخلی قرار است انتخابات زودهنگام در دسامبر برگزار شود، بلومبرگ در نظرسنجی از ۱۲ استراتژیست ارشد ارزی سناریوهای مختلف برای پوند در آینده را پیش‌بینی کرده است.

ادام کول، مدیر بخش ارزی " رویال بانک" کانادا گفت: در صورتی که محافظه‌کاران مجددا دولت را تشکیل دهند احتمال خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا پایین خواهد بود اما فکر می کنم این ریسک در صورت روی کار آمدن حزب کارگر بیشتر خواهد شد.

در نظرسنجی‌های فعلی حزب محافظه کار از رقیب اصلی خود یعنی حزب کارگر پیش است اما این احتمال وجود دارد که هیچ حزبی نتواند اکثریت لازم برای تشکیل دولت را به دست آورد. در بدترین سناریو پیش بینی شده، در صورت نخست وزیر شدن جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر ارزش پوند حدود پنج درصد افت خواهد کرد.

از سوی دیگر سناریو پیش‌بینی شده توسط اکثریت استراتژیست های شرکت کننده در نظرسنجی بلومبرگ روی کار آمدن مجدد دولت بوریس جانسون است و در صورت تحقق چنین امری احتمالا ارزش پوند حدود دو درصد تقویت خواهد شد. یک خروج همراه با توافق نیز دیگر سناریو محتمل است که می تواند ارزش پوند را تا ۱.۳۲ دلار و یا حتی بیشتر از آن برساند.

مارک اسوالد، استراتژیست جهانی در موسسه " ای دی ام سرویس" گفت: پنج هفته زمان زیادی در سیاست است. در نهایت خواهیم فهمید که انگلیس به یک توافق خروج دست خواهد یافت و یا دو طرف به دلیل اختلافات زیاد با یکدیگر بدون یک توافق عقب خواهند نشست.

به نظر می رسد که دست کم در کوتاه مدت شاهد نوسانات بالای ارزش پوند نخواهیم بود و هرگونه حرکت جدیدی در نرخ برابری این ارز بستگی به نتایج انتخابات ماه دسامبر و ترکیب احزاب در پارلمان خواهد داشت چرا که موضع طرف اروپایی در خصوص مساله برگزیت تا حد زیادی مشخص شده است و اکنون توپ در زمین خود انگلیس است.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها