جزئیات برخورداری از یارانه دولتی بیمه /تکلیف بیمه مردم باید روشن شود

مدیرکل بیمه سلامت استان بوشهر عنوان کرد: طرح بیمه سلامت همگانی و صدور دفترچه رایگان نوعی برخورداری یکسان همه افراد از یارانه دولتی بوده در حالی که تکلیف قانونی، هدفمندی این یارانه ها برای افرادی است که توانایی پرداخت حق بیمه را ندارند و نیازمند هستند.

جزئیات برخورداری از یارانه دولتی بیمه /تکلیف بیمه مردم باید روشن شود

پرویز رمضانی ضمن اشاره به چالش های بیمه‌ای گفت: با وجود اطلاع رسانی گسترده، مردم تا پیش از احساس نیاز حتی در صورت رایگان بودن، برای دریافت دفترچه بیمه مراجعه نمی کنند که این علت اصلی عدم پوشش کامل بیمه سلامت در جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال گذشته صدور دفترچه بیمه رایگان برای ساکنان شهرها متوقف شد ولی اکنون مطابق قانون برنامه ششم توسعه، پوشش بیمه پایه سلامت برای آحاد جامعه اجباری است و برخورداری از یارانه دولتی از طریق آزمون یا ارزیابی وسع انجام می شود.

این مسئول بیان کرد: سازمان بیمه سلامت پس از ابلاغ آیین نامه اجرایی این قانون در شهریور ماه برای پوشش اجباری بیمه، یک فرصت ۶ ماهه مراجعه برای افراد جهت برخورداری از یارانه دولتی در نظر گرفته است.

مدیرکل بیمه سلامت بوشهر با اشاره به جزئیات طرح ارزیابی وسع تاکید کرد: در گام اول برای بیمه شدگان فعلی که رایگان بیمه شده اند -یا با تخفیف ۵۰ درصدی دفترچه دریافت کرده اند- در صورت مراجعه در فرصت ۶ ماهه دفترچه با همان شرایط قبلی و رایگان با اعتبار شش ماهه صادر شود، یعنی هیچ محدودیتی برای بیمه شدگان فعلی ایجاد نشده است و پس از شش ماه نیز دفترچه این افراد بر اساس نتیجه ارزیابی وسع تمدید می شود.

متقاضیان دریافت یارانه دولتی بیمه چه کنند؟

رمضانی خاطرنشان کرد: برای افراد فاقد پوشش بیمه ای که شامل دو گروه ساکنان شهرها و روستاهای زیر ۲۰ هزار نفر و یا شهرها و روستاهای بالای ۲۰ هزار نفر هستند، اگر در زمان مراجعه اعلام کردند توان پرداخت حق بیمه را دارند با پرداخت کل حق بیمه، دفترچه با اعتبار یک سال و بدون دوره انتظار برای آنها صادر می شود. ولی اگر متقاضی دریافت یارانه دولتی باشند در سیستم ثبت نام کرده و اطلاعات آنان برای وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ارسال می شود. وزارت کار نیز به عنوان مسئول ارزیابی وسع یک ماه فرصت دارد تا نتیجه ارزیابی وسع آنان را اعلام کند.

وی ادامه داد: نکته مهم اینکه اطلاعات مالی شامل میزان درآمد و یا دهک افراد متقاضی به ما اعلام نمی شود بلکه بر اساس تفاهم صورت گرفته تنها مبلغ قابل پرداخت حق بیمه توسط این متقاضیان به ما اعلام می شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان بوشهر یادآور شد: افراد با مراجعه به سامانه و بخش سامانه پوشش اجباری بیمه سلامت و یا دفاتر پیشخوان طرف قرارداد بیمه سلامت در سراسر استان می توانند درخواست دفترچه نمایند.

پرویز رمضانی تصریح کرد: در موارد اورژانسی طی بازه زمانی شش ماهه در نظر گرفته شده برای ارزیابی وسع، اگر بیماری در بیمارستان بستری شود تنها با پرداخت کامل حق بیمه می تواند تحت پوشش قرار بگیرد چون فرصت ارزیابی وسع وجود ندارد که البته به عنوان تخفیف، برای بیمار و اعضای خانواده بدون دوره انتظار دفترچه صادر می شود.

این مسئول با اشاره به چالش های پوشش بیمه افراد اظهار کرد: طرح پوشش اجباری بیمه سلامت و ارزیابی وسع از هفته گذشته آغاز شده و آمادگی کامل از سوی همکاران ما و دفاتر پیشخوان طرف قرارداد برای ارائه خدمات به بیمه شدگان وجود دارد. اما چالش اصلی مراجعه نکردن مردم تا زمان احساس نیاز به دفترچه است که پس از این مهلت شش ماهه، حتی در موارد اورژانسی، با پرداخت کامل حق بیمه مشمول دوره انتظار ۱۰ روزه می شوند.

وی اظهار کرد: در مورد افرادی که توان پرداخت ندارند، برای سه دهک اول به شکل رایگان و برای دهک چهارم تا ۵۰ درصد تخفیف در نظر گرفته می شود. برخورداری از یارانه پیش از این همگانی بوده و با اجرای این طرح به شکل هدفمند و تنها افرادی که توانایی پرداخت ندارند از یارانه برخوردار می شوند و بقیه افراد نیز باید کل حق بیمه را پرداخت کنند که مبلغ آن برای هر نفر مبلغ ۵۸۰ هزار تومان برای یک سال است.

تغییر رویکرد از درمان محوری به سلامت محوری

مدیرکل بیمه سلامت استان بوشهر بیان کرد: یکی از وظایف ما تغییر رویکرد از درمان محوری به سلامت محوری است که البته باید حتما در قالب برنامه های مدون و مشخص انجام شود. علاوه بر اطلاع رسانی هایی که حتی المقدور انجام می دهیم برای بیمه شدگان صندوق روستایی که بیش از ۶۰ درصد بیمه شدگان را تشکیل می دهند، برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع را اجرا می کنیم که در آن به صورت سرانه ای خرید خدمت انجام می شود. در این طرح تمام بسته خدمتی اطلاع رسانی و یا سواد سلامت مواردی چون آموزش بهداشت، بهداشت محیط، بهداشت دانش آموزان، مراقبت‌های مادران باردار و اطفال و... دیده شده است.

رمضانی افزود: علاوه بر این پرونده الکترونیک سلامت برای تمام بیمه شدگان صندوق روستایی تشکیل شده است و مراجعات به مراکز بهداشتی درمانی ثبت می شود، با برنامه های خدمات الکترونیک دیگری که در حال انجام است نیز امکان تشکیل پرونده الکترونیک برای سایر بیمه شدگان فراهم می شود که از جمله این اقدامات نیز نسخه نویسی الکترونیک است که مراجعات فعلی ثبت خواهد شد.

وی تصریح کرد: طرح نسخه نویسی الکترونیک در شهرستان های دیلم، گناوه و دشتی انجام می شود و مراجعات به مطب های خصوصی، داروخانه ها، آزمایشگاه ها و مراکز تصویربرداری -در بخش سرپایی- به صورت الکترونیکی ثبت و ارسال می شود. در گام های بعدی برای سایر شهرستان ها نیز اقدام می شود، ضمن اینکه برای تبادل الکترونیک پرونده های بستری افراد از طریق بیمارستان ها اقدام شده است.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها