سکوت جامعه مدرسین شکسته خواهد شد؟ / یکه‌تازی فرزندان سیاسی آیت‌الله مصباح در قم

انتخاب زاکانی به عنوان یکی از کاندیداهای انتخاباتی اصولگرایان در قم پای حرف و حدیث‌های زیادی را درباره وضعیت لیست انتخاباتی اصولگرایان در قم و سکوت جامعه مدرسین مطرح کرده است.

سکوت جامعه مدرسین شکسته خواهد شد؟ / یکه‌تازی فرزندان سیاسی آیت‌الله مصباح در قم

هنگامه هر انتخاباتی که می رسید، این جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود که نقش یک اتاق فرمان اصلی را برای اصولگرایان ایفا می کرد، این جایگاه در قم حتی خاص تر و ویژه تر هم بود و کاندیداها و لیست های انتخاباتی تلاش داشتند مُهر تایید جامعه مدرسین را کنار اسم و لیست خود ببینند. رویه ای که چندسالیست دستخوش تغییر شده است و ظهور و بروز نواصولگرایانی از جنس پایداری، فضای لیست بندی در قم را تحت تاثیر قرار داده است. آنچنان که «شورای هماهنگی اصولگرایان قم» برای قرار دادن کاندیداها در لیست انتخاباتی خود منتظر رخصت جامعه مدرسین نمی‌شود و خودش از لیستی سه نفره به عنوان لیست نهایی رونمایی می‌کند؛ موضوعی که اگر نگوییم غافلگیر کننده است حداقل در طول سال‌های گذشته نمی‌توان سابقه زیادی برای آن تصور کرد.

لیست اصولگرایان قم با «کاندیدایِ پروازی» تکمیل شد

ماجرا مربوط به قرار گرفتن «علیرضا زاکانی» نماینده ادوار مجلس در لیست کاندیداهای اصولگرا یان قم است. زاکانی که مهمترین سمتش در طول دوران نمایندگی اش ریاست کمیسیون ویژه برجام بود، گویی قرار است در انتخابات پیش رو نقش یک «کاندیدایِ پروازی» را ایفا کند. او در جلسه شورای هماهنگی اصولگرایان قم به عنوان نفر اول حتی پیش از امیرآبادی و ذالنوری در لیست انتخاباتی قم برای انتخابات مجلس یازدهم قرار گرفته است. البته آنطور که شنیده‌ می‌شود ماجرای این انتخاب چندان هم در صلح و صفا اتفاق نیفتاده است. امیرآبادی نماینده مردم قم درباره جزئیات این جلسه به فارس می‌گوید: «اعضای شورای هماهنگی اصولگرایان استان قم بر اساس این شاخص‌ها به ۴ نفر راه‌یافته به مرحله نهایی رای دادند که این امتیازدهی با اسم و شفاف بود و در این رای‌گیری علیرضا زاکانی بیشترین رای را کسب کرد و به عنوان نفر سوم لیست اصولگرایان قم در انتخابات مجلس یازدهم انتخاب شد.»

امیرآبادی از انصراف محمود نبویان هم به عنوان کناره‌گیری به نفع زاکانی یاد می‌کند و می‌گوید: «از افراد شاخص بین این ۱۲ نفر می‌توان به سید محمود نبویان، پیریایی استاندار اسبق قم، امیر نامی اشاره کرد که سید محمود نبویان و نامی همان دو نفری بودند که با این عنوان که با وجود آقای زاکانی ما دیگر تکلیفی برای خود در استان قم قائل نیستیم و حال که ایشان هستند ما کنار می‌رویم، قبل از رای‌گیری انصراف داده بودند.» البته روایت امیرآبادی با روایات دیگر کمی فرق می‌کند به طوری که فرید مدرسی از فعالان رسانه‌ای در قم در توئیترش درباره انتخاب زاکانی می‌نویسد: «‏آقای امیرآبادی می‌گفتی علیرضا زاکانی از شما و ذوالنور در شورای اصولگرایان قم بیشتر رای آورد. بگو محمود نبویان از حضور زاکانی به‌ شدت عصبانی شد و انصراف داد. ‏بگو جامعه مدرسین را در تصمیم‌گیری حذف کردید. ‏بگو علی لاریجانی قرار نبود، بیاید با شما که مدعی حذف شوی. ‏بگو اما دروغ نگو.»

این انتظار وجود دارد و همان دو ماه پیش می‌گفتند که دیگر برای ورود به انتخابات دیر است که اگر همان زمان جامعه مدرسین وارد می‌شد می‌توانست لیستی از افراد معقول و شایسته ارائه کند

سکوت جامعه مدرسین و میدان داری پایداری

از انتخابات سال ۹۲ شش سال می‌گذرد و در طول این سال‌ها یک انتخابات مجلس و یک انتخابات ریاست جمهوری پشت سر گذاشته است اما در طول همه این انتخابات‌ها جامعه مدرسین سکوت کرده و این سکوت امروز هم که تنور انتخابات داغ شده است به نظر می‌رسد بنایی برای شکسته شدنش وجود ندارد. شاهد این ادعا هم خبر انتخاب زاکانی به عنوان کاندیدای اصولگرایان قم است موضوعی که پر واضح‌ است اگر جامعه مدرسین در آن نقش داشت کاندیداهای این لیست به زاکانی ختم نمی‌شد. اما میدان داری پایداری ها و فرزندان آیت الله مصباح در تحرکات انتخاباتی این روزهای قم سبب شده است حداقل یک لیست قم با حضور تمام قد پایداری ها و رفقای سیاسی آنها بسته شود.

یکی از اعضای جامعه مدرسین درباره این سکوت می‌گوید: مدت‌هاست جامعه مدرسین تصمیم گرفته است در جریان انتخابات نه از شخص و نه از هیچ لیستی حمایت نکند. او به یک جلسه‌ای که حدودا یک‌ ماه پیش برگزار شده بود اشاره می‌کند و می‌گوید: این تصمیم در آن جلسه مطرح شد و اکثریت اعضا به آن رای دادند بنابراین قرار نیست در این انتخابات هم چنین رویکردی داشته باشد.

این عضو جامعه مدرسین در پاسخ به این سوال که این اتفاق باعث می‌شود گروهی تندروتر معرفی کاندیدا را به دست بگیرد و اساسا انتظار از جامعه مدرسین ورود به بحث انتخابات است می‌گوید: این انتظار وجود دارد و همان دو ماه پیش می‌گفتند که دیگر برای ورود به انتخابات دیر است که اگر همان زمان جامعه مدرسین وارد می‌شد می‌توانست لیستی از افراد معقول و شایسته ارائه کند.

آنطور که این عضو جامعه مدرسین می‌گفت یکی از دلایلی که این تشکل تصمیم گرفت سکوت کند احتمال مخالفت شورای وحدت با لیست جامعه مدرسین بوده است.

حرف‌نهایی در قم را یک گروه نمی‌زند /آمدن نیامدن لاریجانی هنوز معلوم نیست

حجت الاسلام محسن غرویان از اساتید حوزه علمیه قم نیز درباره انتخاب زاکانی و لیستی که از شورای هماهنگی اصولگرایان قم بیرون آمده است به خبرآنلاین می‌گوید: هنوز درباره اشخاص و افراد لیست‌ها در قم به طور قطع نمی‌توان صحبت کرد و این‌ها حذف و اضافه زیاد خواهند داشت و بستگی به شرایط روزهای آینده دارد. نکته دیگر این است که آقای لاریجانی چندین دوره از قم کاندیدا بودند و هنوز حضور یا عدم حضور خود را از قم صریحا اعلام نکرده‌اند چراکه ورود یا عدم ورود او می‌تواند تاثیر زیادی بر آرایش سیاسی قم داشته باشد و حتی قادر است لیست‌ها را تغییر دهد »

او ادامه می‌دهد: «نکته دیگر این است که برخی گروه‌ها و جناح‌های خاص می‌خواهند از الان جوسازی و فضاسازی‌هایی برای تخریب رقبای خود ترتیب بدهند بنابراین ‌ لیست‌هایی مطرح می‌کنند تا به قول معروف نظر سنجی کرده باشند.» او ادامه می‌دهد: «در جامعه مدرسین برخی معتقد هستند که نباید به صورت مستقیم وارد بحث انتخابات شد و اشخاص تعیین نکنیم و لیست ندهیم از سوی دیگر برخی می‌گویند ما باید وارد انتخابات بشویم و هنوز اختلاف دارند و به یک جمع بندی نرسیده‌اند.»

غرویان درباره علت انتخاب زاکانی به عنوان کاندیدای قم می‌گوید: «طبیعتا کسانی که دست به انتخاب چنین افرادی می‌زنند افراد را متناسب با طیف فکری خود انتخاب می‌کنند اما اینکه این‌ها در قم جواب بدهد یا خیر بستگی به شرایط آینده دارد و همانطور که گفتم امدن یا نیامدن آقای لاریجانی با پشتوانه‌ای که ایشان در بیوت مراجع و علما و حوزه علمیه دارند در بسیاری موارد می‌تواند این معادلات را به هم بزند.»

او گفت: «هر طیفی در قم همراه با عقاید و افکار خود لیست می‌دهد مضاف بر آنکه جامعه مدرسین هم در قم رقبایی دارد کانون‌های دیگری مانند مجمع محققین و مدرسین، نشست اساتید و ... از تشکل‌های قوی هستند که پتانسیل لازم را دارند و متناسب با عقاید و افکار لیست‌هایی را ارائه خواهند کرد در چنین شرایطی رقابت بیشتر می‌شود و این‌گونه نیست که یک گروه حرف نهایی و آخر را در قم بزند .

غرویان با تائید احتمال ارائه دو لیست از سوی اصولگرایان در قم گفت: «این امکان وجود دارد چراکه همه اصولگرایان مانند هم فکر نمی‌کنند و طیفی وجود دارند که حامی افکار معتدل هستند و با افکار مرحوم هاشمی رفسنجانی و طرفداران دولت قطعا لیست دیگری خواهند داد که با لیست تندروها و دلواپسان متفاوت است. »

منبع: خبرآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها