پیشنهاد حزب الله به معترضان پذیرفتن دولت تکنوکرات/توضیح فواد سنیوره درباره صرف ۱۱ میلیارد دلار

طبق آخرین گزارش ها معترضین در روزهای اخیر در شهرهای مختلف لبنان دست به تظاهرات زده اند.

پیشنهاد حزب الله به معترضان پذیرفتن دولت تکنوکرات/توضیح فواد سنیوره درباره صرف ۱۱ میلیارد دلار

به نقل از روسیا الیوم در تازه ترین تحولات در رابطه با لبنان، تحصن دانشجویی و دانش‌آموزی مقابل وزارت آموزش عالی این کشور در منطقه انیسکو بیروت در روز پنجشنبه آغاز شد و معترضان در میان حضور گسترده نیروهای امنیتی، نیروهای ضد شورش و ارتش همه ورودی‌های این وزارتخانه و برخی راهها را بسته‌اند.آنها در محکومیت اوضاع اقتصادی و معیشتی مخالفت خود را با بازگشت به تحصیل ابراز کرده‌اند.

پیشنهاد حزب الله به معترضان پذیرفتن دولت تکنوکرات/توضیح فواد سنیوره درباره صرف ۱۱ میلیارد دلار

تظاهرات دانشجویان لبنان سرتاسر مناطق این کشور از طرابلس، جبیل، البترون (شمال لبنان) تا المتن، کسروان، بعبدا، بعلبک، حاصبیا ، النبطیة، صیدا وصور (جنوب لبنان) و دیگر مناطق این کشور را در برگرفته است.

تحصن برابر شرکت برق، شرکت مخابراتی اوجیرو و نیز مقابل منزل "فواد سنیوره" نخست وزیر پیشین لبنان (2005-2009) و سردادن شعارهایی در محکومیت سیاست‌های او از جمله مصادیق شکل تازه تظاهرات اعتراض آمیز لبنانی ها است.

در همین ارتباط خبرگزاری رسمی لبنان روز جمعه اعلام کرد، دانشجویان لبنانی برای اعتصاب سراسری دانشگاه‌ها در روز سه شنبه آینده فراخوان داده اند.

بر اساس این فراخوان قرار است تحصن های اعتراض آمیز برابر دانشگاه‌ها برگزار شود و سپس معترضان ساعت شش عصر روز سه شنبه برابر وزارت آموزش وپرورش تجمع کنند.

همچنین روز گذشته تعدادی از معترضان با در دست داشتن شمع مقابل شرکت برق در بیروت تجمع کردند و قرار است تحصن مشابه مقابل بندر بیروت نیز برگزار شود.

در این میان برخی منابع لبنانی از تکاپوی اعتراض آمیز دانشجویان تحت عنوان "انتفاضه دانشجویان" یاد می کنند.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی درباره تظاهرات زنان در لبنان می‌نویسد: لبنان یکی از لیبرال‌ترین کشورهای منطقه به شمار می‌آید اما زنان آن علیه قوانین تبعیض‌آمیز و حکمرانی دادگاه‌ها و قوانین مذهبی در زندگی خود فریاد می‌زنند.

زنان در اعتراضات لبنان: فشاری مضاعف را تحمل می کنیم/ انقلاب ما فمنستیی است

در کشوری که از ابتدای سال 2018 تا کنون 37 زن جان خود را به دلیل خشونت خانگی از دست داده‌اند، زنان معترض خواستار قوانین پیشگیرانه و ابزارهای اجرایی برای محافظت بیشتر و قانونی از زنان هستند. آنها همچنین خواستار ابزارهای قدرتمند برای اجرایی کردن مصوبه قانونی سال 2014 در جهت تنبیه متخلفان و عاملان ضرب و جرح علیه زنان شده‌اند.

آنها همچنین به جای آنچه که در دادگاه‌های قدیمی و مذهبی وجود دارد، خواهان عدالت ملی در ازدواج قانونی و حقوقی مانند حق طلاق و حضانت کودکان هستند.

خبرگزاری فرانسه می افزاید: یکی دیگر از خواسته‌های زنان معترض لبنان اصلاح قانون شهروندی است. براساس قوانین لبنان حق تابعیت زنان لبنانی به فرزندان آنها منتقل نمی‌شود.

در طول تظاهرات یکشنبه هفته قبل معترضان روی یک بنر بزرگ با رنگ قرمز نوشتند: " انقلاب ما فمینیستی است".

زنان در اعتراضات لبنان: فشاری مضاعف را تحمل می کنیم/ انقلاب ما فمنستیی است

روی بنر دیگری این عبارات به چشم می‌خورد:"من نمی‌توانم تابعیت را از مادرم بگیرم اما از انقلاب او دفاع می‌کنم". این عبارات به قانون سال 1925 اشاره دارد که فرزندان زنان لبنانی را از حقوق شهروندی مادر محروم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در بحبوحه تظاهرات میشل عون، رئیس جمهوری لبنان روز پنجشنبه با سعد حریری، نخست وزیر مکلف این کشور دیدار کرد.

عون و حریری

در این راستا، دفتر ریاست جمهوری لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد، عون و حریری اوضاع کلی کشور و تلاش‌ها برای تسریع در دستیابی به راه‌حلی برای وضعیت کنونی لبنان را بررسی کردند.

پیشتر حریری به جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان و دیگر چهره‌های سیاسی این کشور گفته بود که تمایلی برای بازگشت به سمت نخست وزیری ندارد. وی تنها لیستی از افراد را برای نخست وزیری لبنان ارائه کرده بود.

به گزارش خبرگزاری آناتولی یک منبع نزدیک به وزیر خارجه لبنان اعلام کرد، جریان آزاد ملی لبنان طرح جدی را درخصوص آمادگی جبران باسیل، وزیر خارجه این کشور برای عدم حضور در دولت آتی ارائه داده است.

در این میان نبیه بری همچنان بر نخست وزیری مجدد سعد حریری اصرار دارد و در همین ارتباط شبکه تلویزیونی "ان. بی. ان" لبنان امروز پنجشنبه به نقل از بری اعلام کرد: کاملا بر نخست وزیری مجدد سعد حریری اصرار دارم؛ این اصرار برخاسته از منافع لبنان است و من منافع کشور را خواستارم.

استقبال جنبلاط و جعجع از گام های کنونی حریری

روزنامه الاخبار می نویسد: گام های کنونی حریری از سوی "ولید جنبلاط " رهبر حزب سوسیالیست ترقیخواه و "سمیر جعجع" رهبر حزب "نیروهای لبنانی" بازخورد مثبتی داشته است.

روزنامه "الجمهوریه" نیز در همین ارتباط نوشت: حریری در جریان رایزنی با گروههای سیاسی، نام برخی افراد را برای نخست وزیری پیشنهاد کرده است که از چهره های سیاسی درجه اول و سرشناس به شمار نمی آیند؛ اقدامی که مورد قبول سایر طرف ها و به طور مشخص "نبیه بری" رئیس پارلمان لبنان و حزب الله نیست و تیم ریاست جمهوری لبنان نیز تمایل دارد حریری به نخست وزیری بازگردد.

نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در این راستا تاکید کرد: وضعیت کنونی تاکیدی بر لزوم بازگشت سعد حریری، نخست وزیر مکلف است. شرایط کشور چه در سطح اقتصادی و مالی و چه از منظر نگرانی‌های مردم رو به وخامت است اما با تشکیل دولت در اسرع وقت، رسیدگی به مشکلات، خاموش کردن آتش بحران و پس از آن اجرای فوری اصلاحات مالی و اقتصادی می‌توان به این وضعیت خاتمه داد، کشور زمان و امکانات زیاد برای اصلاح این مسیر را از دست داده است.

در این میان برخی طرف ها و افرادی که با حریری در تماس بوده اند اعلام کردند، تصمیم او برای صرف نظر از بازگشت مجدد به نخست وزیری را می توان تلاش او برای فرار از مسئولیت و رها کردن این توپ آتشین برای سایر گروهها دانست.

انتشار جزئیاتی از دیدار سعد حریری با هیئت حزب الله لبنان

روزنامه "اللواء" لبنان نوشت: حسین الخلیل، معاون سیاسی دبیرکل حزب الله لبنان طی دیدار با سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف لبنان به او گفت که حزب الله از تشکیل دولتی با ۱۸ وزیر به صورت زیر موافق است: چهار وزیر سنی، چهار وزیر شیعه، یک دروزی و ۹ مسیحی که این ۹ وزیر مسیحی به این صورت باشد: چهار مسیحی مارونی، دو ارتدکس،یک کاتولیک، یک ارمنی و یک نفر هم نماینده جنبش مردمی.

این روزنامه نوشت که حزب الله مانعی نمی‌بیند که دولت جدید از وزرای تکنوکرات تشکیل شود.

دعوت حزب‌الله لبنان از معترضان برای تشکیل کمیته مرکزی

به گزارش سایت اینترنتی النشره، نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان از معترضان خواست تا کمیته‌ای مرکزی به نام "جنبش مردمی" را تشکیل و خواسته‌های خود و حد و مرز آن را مشخص کرده و نگذارند دست‌هایی پشت پرده، این تظاهرات را از مسیر خود منحرف کنند. وی تاکید کرد: اگر کمیته مرکزی مشخص شود کسی نمی‌تواند پنهانی بر روی تظاهرات سرمایه‌گذاری کند اما اگر بدون رهبری واضح بابرنامه کاری و مواضع مشخص باقی بماند کسانی که روی این تظاهرات‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند مخفی می‌مانند و مسیر تظاهرات را به هر سمتی که می‌خواهند می‌کشانند.

وی همچنین تصریح کرد: ما خواسته‌های مردمی را قبول داریم. ما بخشی از این جنبش مردمی با اهداف اجتماعی و اقتصادی آن هستیم اما باید توجه کرد سارقان جنبش مردمی، سفارت آمریکا و برخی از احزاب طایفه‌گرایی هستند که می‌خواهند جنبش مردمی را به مسیر دیگری بکشانند. ما دیدیم که مسیرها بسته شد.

در همین حال سید هاشم صفی‌الدین رئیس شواری اجرایی حزب الله طی گفت و گویی با ایرنا تصریح کرد: در این شرایط تنها گزینه ای که برای آمریکا باقی مانده است، جنگ نرم با استفاده از سلطه بر امپراتوری های رسانه ای در دنیا است و شاهدیم که با استفاده از آن سودای ضربه زدن به لبنان، ایران، عراق و محور مقاومت را در سر دارد. وی افزود: آنچه در عراق و لبنان جریان دارد از دو نظر بسیار به یکدیگر شبیه است اول نیازهای معیشتی و فشارهای موجود بر مردم که آنان را به سمت انفجار برد و دوم ورود آمریکا به اعتراضات مردمی به منظور تحریک تظاهرات و سمت و سوی دادن به آن در جهت مورد نظر خود؛ بنابراین ورود آمریکا به اعتراضات مردمی در عراق و لبنان برنامه ریزی شده و هدفمند است و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارسی نیز آماده تامین مالی برنامه ها و پروژه های آمریکا در این خصوص هستند.

احضار نخست وزیر پیشین به دادگاه

به گزارش خبرگزاری رویترز، دادستان کل دارایی در لبنان فؤاد السنیوره، نخست‌وزیر پیشین لبنان را برای توضیح درباره صرف ۱۱ میلیارد دلار طی دوره نخست‌وزیری‌اش احضار کرد.

دفتر السنیوره نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که کل این مبلغ در راه‌های مشروع صرف شده است.این اولین باری است که یک نخست‌وزیر سابق در لبنان آن هم در چنین پرونده‌ای احضار می‌شود.

گفتنی است که این اقدام بعد از آن صورت گرفت که لبنان طی روزهای اخیر شاهد اعتراضات علیه طبقه سیاسی است و این اعتراضات همچنان ادامه دارد.

مخالفان السنیوره می‌گویند که اسناد مربوط به ۱۱ میلیارد دلار از اموال دولت که طی این دوره صرف شده وجود ندارند. اما دفتر السنیوره در بیانیه‌ای اعلام کرده که وی به دادستان کل دارایی اعلام کرده که چگونه این اموال صرف شده است. لازم به ذکر است که میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان چند روز قبل از ارجاع پرونده تعدادی از مسئولان به دستگاه قضایی به اتهام فساد خبر داده بود.

وعده میشل عون برای اصلاح قوانین در پارلمان

به گزارش خبرگزاری رسمی لبنان، میشل عون رئیس جمهور لبنان اعلام کرد که پارلمان این کشور به زودی بررسی قوانین اصلاحات در زمینه‌های مختلف را آغاز خواهد کرد. وی تصریح کرد: تلاش خواهد شد بسته اصلاحات اقتصادی دولت مستعفی اجرایی شود.

پیشنهاد حزب الله به معترضان پذیرفتن دولت تکنوکرات/توضیح فواد سنیوره درباره صرف ۱۱ میلیارد دلار

کاهش ۵۰ درصدی حقوق وزیران و نمایندگان مجلس، لغو محرمانه بودن حساب های بانکی مسئولان و خودداری از اعمال مالیات های جدید در بودجه ۲۰۲۰ از جمله بندهای طرح اصلاحات اقتصادی سعد حریری است.

واکنش تازه فرانسه، آمریکا و روسیه به تحولات لبنان

به گزارش روزنامه "الجمهوریه"وزارت امور خارجه فرانسه ضمن اعلام اعزام هیاتی به لبنان، تاکید کرده است: نمی توان در قبال تحولات جاری لبنان تماشاچی بود بلکه باید این وضعیت هرچه زودتر حل و فصل شود. در همین راستا امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به زودی یک هیات به ریاست "کریستف وارنو" مدیر امور شمال آفریقا و خاورمیانه وزارت خارجه را راهی لبنان خواهد کرد، بر این اساس که اعلام کند پاریس نمی تواند در قبال آنچه در لبنان در جریان است، تماشاچی باشد بلکه باید در نزدیک کردن دیدگاه‌های گروه‌های مختلف لبنانی نقش داشته و رایزنی های کنونی را تسهیل کند تا نهادهای قانونی این کشور نقش طبیعی و معمول خود را بازیابند.

در سوی دیگر وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره اوضاع داخلی در عراق و لبنان گفت: باید به مردم عراق و لبنان در تحقق خواسته‌هایشان "کمک" کنیم.

این موضع گیری پمپئو با واکنش سمیر جعجع مواجه شد. به گزارش سایت اینترنتی النشره، جعجع، رئیس حزب "القوات اللبنانیه" لبنان در اظهاراتی از طریق شبکه‌های اجتماعی خطاب به مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت: ما از شما تشکر می‌کنیم اما مردم لبنان برای خروج از بحران معیشتی، اجتماعی و اقتصادی خود نیازی به کمک ندارند.

به نوشته روزنامه الیوم السابع، الیزابت ریچارد، سفیر آمریکا در بیروت نیز با الیاس بوصعب، وزیر دفاع لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. ریچارد در این دیدار گفت که واشنگتن همچنان به حمایت و کمک به ارتش لبنان ادامه می‌دهد.

به نوشته وبگاه ، معاون وزیر خارجه روسیه در دیدار با یک مقام لبنانی گفت که مشکلات لبنان صرفا باید به دست لبنانی‌ها حل و فصل شود. «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده ویژه پوتین در جنوب غرب آسیا و آفریقا در دیدار با «شوقی بو نصار» سفیر لبنان در مسکو گفت که موضع همیشگی روسیه در قبال لبنان، حمایت از یکپارچگی و حاکمیت لبنان به عنوان کشور «دوست» بوده است و نباید به هیچ عنوان اجازه دخالت خارجی در امور لبنان را داد.

علل و پیامدهای اعتراض ها در لبنان

تارنمای مرکز پژوهش‌های «العربی» در گزارشی درباره ناآرامی های لبنان می نویسد: بی ثباتی‌های منطقه باعث شده است که لبنان نتواند با سوریه، عراق، اردن و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مبادلات تجاری انجام دهد. این موضوع سبب رکود اقتصادی و آشکار شدن مشکلات ساختاری در اقتصاد لبنان و سیاست مالی این کشور شده است. بدهکاری عمومی این کشور اکنون حدود ۸۵ میلیارد دلار است. ناتوانی دولت در تامین خدمات اساسی مثل برق، آب آشامیدنی و وسائل نقلیه عمومی و نیز جمع آوری زباله در کنار دیگر مطالبات مردم اوضاع را وخیم‌تر کرده است. شکاف طبقاتی یکی از برجسته‌ترین دلایل اعتراض‌های مردم لبنان است و مردم این موضوع را در تظاهرات خود اعلام کرده‌اند.

«وسیم بزی» تحلیل گر مسائل سیاسی در شبکه الجزیره قطر نیز گفت: بحران اقتصادی که لبنان از آن رنج می‌برد بحرانی عمیق است. این بحران در نتیجه سیاست‌های اقتصادی نادرست دولت‌هایی که از سال ۱۹۹۲ قدرت را در این کشور به دست گرفته‌اند به وجود آمده‌است. تلاش‌ها برای متهم کردن میشل عون در این زمینه و معرفی او به عنوان مسوول بحران اقتصادی ظلم است.

روزنامه «المصری الیوم»، به نقل از «نضال السبع» تحلیلگر مسائل سیاسی لبنان نیز می نویسد: این نگرانی وجود دارد که تظاهرکنندگان سقف مطالبات خود را بالا ببرند و خواهان کنار رفتن رئیس جمهوری شوند. این موضوع می‌تواند سبب خلاء حاکمیتی در لبنان شود. خلاء حاکمیتی می‌تواند کشور را به سوی آشوب پیش ببرد. با وجود دولت می‌توان دست به اصلاحات اقتصادی و انتخابات زد، اما نبود دولت اجرای اصلاحات و نظارت بر انتخابات را با تردیدهایی همراه خواهد کرد.

روزنامه «الوطن» مصر نیز می نویسد: اوضاع منطقه‌ای در ادامه تظاهرات نقش دارد و برخی کنشگران از طریق عوامل و نیروهای خود در این زمینه تاثیرگذار هستند. ادامه تظاهرات، بستن راه‌ها و ناآرامی‌ها در لبنان نتایج مصیبت باری به دنبال خواهد داشت. مشکل بزرگ کنونی خلاء سیاسی است. ناتوانی در تشکیل دولت در سایه ادامه تظاهرات مردم وضعیت را بدتر خواهد کرد. این گزارش می افزاید: به دلیل بی‌اعتمادی میان شهروندان و نظام، جریان‌های سیاسی روند روبه رشدی خواهد گرفت. این موضوع سبب خواهد شد تظاهرکنندگان برای طرح مطالبات خود جدی‌تر باشند.

روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» می نویسد: برخی‌ تلاش می‌کنند لبنان را از داخل منفجر سازند تا بتوانند آنچه را از راه نظامی نتوانسته اند به آن دست یابند با این طریق به دست آورند و حزب الله را خلع سلاح کرده و هدف قرار دهند. برخی طرف‌های خارجی در داخل لبنان با همه ابزارهای خود در حال تحریک مردمند. این افراد با پاشیدن بذر فتنه میان مردم با زیرکی و با شیوه‌های نرم خود را در میان تظاهرات کنندگان وارد کرده‌اند. این افراد در آغاز در حال توزیع غذا و مطبوعات بودند و در ادامه به توزیع سلاح دست می‌زنند. در این زمینه باید هشیار بود. درک مطالبات مشروع مردمی و برآوردن درخواست‌ها می تواند فتنه‌گران را در این زمینه ناکام گذارد.

منبع: خبرآنلاین

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها