زیباکلام: آنهایی که امروز اتوبان و خیابان به نامشان زده اند در کودتای 28 مرداد نقش داشتند/قاضی زاده: ارادت بین آمریکا و خاندان پهلوی هنوز هم وجود دارد

در مناظره‌ای که در دانشگاه فردوسی صورت گرفت صادق زیباکلام اصرار داشت که آمریکاستیزی را روایتی تحریف شده از سوی نظام بداند، اما قاضی زاده معتقد بود که ریشه استکبارستیزی به دوران مشروطه باز می گردد و قدمتی 66 ساله دارد.

زیباکلام: آنهایی که امروز اتوبان و خیابان به نامشان زده اند در کودتای 28 مرداد نقش داشتند/قاضی زاده: ارادت بین آمریکا و خاندان پهلوی هنوز هم وجود دارد

به گزارش مشهد فوری ، مناظره صادق زیباکلام عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران و سیداحسان قاضی زاده هاشمی نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس با موضوع روابط ایران و آمریکا با عنوان «یک ماجرای چهل ساله» ظهر امروز در آمفی تئاتر دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.


در ابتدای این جلسه زیباکلام با طرح این سوال که مشکل ما با آمریکا در چیست، گفت: معتقدم روایتی که نظام جمهوری اسلامی در تمام این سال ها در آمریکا ستیزی بیان کرده، روایتی تحریف شده، ناقص و یک سویه است. کاری که می شود در این میان کرد اینست که به فلسفه این ستیز بپردازیم، اینکه اساسا چرا به وجود آمده، چرا ادامه پیدا کرده است.


قاضی زاده هاشمی نیز در واکنش به این گفته زیباکلام بیان کرد: ریشه نگاه مردم ایران نسبت به مقوله استعمار و نحوه نگاه به استعمار به مردم ایران از اواخر دوره قاجار و از زمانی که جنبش مشروطه شکست خورد، برمی گردد، یعنی قدمتی 66 ساله دارد.


آمریکا ستیزی جزء جوهره انقلاب نبود


زیباکلام در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه آمریکا ستیزی جزء جوهره انقلاب نبود، گفت: اسناد و مدارکی به مرور از کودتای 28 مرداد به دست می رسد نشان می دهد که درست است آمریکا و انگلیس نقشی اساسی در این کودتا داشتند اما همه آن هایی که امروز اتوبان و خیابان به نامشان زده اند نیز در این کودتا نقش بسیاری داشته اند. ده ها هزار نفر که روزی شعار «جاوید شاه» می دادند روز 28 مرداد در خیابان ها به راه افتادند. جریان آمریکاستیز این را به نفع خود مصادره کرد.


عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در سال های منتهی به انقلاب و پس از اوایل انقلاب گفتمان مبارزاتی و عقیدتی در ایران از آن مارکسیست های چپ گرا بود. مسلمانان بخشی از مارکسیست ها که به متافیزیک مربوط می شد را در اختیار داشتند. از آنجا که رژیم شاه هم وابسته به نظام سرمایه داری بود و چون در چالش با افکار خدا و پیغمبری نبود، تفکر مارکسیستی بین جوانان حزب اللهی به خوبی پخش شد.


وی تاکید کرد: اگر به اولین اعلامیه دانشجویان پیرو خط امام مراجعه کنید درخواهید یافت که چندین بار از واژگان امپریالیسم و مارکسیستی استفاده کرده اند. پس از انقلاب رقابت جدی بین مارکسیست ها و مسلمانان از لحاظ عقیدتی شکل گرفت. معتقدم به دلیل آنکه جوانان حزب اللهی آن زمان از جریان مارکسیست عقب نماند و اینکه عده ای از سلطنت طلب ها اعلام می کردند که انقلاب خیلی هم وجهه شرعی ندارد و به اصطلاح علیه السلام نیست، این جوانان تصمیم گرفتند سفارت آمریکا را تسخیر کنند و با این عمل به جریان مارکسیستی و چپی ها نشان دهند که اگر شما شعار مبارزه با آمریکا را سر می دهید، اما ما به آن عمل می کنیم.


حضور پسر محمدرضا پهلوی در آمریکا نشانه ارادت این کشور به این خاندان است


در ادامه این مناظره قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: در اواخر حکومت پهلوی آمریکا تلاش بسیار کرد تا سیستم فسادزده محمدرضا ادامه یابد اما فساد به قدری زیاد شد که مجبور به خروج او از ایران شدند. شاه نیز ابتدا توقع داشت که آمریکا پذیرای او باشد و در این کشور درمان شود. ما نباید روایت یک شاه مخلوع، غربت زده، در به در دنبال درمان و پذیرش و رها شده را به عنوان یک روایت جدی در مقابل روایت آمریکا ستیزی مطرح کنیم. چرا که پسر همین شاه اکنون در پایتخت آمریکا و در انستیتو مطالعاتی این کشور طرح ققنوس که برای براندازی نظام اسلامی طرح ریزی شده بود را چینش کرد. اگر ارادتی بین آمریکایی ها و خاندان پهلوی وجود نداشت آیا آن ها پسر محمدرضا را پذیرش می کردند؟


آمریکاستیزترین جریانات دوری زیادی با انتخابات آزاد و مطبوعات آزاد دارند


زیباکلام در ادامه این مناظره با اشاره به این پرسش که چرا اشغال سفارت آمریکا علیرغم اینکه اشغال کنندگان تصور می کردند که این اشغال یک یا دو روز بیشتر به طول نمی انجامد به یک گفتمان نیرومند سیاسی تبدیل شد؟ گفت: اگر کسی از کره مریخ به ایران بیاید و هیچ چیز راجع به ایران نداند، گزارشی تهیه می کند که در آن نشان می دهد که چهل سال پیش مردم ایران علیه آمریکا انقلاب کردند، این انقلاب در راستای استکبارستیزی بوده و برای صدور انقلابشان انقلاب کردند؛ مساله ای که تریبون های نماز جمعه و صداوسیما همین را می گوید. اما آیا واقعا مردم ایران برای این موضوعات انقلاب کردند؟ یعنی آن ها بخاطر اینکه محمدرضا پهلوی اجازه نمی داد علیه رژیم صهیونیستی قیام کنند، انقلاب کردند؟


او ادامه داد: مشکل مردم ایران حاکمیت قانون، زندانیان بی شمار سیاسی، آزاد نبودن مطبوعات و اجتماعات بود و برای آزادی همه این موارد قیام کردند. اما امواج آمریکاستیزی که به راه افتاد به جای گفتمان اصلی انقلاب که گفتمان آزادی خواهانه بود که وقتی 98 و نیم درصد مردم به آن رأی دادند تصور می کردند که نظامی روی کار خواهد آمد که آزادی سیاسی و مدنی را برای مردم به ارمغان خواهد آورد، اما این اتفاق نیفتاد.


آمریکاستیزی سلاح نیرومند نظام برای به حاشیه راندن اهداف اصلی انقلاب شد


این چهره اصلاح طلب با اشاره به اینکه نظام به مرور متوجه شد که آمریکاستیزی سلاح نیرومندی است که توسط آن بدون متهم شدن به ارتجاع می تواند اهداف اصلی انقلاب را به عقب براند، گفت: اگر دقت کنید درخواهید یافت که آمریکاستیزترین جریانات دقیقا جریاناتی هستند که دوری زیادی با انتخابات آزاد و مطبوعات آزاد دارند.


او خاطرنشان کرد: 40 سال از انقلاب گذشته است. نسل امروز در دانشگاه ها با نسل 20، 30 سال پیش تفاوت دارد. در آن زمان اکثرا شعار «مرگ بر آمریکا» سر می دادند، اما الان فقط حکومت این شعار را می دهد. در حقیقت شعار «مرگ بر آمریکا» حلاوت و شیرینی 20، 30 سال پیش را ندارد.


زیباکلام تاکید کرد: اگر یک روزی روابط ما با آمریکا آزاد شد، دستاوردهامون چه خواهد بود؟ تنها چیزی که برای گفتن داریم شعار مرگ بر آمریکا خواهد بود.


آیا بی اعتمادی و آمریکاستیزی ماحصل یک جانبه گرایی است


قاضی زاده هاشمی نیز در ادامه این نشست به سه وعده روحانی در انتخابات 92 مبنی بر حل شدن موضوع هسته ای در 100 روز، با کدخدا بستن و برداشتن تحریم ها اشاره و بیان کرد: این گفتمان و این شعارها بود که در سال 92 رأی آورد.


وی ادامه داد: در دولت روحانی تیم مذاکره کننده که زیر نظر مقام معظم رهبری بود کنار رفت و تیم مذاکره کننده با نظر دولت برای مذاکرات برجامی اعزام شد و نتیجه این مذاکرات شد برجام سیاسی، نه یک توافق حقوقی. توافقی که خود آمریکایی ها زیر آن زدند.


این چهره اصولگرا افزود: آیا ماحصل مذاکرات 30 ساعته و 45 روزه، پیاده روی ها و قهوه خوردن ها، مصاحبه های زنده در شبکه های دنیا، دلبری ها بین وزرای امور خارجه ایران و آمریکا، صحبت های تلفنی و ایمیلی روسای جمهور دو کشور و ... بازگشت اعتماد واقعی بود؟ آیا بی اعتمادی و آمریکاستیزی ماحصل یک جانبه گرایی است یا کلی نگری؟ نگاه ما به آمریکا نگاه به وقایع است.

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها