شرکت عبدالرحمن الراشد برای ایران اینترنشنال مستند می سازد

تلویزیون ایران اینترنشنال پخش مستندی هشت قسمتی را درباره زندگی محمدرضا شاه پهلوی آغاز کرده است.

شرکت عبدالرحمن الراشد برای ایران اینترنشنال مستند می سازد

در روزهای اخیر تلویزیون ایران اینترنشنال پخش مستندی هشت قسمتی را درباره ی زندگی محمدرضا شاه پهلوی آغاز کرده است. این مستند توسط شرکتی در انگلستان به نام OR Media ساخته شده است. طبق اطلاعات مندرج در وبسایت OR Media، این شرکت بر ساخت فیلم های مستند درباره ایران تمرکز دارد و در حال حاضر مشغول ساخت مستندی هشت قسمتی درباره جنگ ایران و عراق است که قرار است در چهلمین سالگرد آغاز جنگ (سال ۲۰۲۰) پخش شود. پروژه دیگر در حال ساخت این شرکت، مستندی سه قسمتی درباره هاشمی رفسنجانی است که تاریخ دقیق پخش آن هنوز مشخص نیست. اما شرکت OR Media متعلق به چه کسی است؟

مراجعه به اسناد شرکت OR Media نشان می دهد که این شرکت متعلق به دو شهروند سعودی به نام های عبدالرحمن الراشد و عادل عبدالکریم است. این دو نفر صاحبان اصلی یک کمپانی مادر به نام OR Holdings and Investments هستند که شرکت OR Media زیر مجموعه آن است. شرکت OR Holdings and Investments حدود سال ۲۰۰۴ توسط عبدالرحمن الراشد تاسیس می شود. عادل عبدالکریم برای اولین بار سال ۲۰۱۶ یعنی یک سال پیش از آغاز به کار شبکه ایران اینترنشنال به عنوان سهامدار و عضو هیات مدیره این شرکت آغاز به فعالیت می کند.

اسناد ثبت شرکت و انتصاب الراشد به عنوان عضو هیات مدیره در سال ۲۰۰۴

نام عادل عبدالکریم در اسناد شرکت Volant Media، که شرکت مالک شبکه ایران اینترنشنال است، نیز به چشم می خورد. عادل عبدالکریم در حال حاضر تنها سهامدار Volant Media یا به زبان ساده مالک اصلی شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال است و همچنین طبق اسناد ثبت شده، تنها عضو هیات مدیره این شرکت است. به غیر از همکاری نزدیک وی با عبدالرحمن الراشد اطلاعات دیگری درباره سابقه عادل عبدالکریم در دسترس نیست.

عبدالرحمن الراشد یکی از چهره های رسانه ای شناخته شده و نزدیک به حکومت سعودی است. وی مدیر سابق العربیه، شبکه تلویزیونی متعلق به حکومت سعودی است. عبدالرحمن الراشد همچنین عضو شورای مدیریت گروه MBC و سردبیر سابق روزنامه الشرق الاوسط بوده است و اکنون نیز برای الشرق الاوسط و عرب نیوز مقاله می‌نویسد. الراشد مواضع تندی علیه ایران دارد. برای مثال وی در یکی از مقاله های اخیر خود، سرنوشتی شبیه به عراق و لیبی را برای ایران پیش بینی کرد و در مقاله ی دیگری در ماه سپتامبر، ایران را "کشوری شیطانی" نامید.

عبدالرحمن الراشد همچنین در حال حاضر عضو هیئت مدیره ی شرکت تحقیق و بازاریابی سعودی (SRMG) است. SRMG مالک روزنامه ها و مجلات متعدد از جمله الشرق الاوسط و عرب نیوز است و ارتباط نزدیکی با شاهزاده محمد بن سلمان و دربار سعودی دارد. رییس سابق این شرکت سعودی شاهزاده بدر بن عبدالله بن محمد بن فرحان آل سعود بود که تابستان امسال به سمت وزارت فرهنگ عربستان سعودی منصوب شد.

برخی از اعضای هیات مدیره شرکت تحقیق و بازاریابی سعودی

دربار سعودی از شرکت SRMG به عنوان ابزاری برای تامین اهداف سیاسی و تبلیغاتی خود استفاده می کند. برای مثال، این شرکت مبلغ ۱۰ میلیون دلار، در قبال همکاری با برنامه مدرنیزه کردن عربستان سعودی، به موسسه تغییر جهانی متعلق به تونی بلر پرداخت کرده است. این شرکت همچنین طی قراردادی با نشریه ی ایندیپندنت امتیاز انحصاری تاسیس چهار وب سایت خبری به زبان های فارسی، عربی، اردو و ترکی را تحت عنوان این نشریه با سابقه به دست آورد.

مرور فعالیت های OR Media نشان می دهد که مستندهای ساخت این شرکت در راستای ارائه ی چهره ای موجه از حکومت سعودی و هم جهت با سیاست خارجی این کشور هستند. برای مثال یکی از تولیدات این شرکت به نام "راه خون" کمپ های آموزش جهادی های القاعده و افکار و روش های آنان را نمایش می دهد. دست اندرکاران این مستند تلاش کرده اند تا رابطه سعودی با جهادی های تندرو و گروه های تروریستی مانند القاعده را کتمان کنند.

در مقاله ای که در سال ۲۰۱۸ درباره مستند راه خون منتشر شد، نویسنده می گوید که در ساخت مستند راه خون، عادل عبدالکریم و عبدالرحمن راشد همکاری نزدیکی با نیروهای امنیتی سعودی داشته اند تا حدی که این نیروهای امنیتی آرشیو کامل ۵۰۰ دقیقه ای خود را در اختیار این دو شخص پرنفوذ سعودی قرار داده اند. یکی از تهیه کنندگان این مستند، جاناتان هکر نیز در مصاحبه ای این موضوع را تایید می کند و می گوید: "ما خودمان فیلم ها را دیدیم. دسترسی به فیلم ها تحت حفاظت یکی از تولیدکنندگان اجرایی ما به نام عبدالرحمن الراشد انجام شد". این مستند ۹۰ دقیقه ای در کشورهای مختلف به نمایش درآمد.

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها