سفیر عراق در آنکارا: ارسال گاز اشک‌آور از ترکیه به عراق دروغ است

تکذیب ارسال گاز اشک آور از ترکیه به عراق، ادامه تجمعات اعتراضی در برخی مناطق، جزئیات نشست آتی پارلمان،تاکید بر دشواربودن توافق گروه‌های سیاسی درباره گزینه جایگزینی عبدالمهدی و هشدار درباره طرح آمریکا برای برهم زدن امنیت بغداد از جمله خبرهای عراق است.

سفیر عراق در آنکارا: ارسال گاز اشک‌آور از ترکیه به عراق دروغ است

«اسعد المرشدی» از نمایندگان جریان حکمت ملی به رهبری سید عمار حکیم امروز جمعه گفت که پیش از نشست آتی پارلمان عراق که قرار است فردا شنبه برگزار شود، فراکسیون‌های سیاسی جلساتی درباره تظاهرات و مواضع سیاسی در قبال دولت برگزار خواهند کرد. وی اعلام کرد احتمال حضور عادل عبدالمهدی نخست وزیر در نشست پارلمان بسیار ضعیف است.

المرشدی افزود نشست فردای پارلمان به رای گیری درباره قانون بازنشستگی و بررسی کمیته تعدیل قانون اساسی اختصاص خواهد یافت و گمان نمی‌کنم که عادل عبدالمهدی نخست وزیر در این نشست حضور پیدا کند.

وی ادامه داد گفت‌وگوهای سیاسی در صحنه عراق برای آغاز گفت‌‌وگوی ملی فراگیر با هدف بررسی موارد منفی که منجر به بروز تظاهرات شد و بررسی کابینه وزارتی به شرط آنکه شفاف و صریح برای ملت و همراه با بسته اصلاحات واقعی برای اعتمادسازی میان ملت و دولت و طبقه سیاسی باشد، انجام می‌شود.

هشدار مرجعیت دینی درباره سوء استفاده برخی طرف‌های داخلی و خارجی از تظاهرات عراق

المرشدی گفت پیش از نشست پارلمان، بحث و بررسی‌ها و گفت‌وگوهایی میان فراکسیون‌ها درباره وضعیت موجود و چگونگی بازگرداندن اعتماد ملت به دولت صورت خواهد گرفت . به گفته وی نشست‌ها میان رهبران سیاسی برای خروج از بحران موجود همچنان ادامه دارد. وی افزود در نشست‌های فراکسیون‌های سیاسی، تمام موارد منفی که منجر به تظاهرات شده و دلایل شکست‌هایی که در نتیجه سهم خواهی رخ داده و به نوبه خود سبب ناکامی در اجرای برنامه دولی شده، بررسی خواهد شد.

السومریه همچنین گزارش داد سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرد که سرکرده یک گروه خشونت طلب در بصره دستگیر شده است.

تکذیب ارسال گاز اشک آور از ترکیه به عراق

سفیر عراق در آنکارا شایعه ارسال گاز اشک آور از این کشور به عراق را تکذیب کرد.

حسن الجنابی امروز بیانیه‌ای درباره خبرها مبنی بر دخالت سفارت عراق در ترکیه برای جلوگیری از برگزاری تظاهرات عراقی‌های مقیم استانبول و نیز ارسال محموله‌ای از گاز اشک آور به عراق صادر کرد.

الجنابی در این بیانیه گفت اخیرا در برخی شبکه های ارتباط اجتماعی خبرهای گمراه کننده ای درباره فعالیت سفارت عراق در ترکیه منتشر شده است. وی افزود سفارت عراق با احترام به باورها و گرایشهای سیاسی مختلف هموطنان عراقی مقیم ترکیه اعلام می کند هیچ تمایز و تبعیضی در خدمت رسانی به آنها قائل نمی‌شود و به قوانین جاری که در راستای منافع اتباع عراقی و حاکمیت کشور قرار دارد، پایبند است.

در این بیانیه آمده است سفارت عراق همانند هر سفارت دیگری تحت حمایت کشور میزبان قرار دارد و هر گونه فعالیت خارج از ساختمان سفارت و کنسولگری‌ها جزء مسئولیت‌هایش نیست بلکه مربوط به مقامات کشور میزبان است و به همین سبب یک مسئله داخلی است و سفارت نمی تواند در آن دخالت کند که از جمله این موارد اجازه برگزاری تظاهرات یا منع برگزاری آن است.

وی افزود سفارت عراق همچنین اطلاع داشتن یا فعالیت کردن در زمینه ارسال هرگونه محموله احتمالی مواد منفجره یا گاز به عراق را تکذیب می‌کند و به اطلاع کسانی که به این مسائل اهتمام نشان می‌دهند می‌رساند که ترکیه هم از زبان یاسین اکتای مشاور رئیس جمهور این کشور خبرهای منتشر شده در این زمینه را تکذیب کرد هاست.

الجنابی در پایان بیانیه خود گفته است ما در سفارت عراق در ترکیه همانند میلیون‌ها نفر از مردم وطن عزیز امیدواریم که جنبش اعتراضی مردمی موجود و شیوه‌های رسیدگی و پاسخگویی به مطالبات مشروع در چارچوب‌هایی باشد که سبب ارتقای جایگاه عراق و تقویت دموکراسی و حقوق بشر شده و به آزادی بیان و حق تظاهرات مسالمت آمیز به دور از خشونت احترام بگذارد.

موضع احزاب اقلیم کردستان عراق در قبال اعتراضات

احزاب منطقه کردستان عراق از اینکه هرگونه تغییرات و تعدیل در قانون اساسی که تظاهرات کنندگان خواهان آن هستند، وضعیت کنونی اقلیم را هم شامل شود، ابراز نگرانی کرده‌اند.

احزاب منطقه کردستان گفته اند از تمام خواسته‌های تظاهرات کنندگان به استثنای آنچه به پایه‌های نظام فدرالی در عراق خدشه وارد می‌کند و آنچه دستاوردهای کردها در قانون اساسی عراق خوانده‌اند، حمایت می‌کنند.

بر اساس گزارش شبکه السومریه، احزاب کردی از عدم اجرای کامل قانون اساسی به ویژه مواد مربوط به وضعیت اقلیم گلایه دارند که به اعتقاد آنها سبب وخامت اوضاع عراق شده است.

با وجود اختلافاتی که هر از چند گاهی میان گروه‌های سیاسی منطقه کردستان عراق بروز می‌کند، آنها در مخالفت با هرگونه تغییراتی که به وضعیت کنونی اقلیم ضربه بزند یعنی در هر تغییراتی که در قانون اساسی اعمال شود، با یکدیگر اتفاق نظر دارند.

آخرین خبرها از استان بصره

از استان جنوبی بصره خبر می‌رسد که صدها نفر به سمت میدان البحریه بندر بصره برای شرکت در تظاهرات سرازیر شده اند.

خبرنگار السومریه گزارش داد معترضان خواستار اصلاح نظام سیاسی در کشور و مهار فساد شده‌اند.

ادامه دخالت‌های آمریکا در امور داخلی عراق

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا بار دیگر در امور داخلی کشورهای عراق و لبنان دخالت کرد و مدعی شد آمریکا به دنبال کمک به ملت‌های عراق و لبنان برای تحقق خواسته‌هایشان است.

پامپئو که در همایشی در آلمان سخن می‌گفت، مدعی شد ما باید به ملت‌های عراق و لبنان کمک کنیم تا خواسته‌هایشان محقق شود.

وی پیشتر نیز مدعی شده بود که اعتراضات مردمی در عراق و لبنان، اعتراض به آنچه به زعم خود سلطه ایرانی خواند، بوده است.

خبرنگار شبکه السومریه همچنین از برگزاری تجمع اعتراضی در میدان التحریر بغداد خبر داد که به گفته وی، شمار معترضان پس از پایان نماز جمعه به ویژه خطبه نماینده مرجعیت عالی دینی که از طریق رسانه‌های مختلف پخش شد، افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی هم تدابیر شدیدی را در مرکز پایتخت اتخاذ کرده‌ اند.

اعتراضات عراقی‌ها از اول اکتبر گذشته آغاز شده است، اما با رخنه عناصر نفوذی و کسانی که به دنبال موج سواری از این اعتراضات برای رسیدن به خواسته‌ها و اهداف شومشان هستندف این تحرکات مسالمت آمیز به خشونت کشیده شده و به کشته و زخمی شدن شماری از تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی منجر شده است.

اقدام نیروهای امنیتی در کربلای معلی

از کربلای معلی خبر می‌رسد که نیروهای امنیتی یک جاده اصلی به سمت ساختمان استانداری را بستند.

خبرنگار شبکه السومریه گزارش داد نیروهای امنیتی امروز جاد هاصلی را که از میدان التربیه(از جمله مکان‌هایی که تظاهرات در آن برگزار شد) به سمت ساختمان استانداری بستند و تدابیر خود برای حمایت از تظاهرات کنندگان و در عین حال برای جلوگیری از ورود آنها به ساختمان استانداری را تشدید کردند.

هشدار درباره طرح آمریکا برای برهم زدن امنیت بغداد

یک کارشناس امنیتی عراقی از برنامه دولت آمریکا برای برهم زدن امنیت پایتخت از طریق آغاز سریال جدیدش با گروه تروریستی داعش و سوق دادن عناصر تروریستی که از سوریه وارد عراق کرد به سمت بغداد پرده برداشت.

سعد الکعبی در گفت ‌وگو با پایگاه خبری المعلومه فاش کرد آمریکا به انتقال 13 هزار تروریست از زندان‌های قسد(گروه‌های کردی مورد حمایت خود در سوریه) و پایگاه هایش در سوریه به عراق در منطقه غربی این کشور اقدام کرده است.

الکعبی افزود حوادث تظاهرات و خرابکاری در بغداد و برخی استان‌های جنوبی در راستای مقدمه چینی برای بازگرداندن سیطره نظامیان آمریکایی بر کشور پس از وارد شدن بیشتر نظامیان آمریکایی مستقر در سوریه به منطقه غربی عراق صورت گرفته است.

وی هشدار داد گام بعدی واشنگتن ممکن است بغداد و برخی استان‌های استراتژیک باشند به طوری که آمریکا برای سوق دادن عناصر تروریستی که آنها را وارد عراق کرده، به سمت پایتخت برای برهم زدن امنیت و ثبات و دست زدن به انفجارها در صورت شکست طرح سرنگونی دولت و تخریب نهادهای دولتی تلاش می‌کند.

این کارشناس عراقی اظهار داشت هدف واشگتن بازگرداندن عراق به مربع اول یعنی سال 2003 و آوردن شخصیت‌ها و احزاب جدید طرفدار خود است به ویژه اینکه امروز احزاب و شخصیت هایی را که با این کشور مخالف بوده و حاضر به اجرای سیاست‌های آمریکا نیستند، هدف قرار داده است.

تأکید بر دشواربودن توافق گروه‌های سیاسی درباره گزینه جایگزینی عبدالمهدی

محمد البلداوی از اعضای ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری تاکید کرد هر شخصیت جایگزین عادل عبدالمهدی برای نخست وزیری هرگز توافق گروه‌ها و احزاب سیاسی را به دست نخواهد آورد. وی افزود ملت به رقابت‌ها فراکسیون ها نیاز ندارد بلکه به راه حل هایی برای مشکلاتی که از آن رنج می‌برند، و اقدام و عمل و خدمت و اصلاح نیاز دارند.

البلداوی که با پایگاه خبری المعلومه گفت‌وگو می‌کرد، افزود راه حل بحران کنونی در ایجاد واسطه‌ای است که از طریق آن بتواند مجموعه مردمی موجود را به دولت مرتبط کرد تا دولت به تعهدات بر اساس جدول زمان بندی مشخص عمل کرده و تضمین‌هایی برای اجرای اصلاحات داده و این مسئله پیگیری شود.

وی افزود مشکل امروز مربوط به یک وزیر یا مدیرکل نیست، بلکه در هرج و مرجی است که در کشور به وجود آمده است که این مسئله مستلزم فعالیت کمیته‌ای است که مرجعیت خواستار آن شده است و اینکه ضرورت دارد این کمیته به دور از دخالت هرگونه حزب و سیاستمدار با همکاری دولت برای دستیابی به راه حل های مطلوب و با نظارت سازمان ملل عمل کند.

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها