تخصیص ۳ درصد از درآمدهای نفتی به استان‌های محل استخراج

سردشتی گفت: ۳ درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت وگاز به طرح‌های عمرانی در همان شهر استخراج باز می گردد .

تخصیص ۳ درصد از درآمدهای نفتی به استان‌های محل استخراج

محمد خالدی سردشتی عضوکمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص نحوه تخصیص ۳ درصد درآمد حاصل از صادرات نفت وگاز به استان‌های نفت‌خیز و کمتر توسعه‌یافته، اظهار کرد: ۳۰ درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت وگاز و در مجموع منابع طبیعی هر شهر مربوط به صندوق توسعه ملی و بخش خصوصی است که هرساله براساس قانون برنامه ریزی یک درصد به آن اضافه می‌شود؛ همچنین حدود ۵۰ درصد از آن متعلق به تامین بودجه در هرسال است.

وی با اشاره به اینکه ۳ درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت وگاز به طرح‌های عمرانی در همان شهر باز می‌گردد که خوشبختانه این طرح به درستی اجرا می‌شود.

خالدی سردشتی در پاسخ به این سوال که اگر ۳ درصد درآمد حاصل از صادرات نفت وگاز به همان شهر اختصاص می‌یابد پس چرا وضعیت شهرسازی دراین استان‌ها با مشکل مواجه است؟ چرا با وجود این ۳ درصد از درآمد کمبود آب داریم؟ گفت: این طرح طی چندسال اخیر مصوب شده و پروژه‌های عمرانی نیازمند زمان بیشتری هستند.

گفتنی است بر اساس ماده الحاقی ۴۲ لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور؛ دولت مکلف است سه‌درصد (۳%) از درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی را به ترتیب یک‌سوم به استان‌های نفت‌خیز و گازخیز که سهم هر استان براساس سهم آن استان در ارزش صادرات نفت خام و خالص صادرات گاز طبیعی تعیین می‌گردد و دوسوم به شهرستان‌های مناطق کمترتوسعه‌یافته که براساس شاخص‌های توسعه نیافتگی به تفکیک شهرستان توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تعیین می‌گردد، جهت اجرای برنامه عمرانی بودجه‌های سنواتی اختصاص دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها