گام چهارم و آینده فعالیت‌ هسته‌ای ایران؛

آیا باید فاتحه برجام را خواند؟/ روسیه یکی به میخ می‌زند یکی به نعل/ واکنش سازمان ملل چه خواهد بود؛ تحریم یا هشدار

با راه‌اندازی مجدد فردو ایران می‌تواند به زودی به غنی‌سازی ۵ درصد اورانیوم برسد.

آیا باید فاتحه برجام را خواند؟/ روسیه یکی به میخ می‌زند یکی به نعل/ واکنش سازمان ملل چه خواهد بود؛ تحریم یا هشدار

به گزارش خبر فوری ، ایران بالاخره گام‌چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای خود را برداشت. با ابلاغ رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی فعالیت مجدد سایت فردو جهت غنی‌سازی اورانیوم، پس از انتقال مخزن حاوی ۲ هزار کیلوگرم uf۶ از سایت شهید احمدی روشن [نطنز]به سایت شهید علیمحمدی [فردو] و اتصال مخزن به خطوط خوراک‌دهی و انجام موفقیت‌آمیز کلیه عملیات فنی مرتبط شامل خلاسازی نهایی کنترل ماشین‌های سانتریفیوژ و شیر‌ها و چک کردن سیستم‌های کنترل و اتوماسیون و راه‌اندازی بخش‌های جمع‌آوری و اتمام عملیات پسیواسیون، پس از دقایق اولیه روز پنج‌شنبه آغاز شد.
در حال حاضر ۱۰۴۴ ماشین سانتریفیوژ IR۱ (شامل ۶ زنجیره ۱۷۴ تایی) در فردو مستقر است که به چهار زنجیره از ۶ زنجیره ۱۷۴ تایی سانتریفیوژ IR۱ یعنی ۶۹۶ سانتریفیوژ گاز هگزافلوراید اورانیوم UF۶ تزریق شد و دو زنجیره دیگر که شامل ۳۴۸ ماشین IR۱ هستند اقدام به تولید و غنی سازی ایزوتوپ‌های پایدار می‌کنند.
بسیاری از قبل این پیش‌بینی را کرده بودند که احتمالا برداشتن این گام به معنی خروج ایران از برجام‌ تلقی خواهد شد. در این گزارش سعی داریم از زاویه رسانه‌های خارجی به برخی وجوه گام چهارم و عواقب و نتایج آن بپردازیم.


آیا واقعا فاتحه برجام را باید خواند؟

طبق گفته رویترز در آخرین گزارشش در این رابطه، با راه‌اندازی مجدد فردو ایران می‌تواند به زودی به غنی‌سازی ۵ درصد اورانیوم برسد. این در حالی است که طبق برجام ایران تا ده سال نباید سطح غنی سازی خود را از ۳.۶۷ درصد بالاتر ببرد. برخی رسانه‌ها مدعی اند رسیدن به سوخت ۵ درصد به معنی برداشتن گام اصلی به سوخت ۲۰ درصد است. درصد غنی سازی که اگر رخ دهد تا برداشتن سطح غنی سازی حداکثری فاصله اندکی خواهد داشت.
به همین خاطر، سازمان ملل و آژانس اتمی به تکاپو افتاده و خواهند افتاد.

طبق گزارش رویترز، به زودی آژانس بین المللی گزارشی درباره گام‌چهارم منتشر خواهد کرد. همچنین قرار است یک جلسه فوق العاده بین اعضای ۳۵ کشور عضو آژانس صورت بگیرد. رویترز به نقل از یکی از اعضا غربی گفته که این جلسه و گزارش به خوبی نشان خواهد داد که غرب چقدر در رابطه با موضوع ایران و برجام‌ جدی است.
اما چگونه اقدامات ایران می‌تواند توسط آژانس به عنوان نقض برجام تلقی شود؟ گاردین معتقد است که برای سازمان ملل و آژانس اتمی دو خط قرمز وجود دارد. یکی مربوط به لغو نظارتهای آژانس و سازمان ملل بر برنامه هسته ای است و دیگری هم تست سانتریفیوژهای بیشتر است. به نظر می‌رسد گام اخیر شامل مورد دوم باشد. با این حال، باید صبر کرد و دید چه روندی پیش خواهد رفت.

واکنش سازمان ملل؛ جنگ، تحریم یا هشدار؟

حال، بیایید فرض کنیم آژانس گام چهارم ایران را نقض برجام تلقی کند. آنگاه چه اتفاقی خواهد افتاد؟ واشنگتن پست در مقاله‌ای که مدتی پیش نوشته تاکید دارد که اگر اروپا، چین و روسیه و به خصوص سازمان ملل تایید کنند که اقدام ایران نقض برجام است، آنگاه در ابتدا تلاش می‌کنند که تهران را متقاعد سازند که اقداماتش را متوقف کند.
این اقدامات و تنشهای کلامی و لفظی احتمالا چند ماه طول بکشد. پس از چند ماه اگر شرایط برجام تغییر نکند به احتمال زیاد، با حمایت و تلاش آمریکا فعالیت هسته ای ایران مجددا به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع شود. شورای عالی امنیت می‌تواند ایران را با تحریم های گسترده بین المللی روبرو کند. همچنین اتحادیه اروپا می تواند تصمیم بگیرد تحریمهای خود را که بعد از برجام کان لم یکن کرده بود مجددا اعمال سازد.

واکنش خارجی‌ها؛ فرانسه و روسیه

گام‌چهارم ایران جهت کاهش تعهدات هسته‌ای باعث شوکه شدن بسیاری از مقامات دنیا شد. در این بین، به خصوص روسیه و فرانسه که به خصوص تلاش بسیاری جهت حفظ لرجام داشته و دارد واکنش‌های جالبی داشته اند.
رویترز در گزارش اخیرش تاکید دارد که ایران با این گام خود را از توافق هسته‌ای دورتر کرده و به خصوص به دو کشور روسیه و فرانسه شوک عمیقی وارد کرده است. طبق گفته‌های رییس جمهور فرانسه این جدی‌ترین اقدام ایران در جهت خروج از برجام است. به جز امانوئل مکرون، مقامات روسیه هم‌نسبت به گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای توسط ایران واکنش نشان دادند. روس‌ها اقدام ایران را با عبارت "فوق العاده هشداردهنده" توصیف نموده اند.
واکنش روسها در واقع یکی به میخ و یکی به نعل زدن بوده است. آنها از طرفی اعلام کردند که اصل نگرانی ایران در مورد فعالیت هسته‌ای و خروج از برجام را درک‌می‌کنند؛ اما از طرف دیگر تاکید داشتند که بقا در چارچوب برجام بهترین راه حل در شرایط فعلی است.

واکنش‌ آمریکا و اروپا چه خواهد بود؟

اکسپرس انگلیس مدتی پیش در گزارشی تاکید کرد که احتمالا گام چهارم ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای در عین اینکه احتمال درگیری و تنش بین ایران و آمریکا را بالا می‌برد اما فشار بسیاری را هم بر روی اروپا می‌آورد تا هر چه سریع‌تر یا منافع اقتصادی ایران را تامین کند یا آمریکا را به برجام بازگرداند.
شواهد نشان می‌دهد حتی در صورت نابودی کامل برجام، بعید است آمریکا اقدام جدی(سیاسی یا نظامی) در رابطه با ایران انجام دهد. گاردین در گزارشی از این نوشت که با هر گام ایران، آمریکا نسبتا خوشحال می‌شود چرا که می‌تواند کمپین فشار حداکثری خود را پیش برده و شکافش با اروپایی ها را کمتر کند. از این طریق، آمریکا می‌تواند اروپا را به تندروی های خود نزدیک‌تر سازد. این بدین معنی است که آمریکایی‌ها اصل نابودی برجام را به فال نیک گرفته و بعد از آن شروع به جذب اروپا برای اعمال تحریم‌های بیشتر کنند.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 27
  • ابوالفصل حین نژاد مقنی
    0

    اشتباه ما این بود برجام اجرا کردیم ضریش الان میخوریم اگه هسته ای داشته باشیم جرات حرف ظلم ایران نداشتن باید قدرت داشته باش هم ایمان

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      باب

    • کاربر ناشناس
      0

      حال که پیش اومده کوتاه بیام خارزلیلیم لغمه گنده تر از دهن برداریم هم تو گلومون گیر میکنه باید صبر کرد دید اخرش چی پیش میاد

    • کاربر ناشناس
      0

      چراخوش خیالی کردیم!!!؟؟ وآب سنگین اراک را،سانترفروشاهارا ،از بین بردیم، مگردشمنان ما شناخته شده نبودن،شیطان بزرگ،ومادرش پیره گرگ استعمار،بقیه هم نوچه هاشند(فرانسه،آلمان،و..و...و...) وماتاسف میخوریم ،ازخودباخته های داخلی ولیبرالهای وطن فروش که روی خون شهدا،نادیده گرفتن آه واشک مادرانشان به وطن خیانت ، اختلاس ،خاک،دریا ومعادن ، راخام خام فرشی گردند،نفت وگاز راهم با. باند بازی وقرادادهای نگبن ،مثل ترکمن چای، باامارات تاچندین نسل بعد هم با قیمتی پایتر ازحد معمولش بدهیم که لعنت کند باعث بانیاشا، اکر اقا نبود که خیلی چیزها از دست داده بودیم. خدا برامون حفظش کند..

  • محمد مهدی توانا
    0

    باید فاتحه جمهوری اسلامی را خواند

    نظرات شما -
    • وحدت اسدی طولش
      0

      اصلا اینطوری نیست

    • افشار
      0

      باید فاتحه اونی را خوند که بی بی سی و منوتو ازش حمایت کرد در ثانی روحانی مادر زاد رییس جمهور نبود مردم رییس جمهورش کردن تف سر بالاس حالا برگشته توصورت مردم

  • شهروند۱
    0

    گذشتگان ما از حضور نیرو های روسی در ایران خاطره خوبی ندارند ، روسیه با حیله گری ضمن حفظ منافع خود در ایران و آسیا ، براش زیاد خوشایند نیست مردم ایران در آسایش باشند ، چرا که فقط با دامن زدن به اختلاف ایران با همسایه ها خصوصا عربستان و اروپا به منافع استکباری خودش میرسد

  • مرتضی
    0

    با این تهدیدات و رحز خوانی ها و برداشتن گامهای ۴ ۵ ۶ و غیره همه به نیت ایران شک می کنند که اخرش چی.اخرش کجا می خواهید بروید.بابا جون ملت این برنامه بی حاصل را نمی خواهند.این برنامه تنها عاملی شده برا ارعاب و باج خواهی از دیگران

  • جاوید
    0

    هیچ غلطی نمی توانند بکنند ای ترسو

  • کاربر ناشناس
    0

    چقدر ذلت اورانیوم بیست درصد بدیم حالا ذوق که چهارتا دستگاه راه انداختیم باید فاتح غرب است و روحانی خصوصا طریف که توانست صدتا سکه و پول گرفت و بزرگترین کار تعطیلی هسته ای ایران انجام داد

  • وحدت اسدی طولش
    0

    ایران با این کارش به دنیا حتی به فرازمینها نشان میدهد که هیچ کس نمیتواند با ایران دست و پنجه نرم کند .زنده باد ایران زنده باد جناب اقای حضرت ایت الله سید علی شیر خامنه ای دلاور بزرگ قرن ایران که نه جهان شاید هم کل هستی .

  • کورش هخامنشیان
    0

    باید برویم به سمت بمب اتم.جنگ در آینده‌ای نزدیک اتفاق خواهد افتاد.موشک هسته ای حق ایران است.باید آمار شهدا را بالا ببریم تا انقلاب حفظ شود.

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      به مردم بدبخت چی میرسه

    • هادی
      0

      میخوای شهید شی بسم الله

    • امیرعلی
      0

      چه نظراحمقانه ومشکوکی

  • ضرغام سپهوند
    0

    خون شهدا وجگر سوخته های شهدا را بجوش آوردید همان طوری که حضرت امام خمینی فرمودند آمریکاه توپ تو خالی است سلاح دارد قل دری میکند قاتل اصلی ایران روسیه کفار یا کفتار لاش خور است شروع کنید اتوم بساسزید ما در حال شکنجه اقتصادی هستیم به قول ابر قدرتها واقدام هم نکردیم به پا خیزید آقای روحانی ملت یک پار چه ویکتا پرست را دل گرم کنید اتوم را بسازید ملت را دلگرم وزنده کنید سلاح داشته باشیم پاسخگوی کل ارتش،جهان هستیم به امید آنکه اقدام کنید سپاس

  • سعید
    0

    برجام باعث شد ما چند سال برنامه هسته ای خود رو به عقب بندازیم و دوباره همه تحریم ها برگشتن برجام باعث شد با کم رنگ شدن قدرت هسته ای سایه جنگ به روی کشور بیفتد برجام باعث شد دانشمندان هسته ای ما به کشورهای دیگر بروند برجام باعث شد پمپ او ۱۲ پیش شرط دیگر برای ما بگذرد برجام باعث شد چندین تن اورانیوم که می توانست انرژی کشور چند سال تامین کند از بین برود برجام که امضا شد تغریبا ما یک دولت برجام و وزیر خارجه برجام پیدا کردیم که تمام فکرشان شده بود فقط خارجی ها برجام که امضا شد که از همه بدتر زمانی که برجام امضا شد من هم بیرون رفتم و شادی کردم شرم بر من باد که همیشه خود را دوست دار ایران می دانستم برجام که امضا شد فهمیدم همان طور که وقتی خودروای خراب می شود و یک مکانیک کارش را انجام می دهد باید وارد باشد و ما هم نمی توانیم نظر غیر کارشناسی بدهیم مسولان هم باید وارد باشن و نظر غیر کارشناسی مردم را تاثیر ندهند

  • اریا
    0

    اول که میگفتند اگر آمریکا برجام را پاره کند ما آتش می‌زنیم. بعدشم که پرزیدنت ترامپ پاره ش کرد اینا یک‌سال تمام منفعل و فلج موندن و التماس اروپایی ها برای خرید نفت و ... حالا هم که اروپا و آمریکا هر دو به این نتیجه رسیدن که راه اومدن و توافق با ایران کار اشتباهیه چون در عین توافق هم گروگانگیری کرد هم منطقه رو ناامن ‌‌‌‌. هم تهدید اسراییل به نابودی اونم توسط موشکهایی که بشکه هستن فقط سر و ته شون رو‌بریدن

    نظرات شما -
    • مرگ بر سازشکار
      0

      میره جون تو

  • کاربر ناشناس
    0

    روسیه در طول تاریخ همجواری ثابت شده یک آدم فروش حرفه ائی هست در زمانهای مختلف بنا به شهادت تاریخراحت پست ما رو خالی کرده بخاطر منافع خودش...همه ایذانیان می دونند که این کشور حتی برای یک بار ا که شد منافع ما رو به منافع خودش ترجیح نداده حتی یکبار......همیشه پا رو دوس ما گذاشته وبالا رفته....

  • امیرعلی
    0

    مضحک ترین وافتضاح ترین قراردادبین المللی بعدازانقلاب

  • اااا
    0

    در برجام های بعدی ایران باید.. هرگونه شکنجه علیه کوکان را متوقف کند به عنوان مثال ختنه پسران هیچ توجیهی ندارد. هرگونه خشونت علیه حیوانات را متوقف کند به عنوان مثال ذبح اسلامی از مصادیق آن هست. باید بپذیرد منابع طبیعی مانند گاز و نفت سرمایه بشری هستند و متعلق به کشور خاصی نیستند که در قبالش پول بگیرد به عنوان مثال ببینید نظر برتراند راسل را. ایران باید برنامه هایی جهت توانمندسازی همجنس بازان اجرا نماید به عنوان مثال اعطای وام تا سهمی از کرسی های مجلس. ایران باید در قبال جابجاشدگان در تمام قاره های جهان مسئولانه رفتار کند و مرزهایش را به روی پناهندگان جهان بگشاید. ایران باید حق تعیین سرنوشت برای اهالی هر سرزمین را به رسمیت بشناسد به عنوان مثال در هر استان رفراندوم برگزار شود مطمئن شویم دوست دارند به کشوری مستقل تبدیل شوند یا خیر. ایران نباید موجب آب شدن یخچال های قطبی شود و صنایع تولیدکننده co2 کشاورزی کم بهره و شهرسازی را متوقف کند و از وسایل نقلیه موتوری بکاهد در عوض از علوم پاک استفاده کند. ایران نباید با رشد جمعیت امنیت جهانی را به خطر بیندازد و می بایست بودجه بهداشت خود را بالا ببرد به عنوان مثال سقط رایگان غربالگری در صورت نظر متخصص اجباری شناخته می شوند. ..... بعد از همه ی این ها .. جامعه ی جهانی حق تحریم علیه ایران را به منظور اطمینان یافتن از سلامت محیط زیست توسعه ی پایدار جامعه ی مدنی برای خود محفوظ می داند.

  • کاربر ناشناس
    0

    برجام شده وسیله تخریب روحیه و عذاب مردم . از اول هم اشتباه بود .

  • قربانی
    0

    وطن.فروشان.راجع.ببرجام.تسمم.مگره.نگو.برجام.بگووطن.فروشی.چکارکنین

  • ضد دروغگو
    0

    بااین برجام شش سال ازمردم سواری گرفتید هیچ غلطی هم نکردید آخرش هم باگران کردن ارزوبنزین جیب بری از ملت میکنید.

  • بهنام
    0

    ایران اگر بخواهد دوام و بقای داشته باشد و تجزیه نشود باید در یک بازه زمانی بسیار کوتاه به سمت دکترین نظامی با پایه هسته ای پیش برود متاسفانه ترس مسعولان،بزدلی و محافظه کار ی بیش از حد عرصه نبرد را در شطرنج سیاست برای ایران بسیار تنگ کرده و ملت زیر این فشار به ستوه آمده ،بیش از بیست سال همه جوره تحریم شدیم ولی دنیا نه گوش شنوا دارد ونه عدالت دارد ،پس باید و باید خود را قوی کرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها