۷۵ درصد ایرانیان به هلیکوباکتر مبتلا هستند

استاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه حدود نیمی از مردم دنیا مبتلا به هلیکوباکترپیلوری (نوعی باکتری و از عوامل ابتلا به سرطان معده) هستند، گفت: ۷۵ درصد از جامعه ایرانی نیز به این باکتری مبتلا هستند.

۷۵ درصد ایرانیان به هلیکوباکتر مبتلا هستند

حافظ تیرگر فاخری استاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران روز چهارشنبه در نوزدهمین کنگره بین المللی گوارش و کبد ایران در سالن همایش های رازی افزود: میکروب هلیوباکتر از طریق محیط یا اطرافیان آلوده وارد معده می شود.

وی ادامه داد:‌ افرادی که مبتلا به زخم معده یا اثنی عشر هستند یا اینکه سابقه فامیلی سرطان معده در بستگان درجه یک خود دارند و همچنین افرادی که تغییرات پیش سرطانی در آندوسکوپی آنها مشخص شده باشد، باید تحت درمان هلیکوباکتر قرار گیرند.

فاخری خاطرنشان کرد: در ۱۰ سال ابتدایی عمر بیشترین دلیل ابتلا به میکروب هلیکوباکتری عوامل درون خانوادگی است و مادر با بوسیدن کودک امکان انتقال بزاق دهان به دهان فرزندش وجود دارد یا حتی مزه کردن غذای کودک می‌تواند به راحتی سبب انتقال این میکروب از مادر به کودک شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: هرچه سطح بهداشت در جامعه و خانواده بیشتر باشد احتمال اینکه افراد مبتلا به میکروب هلیکوباکتر شوند نیز کمتر خواهد بود و به طور کلی در جوامع در حال توسعه ۷۰ تا ۸۰ درصد افراد و در کشورهای پیشرفته حدود ١۰ تا ٣۰ درصد افراد ممکن است مبتلا به میکروب هلیکوباکتر باشند و به طور کلی بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در کل دنیا حدود ۵۰ درصد افراد جهان این میکروب وارد معده آنها شده است.

وی تصریح کرد: در ۷۷ درصد مبتلایان، هلیکوباکتر مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند و تنها در ۲۳ درصد افراد ممکن است دردسرساز شود که ۲۰ درصد آن در ابتلا به زخم معده و اثنی عشر، ۲ درصد در سرطان معده و یک درصد در لنفوم معده می‌تواند نقش داشته باشد و سبب ابتلای فرد به این بیماری‌ها شود.

فاخری تاکید کرد: افرادی که دچار زخم معده و اثنی عشر هستند یا در انجام آندوسکوپی پزشک متوجه تغییرات پیش سرطانی در معده آنها شده است، نیز باید درمان هلیکوباکتری آنها حتما انجام گیرد.
به گفته وی، الزاما همه بیماران مبتلا به سوء هاضمه نیاز به مداوای این میکروب ندارند. درمان تمام موارد ابتلا به این میکروب بدون در نظر گرفتن موارد توصیه شده، منجر به تحمیل هزینه، مقاومت دارویی و آسیب رساندن به میکروب های مفید روده باریک می شود.

نوزدهمین کنگره بین المللی بیماری های گوارش و کبد ایران از ۱۴ تا ۱۷ آبان ماه جاری در سالن همایش های رازی برگزار می شود و در این همایش مهمانانی از کشورهای آفریقای جنوبی، لیتوانی، آمریکا، سوریه، ترکیه، لبنان و هند حضور دارند.

کارگاه زنده انجام پیشرفته آندوسکوپی با نمایش هشت عمل جراحی در بیمارستان فیروزگر از برنامه های امروز این همایش بود که به طور همزمان در سالن اصلی همایش های رازی به نمایش درآمد.

برگزاری نمایشگاهی از تجهیزات و لوازم پزشکی، آزمایشگاهی و دارویی، برگزاری سمپوزیوم هایی با محوریت درمان های جدید و داروهای بیماری های التهابی روده و سخنرانی های با موضوعات ریفلاکس و بوی بد دهان، سوءهاضمه و یبوست عملکردی، کبد، قلب و سندرم متابولیک و همچنین آسیت و هلیکوباکتر از برنامه های جنبی این همایش به شمار می رود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها