اروپایی‌ها پیام جدیت ایران در کاهش تعهدات برجامی را دریافت کرده‌اند

فعال سیاسی اصولگرا گفت: اروپایی‌ها این پیام را که ایران در کاهش تعهدات برجامی جدی است دریافت کرده‌اند و روند کاهش تعهدات مثبت است.

اروپایی‌ها پیام جدیت ایران در کاهش تعهدات برجامی را دریافت کرده‌اند

ناصر سقای بی‌ریا عضو جبهه پایداری در گفت‌و‌گو با ، با اشاره به گام چهارم ایران در کاهش تعهدات برجامی اظهار کرد: آن چه می‌تواند در موضع اروپا اثر گذاری داشته باشد جدیت ایران در مسئله برجام است.

فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه نفس مسئله کاهش تعهدات برجامی ایران اقدام خوبی است، گفت: اروپایی‌ها این پیام را که ایران در کاهش تعهدات برجامی جدی است دریافت کرده‌اند، معتقدم روند کاهش تعهدات ایران که مطابق با برجام بود مثبت است.

او با اشاره به اینکه سیاست‌های کلی نظام را باید از رهبری اتخاذ کرد، تصریح کرد: رهبری سیاست‌های کلی نظام را تبیین می‌کند و مسئولان باید بر این اساس وظایف خود را انجام دهند، مسئولان باید بدون اینکه دیدگاه خود را بر سیاست‌های رهبری تحمیل کنند آنچه ایشان می‌فرمایند را جامعه عمل بپوشانند، اما متاسفانه در برخی مواقع مشاهده می‌شود که روند کاری مسئولان اینگونه نیست.

سقای بی‌ریا افزود: برای مثال آقای جهانگیری به عنوان یکی از مسئولان دولتی اعلام کرد که رهبری موافق تصویب پالرمو است، اما رهبری در جلسه‌ای که با نمایندگان مجلس داشتند دیدگاه کلی را درباره تصویب کنوانسیون‌های بین المللی فرمودند، مبنی بر اینکه توافق نامه‌های بین‌المللی موسوم به کنوانسیون توسط قدرت‌ها پخت و پز می‌شود، لذا آنها می‌خواهند آن را به دنیا بفروشند، اگر هم کشوری آن را امضاء نکند تحت فشار قرار می‌گیرد.

عضو جبهه پایداری با بیان اینکه رهبری خطاب به نمایندگان مجلس فرمودند، قوانین داخلی را مبنا قرار دهید، گفت: fatf و پالرمو جزء کنوانسیون‌هایی هستند که توسط قدرت‌های جهانی پخت و پز شده است، به همین دلیل رهبری خطاب به نمایندگان مجلس مطرح کردند که درباره موضوعاتی مانند پولشویی قوانین را به صورت مستقل تصویب کنید و کاری نداشته باشید که غربی‌ها چه می‌خواهند.

او با تاکید بر اینکه برخی مسئولان سیاست‌های کلی رهبری را پیگیری نمی‌کنند، گفت: آیا برجام به هر قیمیتی باید تحقق پیدا کند؟ اگر به جایی رسیدیم که برجام کارایی لازم را برای ما نداشت باید آن را کنار بگذاریم، اکنون که غریب به یک سال و نیم از پاره شدن برجام توسط آمریکایی‌ها می‌گذرد، ما هم باید آن را به آتش بکشیم.

فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه هیچ عاقلی نمی‌گوید برجام حتماً باید حفظ شود، افزود: اگر رویکرد ما این باشد که برجام تحت هیچ شرایطی کنار گذاشته نمی‌شود، مصداقی از مخالفت با سیاست‌های رهبری به حساب می‌آید، ما باید به دنیا بگوییم که اگر نقض عهد غربی‌ها به فلان نقطه برسد، ایران دیگر حاضر به ماندن در برجام نیست.

سقای بی‌ریا گفت: ما ابتدا باید نقطه پایان صبر خود در قبال نقض عهد‌های طرف مقابل را تعریف و سپس باید درمورد اینکه چه زمانی از برجام خارج شویم، تصمیم‌گیری کنیم، اگر برجام دیگر هیچ فایده‌ای برای ایران نداشت، تصمیم عاقلانه، خروج از این توافق نامه است.

عضو جبهه پایداری تاکید کرد: اینکه بگوییم ایران در هر صورت خواهان حفظ برجام است، یعنی چراغ سبز نشان دادن به طرف مقابل برای افزایش فشار‌ها به کشورمان تا مرم ما تسلیم شوند، معتقدم موضوعی را که رهبری تحت عنوان سیاست‌های کلی نظام مطرح می‌کند، مسئولان باید با جدیت پیگیری کنند.

او در پاسخ به این سوال که آیا ایران در نقطه خروج از برجام قرار دارد؟ گفت: من نباید پاسخ این سوال را بدهم، بلکه مسئولان مربوطه باید با بررسی‌های دقیق درباره خروج از برجام تصمیم گیری کنند و اگر هم قادر به تصمیم گیری نیستند، می‌توانند از رهبری استفسار کنند.

فعال سیاسی اصولگرا افزود: اگر برجام هیچ فایده‌ای برای ایران ندارد و اهداف آن دیگر محقق نمی‌شود در آن زمان ما هم باید از برجام خارج شویم، اما این مسئله را که مصادیق فوائد برجام چه مواردی هستند، مسئولان مربوطه باید تشخیص دهند، معتقدم مسئولان باید بدون وادادگی و غش کردن به طرف دیدگاه‌های غیرواقعی مصادیق فوائد برجام را مشخص کنند.

سقای بی‌ریا در پایان تصریح کرد: اگر ایران برای خود نقطه پایان صبرش را تعریف کند، دیگر دنیا جرئت نزدیک شدن به آن را ندارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها