مروری بر تاریخ و فرهنگ آذری‌های ایران

از قیام بابک خرمدین تا قحطی تبریز بعد از خروج دموکراتها/ آیا آذربایجانی‌ها ترک هستند؟

ترکان غُز در اواخر قرن چهارم به آذربایجان وارد شده اند. این گروه ترکان را سلطان محمود ابتدا به خراسان آورده بود اما پس از شورش در آذربایجان ساکن شدند.

از قیام بابک خرمدین تا قحطی تبریز بعد از خروج دموکراتها/ آیا آذربایجانی‌ها ترک هستند؟

به گزارش خبر فوری ، بدون شک آذربایجان نقشی زیبا از نقوش ایران عزیز ما است. این منطقه که یکی از قدیمی‌ترین مناطق ایران است از هزاران سال پیش محل سکونت اقوام مختلف و به خصوص آریایی‌ها بوده است. متاسفانه مسائل مختلف باعث شده در طول این سالها کمتر به فرهنگ و تارخ این منطقه توجه شود.

در این گزارش سعی داریم به قدر خود کمی این نقصان را جبران کنیم.

نام آذربایجان و ریشه‌های لغوی‌اش

بسیاری از مورخان معتقدند نام آذربایجان تغییر یافته واژه فارسی و پهلوی "آتورپادگان" است.

این واژه مرکب از دو تک کلمه آتور(آتر) یه معنی آتش و پادگان به معنی نگهبان یا محافظ است. بسیاری تاکید دارند به دلیل فراوانی آتنشکده ها در این منطقه و اماکن مقدس زرتشتی در عصر ساسانی و پیش از آن این منطقه را به این اسم نامیده اند.

یاقوت حموی در این رابطه می‌نویسد: "ابن مقفع گفته‌ است آذر به زبان پهلوی نام آتش است و بایگان، نگهدار آن که روی هم معنای آن آتشکده یا نگاهدارنده آتش می‌شود و این درست‌تر است؛ زیرا آتشکده در این ناحیه بسیار بوده‌".

برخی دیگر می‌گویند که نام آذربایجان تغییریافته یا معرب "آتروپاتکان" (مکان آتروپات) است. آتروپات یکی از سرداران مشهور هخامنشی است که با خاندانش یعنی آتروپاتگان در این منطقه زندگی می‌کردند.

در طول تاریخ نام این منطقه به آذرباد، آذربادگان، آذرباذگان، آذربایگان، آذربیجان و اَذْرَبیجان تغییر یافته است.

نام آذربایجان در طول سالها با اسامی مختلفی خوانده شده است. نکته جالب این است که شیخ محمد خیابانی بعد از قیامش به‌طور موقت نام "آزادیستان" را به آذربایجان ایران اطلاق کرد تا با آذربایجان شوروی تفاوت داشته باشد. با این حال، پس از فروکش کردن قیام خیابانی نام این منطقه به آذربایجان برگشت.

آذربایجان در روزگار باستان؛ شهری مقدس در دوران ساسانیان

همانطور که گفته شد، قدمت آذربایجان بسیار بیش از آن چیزی است که گمان می‌رود. پیش از آمدن مادها( گروهی از آریایی ها) به آذربایجان، خاندان و قوم مانناییان در این منطقه حکمفرما بودند. زبان ماننایی‌ها روشن نیست؛ اما بخشی از نام‌های سرداران آن‌ها آریایی است و در کل، زبان واحدی در بین ماننا حاکم نبود. اما ماننایی‌ها تحت نفوذ ایرانی‌شدن قرار داشتند و نام‌های ایرانی مانند دیاکو و بغدادتی و اودکی و ازآ همگی نام‌هایی ایرانی هستند که در میان آن‌ها دیده می‌شود. همچنین در این دوره می‌توان به حکومت اورارتویی اشاره کرد که اندکی از بخش‌های آذربایجان غربی را شامل می‌شد.

با آمدن اقوام آریایی ماد به فلات ایران، اقوام غیرآریایی با ایشان آمیخته شدند و در یک اتحاد، پادشاهی ماد را به وجود آوردند. ماد از دو بخش ماد کوچک و ماد بزرگ تشکیل می‌شد که ماد کوچک همان آذربایجان امروزی است و ماد بزرگ شامل مناطق مرکزی ایران و کرمانشاه و همدان می‌شود.

در زمان هخامنشیان، ماد کوچک (آذربایجان) به عنوان یکی از ساتراپ‌ها (ایالات اصلی ایران که به صورت شبه فدرالی و مستقل اداره می‌شد) درآمد. در اواخر دوران هخامنشی و هم‌زمان با لشکرکشی اسکندر به ایران، ساتراپ ماد کوچک فردی به نام آتورپات (آذرباد) بود. وی توانست این منطقه را از حمله اسکندر حفظ کند. بعد از آن، او توانست به همراه خاندان خود در این منطقه حکمرانی کند.

در زمان سلوکیان و اشکانیان، آذربایجان خودمختاری نسبی داشت و به صورت ملوک الطوایفی اداره می‌شد. شواهد تاریخی حاکی از این است که در زمان سلوکیان خاندان آتورپات همچنان بر آذربایجان حکم می‌راندند. احتمالا قدرت آنها تا زمان اشکانیان نیز ادامه داشته است.

با به قدرت رسیدن ساسانیان آذربایجان اهمیت ویژه‌ای یافت. ساسانیان با ادعای زنده کردن دین زرتشتی به اشکانیان تاخته بودند. به همین دلیل بنا به این باور که زرتشت در آذربایجان متولد شده این محل به یک منطقه ای مقدس تبدیل شد. یکی از سه آتشکده معتبر ساسانیان یعنی آتشکده "آذرگشنسب" در شیز آذربایجان قرار داشت. پادشاهان ساسانی در ایام خاصی به زیارت آن می‌شتافتند و هدایای بسیار تقدیم می‌کردند. این آتشکده نشانه اتحاد دین و دولت بود و نماد دولت ساسانی به‌شمار می‌رفت.

در زمان حکومت ساسانیان، چند جنگ مهم در این منطقه به وقوع پیوست: الف. جنگ ساسانایان با خزرها ب. جنگ بهرام چوبین با خسرو پرویز ج. جنگ روم با ساسانیان و ورود هراکلیوس امپراتور روم به آذربایجان و ویرانی آتشکده آذرگشنسب.

آذربایجان در شاهنامه

فردوسی در شاهنامه بارها از آذربایجان یاد کرده است. شاعر بزرگ ایران در اثر سترگ خود آتش‌پرست نامیدن مَزدَیَسنان را کار نادرستی می‌پندارد. او سپس با به‌کار بردن واژه آذرآبادگان، به آتشکده آذرگشسپ اشاره دارد.

به یک هفته بر پیشِ یزدان بُدند

مپندار کآتش پرستان بُدند

که آتش بِدان گاه، محراب بود

پرستنده را دیده پرآب بود

به یک ماه در آذرابادگان

ببودند شاهان و آزادگان

چگونه زبان آذربایجان ترکی شد؟

نوشته تارخ نویسان قرون چهارم و پنجم هجری مانند بیهقی و ابن اثیر نشان می‌دهد که ترکان غُز در اواخر قرن چهارم به آذربایجان وارد شده اند. این گروه ترکان را سلطان محمود ابتدا از آن سوی سیحون به خراسان آورده بود اما پس از شورش از خراسان رانده شده و پس از چند سال آوردگی در آذربایجان ساکن شدند.

بعد از این بین این گروه و شهریاران محلی آذربایجان (واسپورگان) در سالهای ۴۱۱ و ۴۱۲ هجری قمری درگیریهایی رخ داد. بعد از به قدرت رسیدن سلجوقیان، ترکان آتابای یا اتابکان هم کم کم وارد این منطقه شده و با اقوام ایرانی آذربایجان درآمیختند. برخی می‌گویند از این دوره است که زبان ترکی آذری در این منطقه کم کم تسلط پیدا می‌کند.

بعد از حمله مغول و به قدرت رسیدن ترکمانان آق‌قویونلو وقراقویونلو و اسکان آن‌ها در آذربایجان، زبان ترکی نفوذ بیشتری یافت. جنگ‌ها و عصیان‌هایی که در فاصله برافتادن و برخاستن صفویان پیش‌آمد، سربازان ترک بیش‌تری را به آذربایجان سرازیر کرد. وجود قزلباش‌های ترک نیز مزید بر علت شده و زبان ترکی را در این سرزمین رونق بخشید.

آذربایجان بعد از اسلام؛ از قیام بابک تا انقلاب مشروطه

همانطور که گفته شد از ابتدای تاریخ خطه آذربایجان همواره تاثیرگذار بوده و منشا بسیاری از قیام‌ها، جریانات سیاسی و حوادث تعیین کننده بوده است. قیام بابک خرمدین در آذربایجان یکی از اولین و مهمترین جریانات ملی در آذربایجان است. آذریها در قرون ابتدایی اسلامی با رهبری بابک خرمدین در منطقه آذربایجان در مقابل اعراب مهاجم ایستادند.

خرمدین مرگ ابومسلم را انکار کرده و معتقد بود ابومسلم بازخواهد گشت تا عدالت را در جهان برقرار نماید. در دوران خلافت عباسیان و بعد از مرگ ابومسلم، آذربایجان کانون شورش طولانی‌ مدت و خطرناک علیه خلافت بود که توسط بابک خرمدین و طرفدارانش رهبری می‌شده‌ و بر شمال غرب ایران تأثیر گذاشت و بیش از ۲۰ سال طول کشید.

با این حال بعد از دو دهه مبارزه سرانجام بابک خرمدین شکست خورد. او به سامرا فرستاده شد و در ۳ صفر ۲۲۳ به قتل رسید. معتصم( خلیفه عباسی) او را سوار بر فیل به معرض نمایش گذاشت و با بی‌رحمی زیاد او را اعدام کرد. جنازه او بر چوبه دار قرار دادند و تا چند ده روز برنداشتند.

فعالیت آذربایجان سالهای بعد از خرمدینان هم ادامه داشت. در دوران حمله مغول، آذربایجان نقش ویژه تری در آینده ایران ایفا کرد. حکومتهای شیعی بسیاری از این منطقه برخواسته و علیه مهاجمان مغول ایستادند. در نهایت هم حکومت صفویه از نزدیکی این منطقه بلند شد و ایران نوین را شکل داد. با قدرت گیری صفویه و همچنین نزدیکی امپراتوری عثمانی، تبریز و آذربایجان بارها محل تصادم و رویارویی عثمانیان و ایرانیان بود. تبریز از این جنگها آسیب فراوان دید اما نهایتا پیروز از آن بیرون آمد.

در دوره قاجار، نقش تبریز و آذربایجان بیش از پیش تعیین کننده شد. آذربایجان در عصر قاجار، محل نگه داری ولیعهد بود و به همین دلیل به لحاظ سیاسی شاید از جهاتی از تهران هم مهم‌تر به حساب می‌آمد. جنگهای روسیه، انقلاب مشروطه و وقایع قیام تبریز در اواخر سلسله قاجاریه همگی از نمونه های حضور تبریز در مرکز فعالیت سیاسی کشور است.

قائله پیشه وری وآغاز اندیشه‌های جدایی طلبانه در آذربایجان

در ابتدای دوران پهلوی و با ورود نوعی قومیت گرایی بود که برخی اندیشه های جدایی طلبانه در آذربایجان شکل گرفت. بعد از جنگ جهانی دوم برخی کمونیستها از جانب روسیه اندیشه آذربایجان مستقل را پرورانده و حزب دموکرات را به وجود آوردند. جعفرپیشه وری بعد از قدرت گیری در تبریز حکومت خودمختار آذربایجان را با نام رسمی حکومت ملی آذربایجان (آذربایجان ملّی حکومتی) به وجود آورد. این قلمرو جدید شامل شهرهای تبریز، ارومیه، اردبیل، زنجان، خوی و اطراف اینها می‌شد. ماجرای تشکیل و نابودی این حکومت به بحران ایران که یکی از سرآغازهای جنگ سرد بود معروف است. در نهایت با هشدار ایالات متحده آمریکا، ورود ارتش ایران و عقب‌نشینی نیروهای شوروی این حکومت فروپاشید.

ماجرای پیشه وری باعث شد ضربه سختی بر پیکر آذربایجان وارد شود. آذری‌ها تا مدتها مورد غضب شاه قرار گرفته و از رساندن آذوغه به آنها خودداری شد. یک قحطی بزرگ در تبریز رخ داد و بسیاری از دنیا رفتند. با این حال، بعد از مدت کوتاهی آذربایجان مجددا بر پای خود ایستاد و توانست یک بار دیگر به عنوان یک مرکز مهم و استراتژیک در ایران خود را معرفی کند.

آیا آذری‌های نژاد ترکی دارند ؟

اگرچه برخی مدعی اند آذربایجانی ها به جز زبان، در نژاد هم با سایر ایرانیان تفاوت دارند اما این عقیده تا حد زیادی اشتباه است. آذربایجانی‌ها با سایر ایرانیان قرابت بسیاری دارند و اگرچه زبانشان ترکی آذری است، ولی ژنتیک ساکنان بومی منطقه تفاوت چندانی با با دیگر نقاط ایران ندارد. بر مبنای یک مقاله منتشر شده در سال 2013 که مقایسه‌ای در مورد ساختار ژنتیکی ۳۵۲۲ ایرانی داشت، با وجود اینکه تنوع ژنتیکی کل ایرانیان بسیار بالا است، اما آذری‌ها از گروه ژنتیکی ایران هستند. آنها قرابت ژنتیکی چندی هم با مردم گرجستان دارند.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 127
  • آذربایجان
    0

    بله ترک هستند ،خیابانی هم نمی توانست نام انرا عوض کند ،،،،،دروغگویی هم حد دارد ،ترک‌ها که خر نیستند که آنها را بخواهید گولشان بزنید ،درست که جمهوری اسلامی دروغگو است ،نه دیگه این حد

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      آذربایجانی ها همان ترک هستند

    • Kr
      0

      ترک باش عزیزم جوش زدن نداره مقاله در مورد آذری های ایرانه نه کج فهم هایی مثل تو یاد جناب رضاخان بخیر چند تاتونو میداد یه دونه.... وارد میکرد

    • کاربر ناشناس
      0

      آذربایجان َشخصیتهایی چون مرحوم ستارخان ومرحوم باقرخان دردامان خودبزرگ کرده که وقتی مقامات روسیه تزاری به ستار خان پیشنهاد درجه ژنرالی داده وبه او گفته بودند باایل وتبار وطایفه خود که چندهزار نفر بودند به قفقاز مهاجرت نمایند واز تمام تسهیلات دولت تزاری استفاده نمایند در جواب آنها گفته بود منمی خواهم بیرق بیست کشور بیاید زیر بیرق ایران آنوقت شما ار من می خواهید بیایم زیر بیرق روسیه تزاری ونداد طهماسبی

  • ارسلان دولتخواه
    0

    با سلام تعدادی از تیره های ایل قشفایی هم ازآدربایجان به استان فارس کوچ کرده اندودر ترانه های محلی آنها یادی از تبریز و قناتهای ریز ان می شود!!آذربایجان زیبا وبا عظمت !

    نظرات شما -
    • اگر مغولها به ایران حمله کردند چرا اصفهانی ها ترک نشدند.درشاهنامه فقط تحقیر مشترکان هست بس.
      0

    • کاربر ناشناس
      0

      آذربایجان سرزمین بابک خرمدین زردشت وستارخان است در کل مردم آذربایجان مردم ایرانپرستی هستند ودر طی جنگ تحمیلی با تعداد رزمندگانشان وشهدایشان این را نشان دادند واگر در استادیوم ها عده ای کودک حرفهای بی ربطی میزنند یا کودکند یا فریب حرفهای بی ربط اون ور مرزی ها را برهبری آمریکایی ها می که با تحریم ها نتوانستند کاری کنند دوست دارند با ایران کوچک تر و چند پاره شده دست و پنجه نرم کنند عده‌ای که پرچم کشور بیگانه ای را با خود حمل میکنند وبا شعار تفرقه افکنانه سر میدهند اگر جرئت دارند پرچم ایران را به استادیومی در آذربایجان ببرند و شعار تجزیه طلبانه بدهند آن موقع قدر آزادیهایی را که در ایران دارند در خواهند یافت زنده باد آذربایجان سر ( کله) ایران وزنده و پاینده باد کل ایران درود بر همه ایران با هر زبان ودین مکتبی

    • کاربر ناشناس
      0

      تازه مملکت دست ترکاست اگه قراره کسی شاکی باشه غیر ترکان باید اعتراض کنند امیدوارم بعضی نادانان و کم فهمان هموطن آذری هایمان بوسیله اجنبی ها تحریک نشوند و مشکلی برای خودشان و بقیه در مملکت درست کنند من چند بار که به آذربایجان آنسوی مرز رفته بودم مگفتند ارزویمان ملحق شدن به مام میهن یعنی ایرانیم ولی از ترس و خفقان جرئت کوچکترین اظهار تمایلی نداریم،

  • ایرانی
    0

    خوب یود استاد

  • بی
    0

    فقط زبانشان نرکی شده مثل سوریه که عرب زبان نبودندد وشدند مثل مصر که عرب نبودند وشدنند این بخش از خاک مقدس ایران عزیزمان هم همیشه مورد هجوم ترکان بود وبخاطر همین زبان این عزیزان ترک شد ،شما همین الان هم به کشور جعلی ترکیه نگاه کنید که چه طور با اشغالگری وجهل دارن ترک سازی میکنن حالا او زمانها رسانه ای در کار نبود تا مردم اگاه کنه،ریشه اصلی زبان ونژاد ترک به مغولستان برمیگردد وچنگیز مغول وعثمانیها شاخه هایی از این قوم هستن، ترکمنها ترکهای اصل هستند.

    نظرات شما -
    • حاجی
      1

      پسرم یکم تاریخ مطالعه کنی میفهمی اسلام اگه الان زندس به لطف همین ملت تورک هس که با 15ملت مسیحی جنگیدن اونموقع اعراب و اریایی ها چ گوهی میخوردن کجای تاریخ بودن، ملت تورک داشت جای همه ی مسلمونا خون میداد که الان کمر خم کرده ولی اذربایجان بلده وقتی افتاد خودش بلند شه

    • ع م
      1

      عزیز من معلومه خیلی بهتر فشار اومده نه؟ زیاد جوش نزن، ترک ها ، ترک بودند از قبل از زمانی که شما فارس ها فارس بودید!!! بجای باز کردن دهانت و اراجیف بافتن برو کمی مطالعات تاریخی کن.

    • ارش
      0

      لطفا تاریخ خوب بخون موقعی که مغول ها به ایران حمله کردن حکومت ایران ترک بود و در واقع ترک با ترک جنگیده ...لطفا هویت زدایی نکنین با این بحثا ترک و لر و فارس هیچ فرقی باهم ندارن ک هیچکدوم اینارو نمیتوان از ایران جدا کرد ایران برای اینا بوده و اینا برای ایران ...

    • حسین
      0

      اشکال نداره داش تو ناراحت نشو برا پوستت بده

    • الی
      0

      به نظر من شما اول برو یه چند تا کتاب بخون یه سوادی اطلاعاتی کسب کن بعد بیا این چرندیاتو بنویس.

    • از قزوین
      0

      آفرین کاملا درسته

  • علی
    1

    مهم نیست که اذریها ترک هستند یا نیستند بلکه مهم است که ایرانی هستند و شیعه و همیشه در صف مقدم دفاع از دین و مملکت . صفویه باعث شد که تشیع بعنوان دین رسمی مملکت بشود و بسیار خدمات که شاهان صفوی به اماکن مقدس و ساخت و ساز انها کردند .

    نظرات شما -
    • مهمه
      0

      اتفاقا مهم هستش، مهمه که آدم رگ و ریشه شو بشناسه، مهم هست که انسان تاریخ و تمدن و فرهنگش رو ازش نگهداری کنه، مهم هستش!!!

    • بنده خدا
      0

      خیلی هم مهمه که اذربایجانیها تورک هستند یانه چون در اون صورت توجیح شما برای سرکوب زبانی ما از بین میره و تحقیر و توهین و حذف زبان ما از رسانه ها و اموزش و پرورش خیلی سخت میشه

  • یاشاسین آزربایجان
    0

    بله آزربایجان از قدیم الایام ترک بود و ترک هست و ترک خواهد ماند این چرت و پرت ها دروغ محض است که آریایی ها اول در این منطقه سکونت داشتند و بعد ترکها آمدن نه عزیز دل برادر ترکها قدمت بالای ۷هزار ساله دارن یاشاسین آزربایجان یاشاسین تراختور

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      شما اگر تونستید یک خط نوشته یا سنگ نگاره یا مکانی به اسم ترکی که قدمتش بیش از هشتصد سال باشه در آذربایجان نشون بدی با استناد های حقیقی وبین المللی نه تاریخ ساختگی پان ترکها حرفت درسته ولی گشتم نبود نگرد نیست چون ترکها اصلا خط نداشتن و به برکت حمله اعراب وارد ایران شدن هفت هزار سال اشتباه شنیدی هفتصد سال درسته ولی چیزی که هست ترکها با ایرانی ها همزیستی داشتن و الان مثل پوست و استخون هستن ولی یک عده اقلیت پر صدا دنبال جنگ و نسل کشی هستن

    • علی
      1

      شواهد زیادی هست که نشان میدهد آذربایجان از دوران باستان محل سکونت ترکها بوده، ولی خیلی ها به دلایل سیاسی قصد تحریف تاریخ را دارند، مثلا در کتاب عربی التیجان به این موضوع اشاره شده، چندین کتیبه هم تایید کننده این موضوع هستش، از جمله کتیبه رازلیق

    • ایرانی
      0

      تو راستو بگو ببینم

    • هادی
      0

      فازت چیه برادر

  • سید
    0

    سلام نژاد پرست های محترم حضرت محمد که جانم فدای او باد می فرماید فقط با تقوی به خدا نزدیک تر می شوید نه با نژاد

  • بی
    1

    من هم عاشق اذربایجان وهمه جای کشور عزیم ایران هستم برای ما زبان ترکی فارسی بلوچی عربی کردی وهرزبان دیگری هم که هست مورد احترامن،ولی اگه کسی به واسطه اینکه زبان من فارسیه یا ترکیه یا کردی بخواد ساز جدایی کوک کنه جوری میزنیمش که زبانش فراموشش بشه من وتمام خانواده هستیم فدای ایران همه ما داخل یک،کشتی هستیم حالا تو نفهم هی بگو من ترکم من فارسم من عربم اگه فکر میکنن به خاک ایران تعلق ندارید خب هری کسی جلو تونو نگرفته برو مغولستان ترکمنستان ترکیه جعلی ببین همینهایی که تو استادیوم اسمشون ومیگفتی تف کف دستت میندازن ولی خاک مال ما ایرانیهاست پاینده باد ایران وایرانی

  • آذر
    0

    ایران مال ترک ها است و الان هم حداد عادل ها دارند اسب دوانی میکنند ولی بالاخره به مالکان اصلی شان باز خواهد گشت. از لحاظ پراکندگی جمعیتی ترکها بیشتر از همه اقوام در ایران قرار دارند و جمعیت بیشتری هم دارند. بالاخره به حقوق اصلی شان خواهند رسید.

  • ع
    0

    از همدان گرفته تا دربندداغستان خاک آذربایجان می‌باشد از بدو تورک بودند و تورک خواهند ماند جام تپه حسنلو با 700 سال سابقه نشانگر تاریخ ماست

    نظرات شما -
    • عجب
      0

      هفتصد سال غارتگری و نسل کشی بومیان منطقه حتی مردم ترکیه هم در مدارس‌میخوانند که از توران و آسیای میانه آمده اند به این مکان نمیدانم این همه تعصب برای چیست

  • علی
    0

    شما از لحاظ قیافه هم مقایسه کنی هیچ قرابتی بین آذری ها و ترکهای ترکیه مشاهده نمیشه . ضمنا مهم اینه که خود من بعنوان یه آذری به هیچ وجه خودم رو اونقدر کوچک نمیکنم که بخوام کاسه بگیرم دستم و بشم ترکیه ای . خود ترکیه کاسه به دست اروپاست و له له میزنه واسه اینکه بهشون بگن اروپایی ، اونموقع من برم دنبال ابن باشم که به من بگن ترکیه ای ؟؟؟ خخخخخ .

    نظرات شما -
    • الکی حرف نزن
      0

      قیافه رو چطور آزمایش همینجوری کیلیویی نظراتتون اما دنبال اروپا بودن خوبه یا دنبال روسیه و سوریه و یمن

  • یاشاسین تورک
    0

    وقتی تاریخ، فرهنگ و ارزش های یک قوم یک ملت رو تحریف میکنید و در جهت منافع خودتون تغییر میدید اون ملت بی تفاوت نمیمونه و نمونه خیلی کوچکش میشه ورزشگاه امام.

  • بابک
    0

    برخلاف گفته نویسنده این متن ...گرچه اذر به معنای اتش در فارسی هست ...اما در ترکی باستان اذر دو کلمه هست اذ..بعلاوه ار ....اذ در نرکی باستان به معنای ملت هست ...ار ...در ترکی باستان به معنای سلحشور هست ....بای ...در ترکی باستان به معنی پیشرفته و هوشمند و باهوش و...هست و جان هم همان گان بوده استعاره از غیرت و شجاعت ....بعد حمله ی اعراب معرب عربی گرفته شده جان

  • تراختورچی
    0

    وقتی کره زمین آفرید ه شد کائنات گفتند ما زمین را بخاطر ازربایجان و زبان ترک بودن انسانها دوست داریم و بخاطر تراختورزنده ایم

  • آریا
    0

    ایران کشور شیران است هر کس در این قالب بگنجد با ماست، در غیر ایتصورت راه باز است.

  • آزاد
    0

    دست از سیاست انکار هویت ترک آذربایجان بردارید گاهی زود دیر میشود

  • حسین
    0

    آذربایجان مردمش ترک بوده و هست هرکسی ادعا داره ترک نیست حاظرم به صورت منتقی باهاش حرف بزنم شما اول به من توی تاریخ یه کلمه از مردم آذری یا آذری ها پیدا کنید...اگه بخاید بگید زبان آذری ها فارسی بوده وبه ترکی تغییر کرده باید صد سال طول بکشه تااین زبان فارسی شما با مرور زمان بشه ترکی شما فقط یک روز توی تاریخ در این باره برام پیدا کنید‌..هیچ نژاد خالصی توی دنیا وجود نداره شماها که دم از نژاد ایرانی میزنید دقیقا منظورتون کدوم نژاده؟نژاد هندوی؟هیچ نژاد خالصی توی دنیا وجود نداره شماها خودتون اگه ازمایش ژنتیک بدید نژادتون نه اریایی در میاد نه هندوی باور ندارید برید امتحان کنید...دروغ گویی برای درست کردن تاریخ خوبه اما نه تا این حد بازم میگه حاظرم با هرکی که ادعا داره ما ترک نیستیم بحث منتطقی کنم

  • بهداد. حسن زاده
    0

    انصافا چیز های گفتین ولی ما آذری نیستیم چون ما تورک از شاخه اوغوز هستیم ما از انادان تورک اولموشوخ تورکوخ آتا بللی انام بللی

  • وجدان
    0

    سلام به شرافت خود مراجعه کنید ببینید با چه ترفند هلی میخوان حق حقوق ملت تورک اذربایجان رو پایمال کنن تغییر نام شهر ها کوه ها رودخانه ها منع زبان مادری تقسیم ناعادلانه ثروت نبود شبکه تلوزیونی ملی حمایت از ارمنستان برای کشتار مسلمان اذربایجان

  • قافلانتی میانا
    0

    جمع کنید این توهماتونو خوروش کبیر آریایی کل ایران که همش دست مغول بود عرب بود روم بود پس چرا زبانشان تغییر نکرد لطفا چرت پرت تحویل ملت ندین شما یک جمله بگو اذری باشه هر چی بگی ترکی میگی . بااین حرفها دیگه خودتونو قول نزنید هر چی هم دارین از ترکها دارین .انگلیسها شما رو متوهم کردن فکر میکنید اریایی هستین از همه قومها برترین ولی اون افغانیا از شما با ارزشترن بافکرترن باشعورترن

    نظرات شما -
    • ماد
      0

      افتخار امپراطوری ایران همین بس که فرهنگ ها رو در خودش ذوب کرد از روم و ترک و عرب! اجازه حضور اقوام مختلف در خاک خودش نه با سرکوب و وحشی گری !

  • محمد
    0

    سلام شما برو درمورد قوم خودت نظر بده اقای نه چندان محترم یاشاسین azerbayjan

  • وجدان
    0

    واقعا یک سایت میتونه بزاره فارس ها مهاجران افغانی هستند اگه یک تورک سرزمینش رو دوس داشته باشه میشه وطن فروش نژاد پرست ترین قوم ایران بنظرتون عرب و تورک و کورد بلوچ است یا اونایی که میخوان ملت های این سرزمین رو به زیر استعمار زبان وفرهنگ افغانی خودشون ببرن

    نظرات شما -
    • ماد
      0

      اقای وجدان اسمت و عوض کن

  • علی
    0

    امیدوارم به ارزوم برسم و دیگه چرت و پرتای شمارو تحمل نکنم.

  • رضا
    0

    واقعا چرت و پرت جالبی بود این نشون میده خوب دارید میسوزید شماها 100 ساله میخواید ترک هارو بی هویت و غیر ایرانی جلوه بدین اما کور خوندین این ملت ترک هستن و خواهند بود تا کور شود هرکسی که نتونه ببینه.

  • این حرفا که نوشتید کلا چرندیاته جعل تاریخه
    0

    این حرفا که نوشتید کلا چرندیاته جعل تاریخه به حلقومتون این حرفا رو دادند بنویسید

  • بنده خدا
    0

    شما هی نژاد و نژادپرستی و رو محکوم میکنید و ازطرف دیگر در تمام متن و مقاله و کتابهای تاریخی تون سعی دارید ما رو اریایی معرفی کنین تا راحت سیاست های خودتون و نژاد پرستی تونو درباره ما توجیح کنین نمیدونم تا کی میخواهید بدینگونه وبا تفسیری اریایی از تاریخ به ما توهین و ما رو تحقیر کنید ایا حتی اگر طوایف تورک به اذربایجان کوچیده باشند پس غالب اکثریت رو در این منطقه تشکیل خواهند داد و امروزه نژاد ما به اونها برخواهد گشت مگر نژاد یخ و آب هست که ذوب شود بخار شود و دیگر هیچ ردی از خود بجا نگذارد بر فرض ادعایی شما نژاد مردم ترکیه هم که دیگر ترک نیست و ایرانی و یونانی و اروپایی باید باشد

  • ياشار
    0

    اگر به تاریخ آشنا باشید خواهید فهمید که نژاد ترکهای آزربایجان به سکاها و خزرهاخواهد رسید که هم دوره هخامنشیان و شاید هم قدیمیتربوده اند،قومی که اولین بار در اطراف دریای خزر سکنی داشتند دلیل وجود نام خزر نیز به همین علت است. زبان امروزه ترکها مانند زبان گذشتگاتشان یعنی سکاها التصاقیسیت و این علت دیگریست بر ایرانی بودن ترکها، هیچ قومی بر دیگری برتری ندارد همه اقوام ایران همگی در داخل مرزی به نام ایران ترک و لر و کرد و ترکمن و بلوچ همه ایرانی هستیم. این اختلافات قومی را معمولا پان فارسگریان فاشیست ایجاد کرده اند تا خود حکومت کنند (سیاست اختلاف بیانداز و حکومت کن را در پیش گرفته اند)و این سیاست ریشه در زمان قبل از انقلاب دارد وگرنه همه اقوام ایران برادر و برابرند و زیر یک پرچم به نام ایران هستند. در ارتباط با کلیپی که مربوط به بازی تراکتور و استقلال بود نیز این کلیپ دستکاری شده بودکه قول میدهم این کلیپ هم محصول بدخواهان ترکها است . به امید از بین رفتن این قبیل اختلافات یاشاسین ایران یاشاسین آذربایجان و بوتون ایران ائل لرى

  • ایرانی اصیل
    0

    سلام بر ایران سلام بر اذرپادگان، اری دوستان عزیز ،به درستی که بعضی از شما چه قشنگ اشاره کردید که مصر عرب نیست ولی زبانشان عربی شده،اذربایجان ما نیز ایرانی و اریایی هستن ولی متاسفانه بقول دکتر ارانی و کسروی که خود نیز تبریزی هستند و می گویند که فتنه ها سبب تغیر زبان این منطقه شده،اصن ما طبق امار ترک نداریم مگر ۲۰۰هزار نفر جمعیت فعلی ایران،که متاسفانه ی سری ادم بی اطلاع بازیچه امثال اردوغان شده اند و بر علیه این خاک مقدس بیهوده گویی میکنند که ماخواهش داریم که این خاک مقدس از لوث اینجور نفرات پاک شود و جنازه ای خبیثشان را خاکستر کنند تا درس عبرتی شود .خداوندا کشور پاکمان را از دسیسه شیاطین محفوط بدار

  • فرزاد
    0

    آذربایجان از قدیم ایرانی بوده وخواهد ماند اون هایی که مهاجر بودند میتونن برگردن پیش اجدادشون وگرنه هیچ نژادی برتر نیست همه به نوعی باهم یکی هستیم اگه ترک ها چیزی دارن از زمانی که مسلمان شدن و وارد ایران شدن بدست آوردن ...به عثمانی مینازید در صورتی که همون خیلی از اجداد شما رو کشته ...عثمانی بر بیابان های سه قاره حکومت کرد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      عثمانی و صفویه بر سر فرق مختلف اسلام با هم می جنگید و در واقع جنگ دولت ها بوده نه مردم عثمانی دولتی اسلام گرا بوده و نه پان ترک بهتره کمی مطالعه کنید

    • ماد
      0

      معمولا مهاجران از فرهنگ ساکنان می اموزند مثلا یکجا نشینی بجای کوچ نشینی !! مثلا از ان مغولان وحشی در اخر چ ماند در ایران شاه شیعه

  • Mohammad
    0

    با سلام زمانی که بحث نژاد پرستی میاد معمولا اسم تراکتور و ترکیه هم میاد خیلی عجیبه احتمالا عده ایی دارن سو استفاده میکنن و از اب گلا لود ماهی من آذری هایی میشناسم که خودشونو ایرانی و اذری میدونن و زیر یوق هیچ کشوری نرفتن و نمیرن اصلا براشون بی ادبیه این حرف ها ترکیرو اصلا حساب نمیارن به خدا یکشون میگفت اینکار مثل این میمونه از تو شناسنامه اسم پدرتو خط بزنی یا پاک کنی.اینقدر اذری ها با غیرتن دمشون گرم و تنش ون سلامت. مگه میشه قومی گذشته خودشو پاک کنه

  • مهدی
    0

    من که ترکم چون ترک افشارم

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      من هم ترک افشار هستم اهل استان مرکزی شما سکن کجا هستید؟؟ شاید بشه گفت اغشار های ایران مشخص ترین نژاد اقوام ترک هستند که ریشه مشخصی دارن

  • ناشناس
    0

    همین حرف ها رو زدید که نتیجه اش شد اون شعارهای تو استادیوم تبریز این خزعبلات رو جمع کنید

  • سعید محمد تاجیک
    0

    البته زردشت متولد بلخ باستان است

  • دروغ نگید
    0

    شما معلوم نیست از چه نژادی هستید که به زور بر ترک ، عرب، بلوچ و ... حکومت می کنید

  • م.ز
    0

    این فقط یک واقعیت تاریخی است.لطفا جبهه گیری نکنید. اگر تاریخ را مطالعه کنید متوجه میشوید بیشتر کشورهای عربی در اصل،عرب نیستند و فقط به خاطر اینکه سالها اعراب عراق و عربستان بر آن کشورها استیلا داشته اند زبان و تا حدی فرهنگ اعراب به آن کشورها نفوذ کرده و دنیا آنها را به اسم کشور عربی میشناسند.نمونه بارز، کشور مصر است.که امروز یکی از بزرگترین و مهمترین کشورهای عربی شناخته میشود در صورتی که مصریان باستان اصلا عرب نبوده اند.زمان استیلای اعراب بر ایران هم اگر بزرگان و ادیبان ایران زمین غافل شده بودند، زبان رسمی ما عربی شده بود و امروز ایران هم جزو کشورهای عربی شناخته میشد. در مورد آذربایجان هم شبیه همین اتفاق واقع شده است.و به خاطر نفوذ زبان و فرهنگ ترکهای اصیل و مهاجر این قسمت از ایران امروز به عنوان منطقه ترک نشین شناخته میشود.در صورتی که عمده مردم این سرزمین فارس یا همان آریایی اصیل هستند.البته که این موضوع اصلا تفکیک نژاد نیست.صرفا یک روشنگری تاریخی و حقیقی است.به هر حال همه ما ایرانی هستیم و به ایرانی بودنمان افتخار میکنیم. با وجودی که هر خطه ای از ایران با گویش و زبان و لهجه متفاوت از دیگری صحبت میکنند،اصالت همه آنها ایرانی است و این مهم است.شاید زبانها و فرهنگهایی از سرزمینهای دیگر بر زبان و فرهنگ برخی مناطق مستولی شده باشد اما این موضوع ذره ای از ایرانی بودن ایرانیان با غیرت نمیکاهد...

    نظرات شما -
    • امیر
      0

      نیازی به اینهمه چرت و پرت نبود بگی عزیز . شما که اینهمه ایران ایران میکنی هنوز نمیفهمی که همه ی منطقه ی آذربایجان ترک هستن ، فک کنم از اوبا اومدی یکم پاشو بیا این سمتا چشماتو وا کن

  • علیرضا قزوینی
    0

    آذربایجان قبل از حمله ی مغول به منطقه ، از زبان آذریه پهلوی استفاده میکردند. ولی بعد از حمله ی مغول ها به ایران ، زبان مردم منطقه ترکی شد .نژاد ترک با زبان ترک فرق داره. اگه من زبان انگلیسی یاد بگیرم دیگه نژادم که انگلیسی نمیشه . مردم آذربایجان هم فقط زبانشان ترکی هست . نژاد ترک چشم های بادامی دارند مثل مغولها و چینی ها و شرق آسیا ولی مردم آذربایجان مانند مردم جاهای دیگر ایرانزمین چهره ای زیبا و آریایی دارند.

    نظرات شما -
    • Aslan
      0

      تو که انقدر دانشمندی عزیز تا نفهمیدی جغرافیای هر منطقه فرق میکنه

    • هادیم تورک ایران
      0

      تورک ها نژاد خیلی گسترده‌ای از چین ، مغولستان ، ازبکستان ، ترکمنستان ، چین ، روسیه ، ایران و حتی کمی در اسرائیل کشور های عربی و اروپایی رو شامل میشه، این طبیعیه که با وجود این همه گذر زمان و متفاوت بودن شرایط ما با تورک هایی که در آسیای میانی با مردم زد پوست ادقام شدن تفاوت زیادی داشته باشیم اما در نهایت همگی تورکیم و ما هم تورک ایران که نقش خیلی قابل توجه در تاریخ ایرانم داشتیم.

  • ناشناس
    0

    چرا بعضیها هنوز فرق ترک با آذری رو نمیدونن اگه با کسی مشکل داری با اصالت آذریت مشکل نداشته باش آذری یعنی ایرانی ترک یعنی عثمانی البته همه نژادها محترمن ولی خودمونم میگیم یاشاسین آذربایجان نمیگیم یاشاسین ترکستان پس آذری بمون

    نظرات شما -
    • هادیم تورک ایران
      0

      خیلی حرفت چرته، یعنی چی /تورک یعنی عثمانی/ ؟ و /آذری یعنی ایرانی/ یعنی قبل عثمانی تورکا از آسمون افتادن؟ تورک ها یه نژاد گستریده تو آسیای میانه هستن که بخشیشم شمال ایران عزیزمون میشه.

  • ....
    0

    آذربایجانیها همیشه ترک بودن و خواهند ماند کتیبه های هفت هزارساله اینو تایید میکنن چرا گیر دادین به زبان ما؟ مشکلتون چیه با ما؟؟ انسانها هیچ نژادی ندارن یعنی همه نژاد ها قاطی شدن و ما نژاد خالصی نداریم لعنت به رضا شاه که تبعیض قومیتی و ظلم کردن به مناطق مرز نشین رو باب کرد.

  • رضا
    0

    حدود ۹۰ سال هست از طریق رسانه ها تبلیغات و جعل تاریخ حتی نتونستن زبان یک روستا در آذربایجان رو فارسی کنن چطور در مدت کوتاه جنگ زبان مردم ترکی شد؟ لطفا تاریخ رو جعل نکنیم مردم آزربایجان از ابتدا نژاد ترک داشتن و زبانشان ترکی بود

    نظرات شما -
    • هادیم تورک ایران
      0

      اونایی که منفی قرزمو میزنن یه حرف منطقی بزنید برای کارتون و ثابت کنید حرف دروغه، زبان تورکی نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا از لحاظ تاثیر گذاری ریشه کلمات بر کل زبان های دنیا طبق اطلاعات موسسه ائی ام تی و آ ام تی ، معتبر ترین سازمان زبان شناسی دنیا واقع در اروپا و آمریکا ، سومین زبان مهم جهانه و ۱۰۰ درصد کلماتش ریشه اصلی دارن و اون وق فارسی فقط ۸۳ درصد کلماتشو از عربی و تورکی گرفته ، ما تورکیم ، تورک ایران ، نمیتونید با این چرت و پرتا چیزی از تاریخ افتخار آفرینمون رو برای کشورمون تحریف کنید.

  • امیراحمدی
    0

    بازیه چرندیاتی جدید ازپانفارسهای نژادپرست به چشم میخوره ومثل همیشه ادعا دارند کل اقوام ایرانی قبلا فارس یاآریایی بوده که بعدا به قومهایی دیگر مثل(تورک،عرب،لر)تبدیل شدند.واقعا این چرندیات وجعلیات وخودفارسها یا آریایی های مهاجر قبول ندارن چه برسه به اقوام اصیل ایرانی.متاسفم برای کسی که فکرمیکنه این چرندیات کاملا نژادپرستانه رو کسی باور میکنه خخخخ.

  • سعید برزگر
    0

    با سلام.اول اینکه ممنون بابت این چرت و پرت های که نوشتین.دوم اینکه ما آذریا اقلیمی هستیم که خیلی به کشورمون تعصبی هستیم ولی متاسفانه پایتخت در کمال ناباوری همیشه کم لطف بودن در مورد اذری ها و خیلی خوشحالم که در حال حاضر افرادی همچون ستارخان و باقرخان و علل خصوص بابک خرمدین که واقعا کسی بود که ایرانو از دست عرب ها نجات داد گفتنی زیاده ولی بدونین که ایران دست اذریاست و اینکه فارسی نوشتم چون مجبور بودم تا ثبت بشه وگرنه ترک اصیلم و افتخار میکنم.یاشاسین تراختور

    نظرات شما -
    • ماد
      0

      ایران دست کیه؟؟؟!!!! اگه راست بگی که پس تبعیضش کجاست ؟؟!!

  • محمد
    0

    اینها تاریخ سازی برای آذربایجان است تا مردم ما را از هویت خود دور سازند بحث طولانی است اینکه فردوسی به آذربایجان چه اسمی گذاشته مانند آنست که ما جرمنی را آلمان میخوانیم و سالها بعد مدعی میشویم کلمه ترکی و به معنی آلمالی باغ است

    نظرات شما -
    • هادیم تورک ایران
      0

      نگران نباش این تحریف واقعیت هیچ وقت عملی نمیسه چون ما تاریخ پرشکوه و افتخار آفرینمون به کشورمون ایران آگاه هستیم

  • فرهاد صادقی
    0

    سلام نژاد پرست توصیه میکنم خودتونو با این مقالات کذب و تحریف تاریخ خسته نکنین محض اطلاع جناب عالی ودوستانتون باید بدونید ما ترک هستیم و به این افتخار میکنیم الان میتونید برید و پاسارگاد و به کوروش سجده بکنین

  • علی
    0

    سلام،همه بایدمواظب استعمارگران قدیم وجدیدباشیم وبدانیم همه آنهاوصیت انگلیسیهای خبیث را دنبال می کنندکه«تفرقه بینداز وحکومت کن»حقیقتا باید مراقب بود.«ان اکرمکم عندا..اتقیکم»

    نظرات شما -
    • هادیم تورک ایران
      0

      درسته ولی این تبعیض و تورک ستیزی برخی از هموطنانمون هم دست کمی ‌‌‌از دشمنامون برای کشورمون نیست، ایرانی هم بدون تورک به وجود نمی اومد و نمیتونه هم باشه.

  • سعید برزگر
    0

    مشخص است زمانی که ۲۰درصد واژه های انگلیسی بدون ریشه هستند(اکثر افعال بی قاعده) آن ۲۰ درصد محتملا متعلق به زبان های دیگری ست که مقایسه نشان می دهد اکثر این واژه ها تورکی هستند.

  • Turk
    0

    شما با این توهین ها به مردم تورک ازربایجان اختلاف افکنی ودر تحقیر تورکها هستی هرچند اینو به فاشیسم فارس تفصیر کرده ولی در تجزیه ایران هم شما مردم واقوام ایرانی رو تحریک میکنی درضم کلمه اریایی مال المانی ها بوده نه ایرانی ها به جای تاریخ جعلی وحقایق نگاه کنید شما داری اختلاف افکنی میکنی ما تورکهای ایران هرگز اجازه نخواهید داد برای ما تاریخ سازی کنی

  • علی صفری
    0

    آذری همان تورک است

  • احسان
    0

    آزربایجان چه مردمش تورک باشند چه آذری چه هر چیزی الان استقلال و آزادی شون رو می خواهند .ایران جز مصیبت،تبعیض و استعمار چیزی برای آزربایجان نداشته و جالبه پیوسته هم خواسته هویت آزربایجان را نشانه بگیرد اما کور خونده.

    نظرات شما -
    • زنده باد ایران
      0

      خیلی پررو هستی. آذری ها به نسبت سایر اقوام ایران امکانات و رفاه بیشتری دارند.

    • هادیم تورک ایران
      0

      منظورتو از استقلال و آزادی درست متوجه نشدم ولی ایران همیشه بخشیش برای تورک ها بوده و خواهد بود و هیچ کس نمیتونه منکر نقش پررنگ تورک و این همه سلسله‌های تورک در ساختن کشور ما بشه

  • حقیقت
    0

    خودتون چند روز پیش خبری منتشر کرده بودید که بیشتر مقامات از استان های فارس نشین هست با اینکه خود فارس ها در اقلیت هستن اما میخوان به هروشی از جمله تحریف تاریخ تسلطشون بر دیگر اقوام و ملت های ایران ادامه داشته باشه

  • بابک اسدی
    0

    اصلا کلمه ی آذری از ریشه اشتباه است عزیز من. ما نژادمون ترک هست. زبانمون ترکی هست. دیگه دوره ی تحریف تاریخ تموم شده الکی تلاش نکنین

  • آرسین
    0

    مردم تورک از زمان نوح پیامبر سپس سومریان و مادها اینجا بوده اند و زندگی کرده اند و میکنند کلمه آذری ساخته شده رضاخان و نوچه هایش می باشد تورکان در این سرزمین قدمتی به درازای تاریخ دارند این اقوام فارس هستند که 2500سال قبل از هندوستان و افغانستان به ایران کنونی مهاجرت کردند.

  • ساسان سروری
    0

    این مقاله اینقدر تکراری ودیکته شده است که به چیزی غیر از انکار هویت تورکی در ایران رضایت نمیدهد خیلی جالب دیگران برای ما تاریخ مینویسندما چند مطلب از تاریخ سراغ داریم که قومیت های منطقه ارمنی ، یونانی ورومها ،،، اینقدر از ملت ترک هراس دارند که قوم فارس ، کورد را بازیچه اهداف خود قرار داده اندو شما خبر فوری ، این خبر فوری نیست که چاپ کردید این خبریست که حدود صدساله در این منطقه تبلیغ و ترویج میشه آخر دیگران چرا نگرانند ما تورک هستیم یا،،،

  • لطفا راست بگید نه توهمات خودتون
    0

    در 900 سال اخیر 800 سالش حکومت دست سلسله های تورک بوده اما حتی زبان اداری رو تغییر ندادن و به فارس ها زور نگفتن و خدمات زیادی به اصفهان هم کردن اما در 100سال اخیر شما از هیچ تلاشی برای فشار و فارس سازی دیگر اقوام کوتاهی نکردید ایران برای همه ست دقیقا همه نه فقط فارس

  • حسین زاده
    0

    شما خواهش میکنم به سنگ نوشته های مختلفی که در آذربایجان (زنگان-هوراند-ورزقان )و.. پیدا شده توجه کنید و استناد کنید ، و افسانه شاهنامه و هخامنشیان را شاهد قرار ندهید . فولکلوری که در میان مردم آذربایجان هست هیچ قرابتی به فارسی ندارد وادعای نژاد آریایی ایرانیان اخیرا توسط دانشمندان دیرینه شناس مشهور ، رد شده است

  • علی
    0

    آذری همان تورک بوده و همیشه تورک خواهد بود فارس نبوده ونخواهد شد . از کجا معلوم که فارسها خودشان از اول تورک نبودن

  • رضا
    0

    همین چرندیات شما و تاریخ سازی جعلی شماها برای ایران و ترک‌ها وضعیت کشور را به این مسیر برده و اسرار تان وضعیت را وخیم تر خواهد کرد ولی از لحاظ علمی انسان فقط یک نژاد داره آنهم نژاد انسان اما با تیره و زبانهای مختلف و زبان مادری ما هم ترکی هست مادر پیر من تا اواخر عمرش کلمه آزری هم به گوشش نخورده بود تا اینکه من پرسیدم آزری یعنی چه که متوجه نشد یعنی چه پس برای ما تاریخ جعل نفرمایید

  • مهدی
    0

    ای بی حیا در پاسخ kr

  • محمد قره باغی
    0

    بنده اولا به عنوان یک اذری متاسفم و براعت مجویم از ان دسته کسایی که به اسم ترک بودن خیانت وناسپاسی میکنند به ایران عزیز ،اینکه ما اذری م یا ترک مهم نیست مهم اینست که ما ایرانی هستیم وایران در روح وقلب ما ومردم ایران عشق ما هستند ،ترکیه وهر کشور ترک دیگر در طول تاریخ جزیی از خاک سرزمین مقدس ایران بوده و تاریخ گواه اینست ،ان دسته از وطن فروشایی هم که پرچم ترکیه را در استادیوم بلند کردندخاعن ومزدور ترکیه اند ایرانی بودن لیاقت میخواهد که برخی ها ندارند من اذری ام ایران مادرم هست واذربایجان فرزند ایران ،یاشاسین ایران یاشاسین اذربایجان یاشاسین تراختور

    نظرات شما -
    • هادیم تورک ایران
      0

      خیلی از خیانت های بزرگ تاریخ کشور با همین جمله ی / من .... هستم ولی...../ شروع میشه، شما تورک نیستی یا یه تورک ناآگاه هستی، چون خبر نداری واژه /آذری/ که به تورکای آذربایجان نسبت داده شده کاملا جعلیه ، اگه تورک ناآگاه هستی خودت رو اصلاح کن و از منابع اطلاعاتی ترک ستیز استفاده نکن

  • علی
    0

    نظرات را خواندم . عجیب است که همه میدانیم دشمنان پست و بی شرف دائما و از هر راهی به دنبال ضربه زدن به مملکت قدرتمند شیعه میباشند و انوقت ما نه از روش پیشرفته بلکه از همان روش قدیمی من ترکم . تو فارسی . اون لره داریم ضربه میخوریم و این نشان از نااگاهی ما دارد که دوست داریم در چاهی بیفتیم که اراذل و اوباش غربی قرنهاست ان را برای ملت ما کنده اند . ساده لوح نباشیم و مانند کودکان بازی نخوریم و از سوراخی که بارها گزیده شده ایم گزیده نشویم و بدانیم که هر که با تقوا تر است بهتر است خواه فارس باشد و یا ترک و یا عرب و لر . و ادمی که تقوا ندارد و خدا ترس نیست بی ارزش است حالا از هر قومی باشد .

  • ایران
    0

    تمام تلاش پانترکهای جاعل اینست که نام اذربایجان را که معرف اصلی مردم این سرزمین است و نشان دهنده ریشه ایرانی این سرزمین کمرنگ نموده وبه آنها هویت جعلی ترک بدهد در صورتیکه مردم اذربایجان ترک نیستند و کمتر از ده درصد نژادشان عرب وترک است

    نظرات شما -
    • هادیم تورک ایران
      0

      اینو از کدوم منع یا مدرکی داری میگی؟؟؟ خود کمله آذر از کجا اومده و از چ سالی در ایران استفاده شده میدونی؟؟ اگه نمیدونی مفتکی زر نزنین، ما تورک ایرانی آذربایجان هستیم.

  • آذر
    0

    خلایی به نام حقوق اقوام تو ایران به شدت احساس میشه کاش خود مدیران رده بالای مملکت این خلا را پر کنند الا اوضاع به طرف هرج و مرج و تنش حداکثری پیش میره واقعا هم حق و حقوقشان تباه شده فقط فقط هم باعث و بانی این تضعییع حقوق شخص حداد عادل تو ایران می باشد که با قلدری تمام دست رو قانون و اصل ۱۵ گذاشته مانع از اجرای قانون طی چهل سال شده است.

  • علی اکبر
    0

    تمام متن دروغی شرم آور و تحریف تاریخ است ما زبانی بنام آذری نداریم آذری واژه ای است که رضا پالانی بعد از قتل عام فعالان آزربایجانی برای جعل و تغیر هویت مردم آزربایجان به کار برد آزربایجان تورک هست بیشتر آثار تاریخی آزربایجان بدست رضا پالانی تخریب و ویران شد و هم اکنون هم ادامه دارد تمام آثار تاریخی با آثار تاریخی تورکیه آزربایجان شمالی هم خانی دارد آزربایجان تاریخی هفت هزارو پانصد ساله در مشکین شهر دارد که در حال نابودی هست چون سایر آثار .... تورکها وقتی که ساکن ایران بودند هنوز لحجه ای فارسی عربی اختراع نشده بود فارثی متشکل از هشتادو پنج درصد تورکی عربی هست

  • اکبر
    0

    فارس لحجه ای بیش نیست و سازمان یونسکو بعنوان شصتو چندمین زبان دنیا قبولش نکرد ثبت کنه و گفت فارسی لحجه ای بیش نیست ولی متاسفانه این فارسی گوبان اولین زبان کامل دنیا را میخواهند از بین ببرند تورکها تمدنی غنی معادنی غنی و مهم تر زبانی کامل دارند تورکها نزدیک به هزار سال بر کل ایران حکومت کرده اند البته خیلی بیشتر از این حرفهاست بنده گفته خود فارسها را مثال میاورم تورک ستیزی از رضا پالانی شروع شد چون رضا پالان نوکر در دربار تورکها بود شرف هم خوب چیزی هست دست از این تحریف و جعل ها بردارید از خدا بترسید

    نظرات شما -
    • ماد
      0

      برو ی چنتا شعر فارسی بخون الان از اون سر دنیا میان میخونن میرن منتها مغولای بی همچیز وحشی کوچ رو بی تمدن همه کتابا رو سوزوندن فرهنگ ایران 100 قوم و قبیله وحشی تبدیل به تمدن کرد

    • هادیم تورک ایران
      0

      خخخ اینا چ میفهمن از ابهت تاریخ و فرهنگ ما؟! طبق اطلاعات دقیق موسسه ائی ام تی و آ ام تی (معتبر ترین و اصلی ترین مرجع زبان شناسی دنیا واقع در اروپا و آمریکا ) زبان تورکی از لحاظ تأثیر گذاری بر ریشه زبانی سایر زبان های جهان و تمدن های بشری ، رتبه سوم مهم ترین زبان دنیارو داره و طبق اطلاعات همین سازمان ۱۸ درصد ریشه کلمات انگلیسی تورکی و ۳۹ درصد ایتالیایی، ۱۷ درصد آلمانی و ۹ درصد کلمات فرانسوی از تورکی گرفته شدن، ۸۴ درصد کلمات /فارسی/ از /عربی/ و /تورکی/ گررررفففتتتهه شدن ولی /۱۰۰ درصد/ کلمات ترکی ریشه اصلی دارن، واقعا حرفی برای گفتن مونده آیا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • mmdrezanoori
    0

    اونایی که میگن آذری ترکه اولا ک نیس دوما به ترک بودن ننازین ترکا همون مغولایین که وحشی ترین قوم جهان بودن و به خاطر اعتقاداتشون حتی واس خودشون خونه هم نمیساختن و چادر نشین و وحشی بودن

    نظرات شما -
    • هادیم تورک ایران
      0

      این آذری از کجا اومده اصن ؟ قبل از پهلوی در کدوم مدرک تاریخیی اسمی از کلمه آذر به زبون اومده؟ در مورد مغل ها که خودش یه واژه ترکی و چنگیز خانی که واقعا تورک بود و خودشم تورک میدونست(در این مورد اطلاعات و مدارک زیادی دال بر تورک تاتار بودن چنگیز خان هست که خودت میتونی با یه سرچ ساده بخونی) ، چنگیز خان دوران کودکی معمولی نداشت و رنج خیلی زیادی رو از این دوران زندگیش در حافظش داشت و همینم قطعا در شکل گیری افکار و اخلاق چنگیز کم تاثیر نبوده، اقوام تورک مغل هم نه از روی اعتقادات بلکه به خاطر سختی شرایط مناطق بی آب و علف مغلستان بود که نتونستن شهر ها سکونت گاه های دائمی بسازن و مثل ما خوش و خرم به جنگ های نژادی،مذهبی احمقانه شون برسن که همشم زیر سر حکما و قدرتمردای سیاستمدار بود ، هر انسانی اگه گرسنه باشه قطعا به این چیزا فکر نمیکنه اصلا!!! به این هم فک کن که به غیر از چنگیز خان که اولین نابغه نظامی تاریخ جهان به شمار میره( دومیشم اسکندر کبیر و سومیشم امیر تیمور خان تورک ، فرمانروایی که سرنوشت ستاره هارو تایین میکنه) ، ما این همه سلسه تورک تو ایران داشتیم که باعث دوران سرفرازی ایران شودن و همین تورکایی که شما وحشی خطابشون میکنی سهم بزرگی در ساختن کشور عزیز ما داشتن

  • ترک
    0

    معلومه بد سوختید که این مزخرفات رو تحویل مردم میدید ترک ها با حرف شما تغییر نمی کنند

  • دولت خزر
    0

    هیچ مورخی همچین ادعایی نکرده اولین بار در تاریخ کسروی ملعون که با دستور و رشوه ی دربار جعل هویت مذهبی و اتنیکی میکرد خود کسروی هم آخرش پیش پرفسور هشترودی اظهار ندامت کرد آذ ار بای گان نظریه سیدف پذیرفته ترین نظریه است بابک کلا شخصیت مه آلودی است به هر حال از صدها سلطان ترک و سی و چهار دولت ترکی تاریخ زیادی اسم اینو پررنگ کردن که به شکف ترک و عرب دامن بزنن ما یک گونه ی انسان بیشتر نداریم و اختلاف ژنتیکی انسان با گونه ای از شامپانزه کمتر از دو درصد است و خود مردم ایران بیشتر به اعراب شباهت دارن تا فارس های اصیل تاجیک

  • Aslan
    0

    لطفا نویسنده این مقاله رو معرفی کنید اگه امکان داشته باشه

  • جابر
    0

    نمی دانم تا کی باید تاریخ را تحریف کنید اولا زبان مردم آذربایجان تورک هستش کلمه موهوم "زبان آذری " از زمان رضا پالان رواج پیدا کرد چرا که فبل از آغاز حکومت منحوس پهلوی در هیچ جایی از تاریخ کلمه ای بنام زبان آذری نمی توان پیدا کرد که با دسیسه دشمنآن ایران و برای تجزیه و اختلاف افکنی بین اقوام ایرانی توسط رضا میر پنج مشهور به رضا پالان ترویج شد و اینکه زبان آذری همان تورک هست ؟ خیر تحریف تاریخ از زمان رضا پالان توسط بنیاد افشار با سرمایه ای که توسط افشار با پول چپاول ملت ستم دیده ایران بدست آورده شروع شده و امروزه این بنیاد با نام دیگر باز هم در جهت تغییر هویت اقوام اصیل ایران زمین استفاده میشود به امید روزی که آپارتاید و نژاد پرستی از بین برود

  • آذربایجانی
    0

    آذربایجانی ها از نظر کروموزوم ایگرگ که از طرف جد پدری میاد یعنی پدر پدر پدر با ترکمن ها تشابه دارن و از نظر ژنوم میتوکندرییایی که از طرف جد مادری میاد با اقوام قفقازی یعنی گرجی ها ارمنی ها چرکس ها و لزگی ها تشابه دارن این تبارشناسی هست که فقط کروموزوم ایگرگ و ژنوم میتوکندری رو میسنجه ولی آزمایش نژاد فرق داره که خیلی پیچیدست چون نژاد ها قاطی شدن و قابل استناد نیست

  • انصاری
    0

    شما فارس ها هندی هستید آواره به ایران امدید ما آذربایجانی تورک هستیم هیوده هزارسال تو آذربایجان تاریخ داریم خودتونو به ما نچسبونید وآژری ام ساخته استالین وپالانی هست ما تورک غیور و قهرمانیم ساکت شده پارس کم نمایید

    نظرات شما -
    • ماد
      0

      هاااا اههها هفده هزارسال!!!تو راست میگی کتاب تاریختون و از ترکیه اوردن

    • عجب
      0

      حتی مردم ترکیه در کتاب های مدرسشان میخوانند که ما از آسیای میانه و توران به این منطقه آمده ایم و مهاجریم بعد شما نشستی این جا اراجیف الهام علی اف را بلغور میکنی.

  • مغان مهدی اردبیل
    0

    آذربایجانی هستم وجانم فدای آذری زبانان با تعصب جانم فدای ترک جانم فدای خاک پاک بابک خان خرمدین یاشاسین و درب

  • علی
    0

    سلام به دوستان تبریزی ام ،همه ما یه مملکت داریم که اسمش ایرانه و وقتی دشمن به این خاک حمله کرد به مردم اهواز نگفت که شما عرب هستید گفت شما ایرانی هستید و بزرگترین جنایات رو انجام داد پس دنبال این مباحث تفرقه افکنانه نباشید و گول نخورید ،همه جای ایران سرای من است و جان من فدای همه مردم خوب ایران باد

    نظرات شما -
    • فرید اسلامی
      0

      دشمن وقتی به اهواز حمله کرد ترکها اولین نیروهایی بودند که خود را به اهواز رساندند و در مقابل دشمن قرار گرفتند /ولی آذربایجان چندین بار مورد حمله دشمنان قرار گرفت هیچ ایرانی از هیچ کجای ایران برای کمک به ترکها نیامد .تحریف تاریخ میکنند اینها .

  • سالار
    0

    کلا جعل تاریخ کرده ای...من خودم دانشجوی تاریخ هستم همچین چرندیاتی تا به حال ندیده ام از کجا گیر آوردی اسرائیلی؟؟؟؟

  • بی
    0

    برادران محترم خودتون و گول نزنید واز خواب غفلت بیدار شید نمونه واضح اشغالگری وترک سازی همین کشور جعلی ترکیه مگه مال ترکها بوده? که همین الان هم میخواد هر جور شده شهرهای کردی رو ترک کنه، والا شما نژاد پرستا دارین خوب جایی زندگی میکنید هر جای دیگه دنیا بودین فاتحتون خونده بود با این بی عقلی هاتون یک مشت چرندیات به خوردتون دادن و به دروغ میگن که شما ترک هستین اذربایجان از اول ترک بوده، میخوان ماها رو به جون هم بندازن وگرنه نه فارس بودن مهمه نه کرد بودن و نه ترک یا هر زبان دیگر ،درضمن ما از هیچ جایی چیزی به اسم پان فارس نشنیدیم حزب پان ایرانیست هست که تمام اقوام ایران در این تفکر با هم یکسان هستند،از شما هموطنان عزیز فقط میخوام لحظه ای بدون تعصب قومی فکر کنیدماهم ادعایی نداریم که همه ایرانیها اصیل هستند ولی هرچه هست ما پدران وابا واجدادمان سالیان دراز در این خاک مقدس بودن وما خودمان را با هر زبان لهجه رنگ پوست وجنسیت ایرانی میدانیم،شما اگر پنج سال درامریکا حضور داشته وشرایط شو داشته باشی میشی شهروند امریکایی حالا جفا نیست یک شهر بزرگ وپر افتخار کشو رعزیزمان با ان همه مفاخر به ایرانی بودن خودشان افتخار نکنند ،شرایط کشور خرابه برای همه مردم ایران نه برای یه قومیت به امید خدا کشور ما هم اوضاعش ردیف میشه من به تمام هم وطنام چه فارس باشن چه کرد یا ترک یا عرب بلوچ گیلک یاهر قومیتی افتخار میکنم،پاینده ایران

  • ماد
    0

    اقا دعوا نکنید خلاصه یکی تولیگ اول میشه ارزش نداره دولت مجلس. ی قانون بذارید هر قومی تاریخ و زبان خودش و بخونه فقط هی راه میوفتین منطقهازاد درست میکنید !!!

  • ماد
    0

    اقا عقده بد بلایی سر انسان میاره !! همش هم مقصر این مسئولانند طرف اومده میگه از همدان تا داغستان مال ماست !!! شما فعلا برو یپولی تو این اشفته بازار دربیار بذار کف دست زن وبچت کشورگشایی خیلی وقته از مد افتاده!!! الان به خاطر یلقمه نون برادر سر برادر کلاه میذاره چه برسه به هم نژادی و همشهری برو عمو دل خجسته ای داری!!

  • حجت خان
    0

    داداش شما کلا تاریخو از اول نوشتی این همه شعر نگو بکش سایتتو ببند جیگر

  • تبریز تراختور
    0

    حرامزاهده های کثیف با این افکار فاشیستی و تحریف تاریخ بیش از هشت هزارساله ترکان آذربایجان ایران تنها به نابودی ایران کمک میکنین!ما ترک آذربایجان ایرانیم و اجازه نابوری هویتمان توسط شما بیشرفان را نخواهیم داد

  • علی
    0

    این مقاله نویس بی سواد حتی اسم پیشه وری خائن را هم نمیدونه ..قوم گرایی سم است برای ایران عزیزمان ..آذربایجانیان ترک هستند .و وجود ایران کنونی .بسته به همت آنان وشاهان آذربایجانی بوده است ..(سلسله صفویه .افشار .قاجار ..) و تمام اقوام ایرانی عزیزیند ..خدا لعنت کند قوم پرستان را

    نظرات شما -
    • دولت خزر
      0

      اون دوره خود این ها بعضا نمیدونستن ایران خوردنی است یا پوشیدنی مثلا شاه طهماسب صفوی در نامه ی معروف خود به سلطان سلیمان خان خود را پادشاه بلاد خراسان آذربایجان و فارس میخواند در دوره ی نادر از نام ایران استفاده میشد منتها کلمات گاها ظرف و معنا عوض میکنن مثلا کلمه ی انقلاب یا انقلابی در دهه ی پنجاه به معنای مخالفین با دولت بود دهه ی نود یعنی الان به معنای موافقین با دولت است ایران با ایران خیلی فرق داره بله ایرانی که من میشناسم اولا اسما از دوره ی ایلخانی به وجود آمده به لحاظ مذهبی دوره ی صفوی با بقیه خاورمیانه هویت جداگانه پیدا کرد با همه گیر شدن مذهب تشیع و در دوره های بعدی تکمیل تر شد و یه کشور گربه شکل در ذهن ما به عنوان ایران جا افتاد پرچمش پرچم ترکمانان قجر است شیر و خورشیدش میراث دودمان های ترک مثل امپراطوری سلجوقی است فرهنگش عربی و دولت هایی که ایران امروزی ما مثل ترکیه امروزی یا عراق امروزی جزوش بوده ( نه آنکه آن ها ایرانی بودن ایران مستحدث است یه چیز ازلی نبوده ) فقط هفت حکمت فارس داشته و بیشتر جمعیتش غیر فارس است و در طی تاریخ نقش زبان علمی اون دوره یعنی عربی در آن پر رنگ تر از فارسی بوده و ترکی به جز ادبیات ( که اونم بوده ها مثل دیوان شعر ترکی اسماعیل صفوی با تخلص خطایی و ده ها مورد دیگه ) در عرصه ی دیپلماسی نظامی سیاسی و در دربار فعال تر از فارسی بوده از این ایران اگه حرف میزنی بله منم قبول دارم ما ایرانی هستیم

  • شاهین محمدی
    0

    آخر الزمان نزدیک است.وقتی منجی موعود ظهور کند که یک عرب هست و بر دنیا مسلط شود.نمی پرسد از کدام قوم و قبیله ای؟حضرت مهدی نیاز به موریدآنی با فهم و شعور دارد.پس جانم فدای اسلام.چه ترک یا فارس یا کرد و لر و عرب و افغان و ...فرقی ندارند. همگی در لشگر اسلام معنی پیدا میکنیم

  • یوزباشی
    0

    هیچ میدانید که بیشترین فرق نژادی بین اروپاییها و بومیان استرالیا است که از فرق بین زن و مرد هم‌ کمتر است.خخخخخخحح خاک بر سر نژاد پرستان

  • علی
    0

    با ترک ها درنیوفتید که عاقبتتون مثل برنامه فیتیله میشه

  • قاضی دادگستری
    0

    مردم آذربایجان از اول تورک بوده اند .... متاسفانه گاوپرستان هندی زاده و عاریایی های مهاجر بلکه مهاجم از درک این واقعیت تاریخی عجز اند .... در نامه حضرت علی به والی آذربایجان از توصیه ایشان به خوش رفتاری با مردم تورک یاد شده ک نشون میده مردم اینجا تورک بودند ولی عاریایی های محارم زاده و آتش پرست نمیتونن درک کنن ... تاریخ طبری هر وقت کلمه آذربایجان رو میاره کنارش تورک رو هم میاره . لهجه دری ، مال مردم این سرزمین نیس و وارداتی هس که عاریایی ها از گجرات آوردند . پروفسور هومل و ده ها باستان شناس دیگه گفتند که زبان تمدن های باستانی این سرزمین ینی توران ، همگی تورک بوده اند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها