ابهام در تامین ۱۰۰ درصدی نیاز چای کشور از تولید داخل

جهان سازگفت: باتوجه به شرایط کنونی اقلیم، پتانسیل تولید ۱۰۰ هزار تن چای در داخل وجود ندارد و همواره بخشی از نیاز کشور باید از طریق واردات تامین شود.

ابهام در تامین ۱۰۰ درصدی نیاز چای کشور از تولید داخل

حبیب جهان‌ساز رئیس سازمان چای از پرداخت ۸۴ درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: در ۲ روز گذشته ۲۰ میلیارد تومان دیگر از مطالبات چایکاران پرداخت شد که با این وجود مجموع پرداخت بهای برگ سبز تولیدی چایکاران به ۲۸۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسید.

وی افزود: ۵۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان معادل ۱۶ درصد باقی مانده مطالبات چایکاران پس از دریافت قدرالسهم کارخانه‌ها و منابع دولت به تدریج به حساب چایکاران واریز می‌شود.

جهان ساز با اشاره به اینکه امسال چایکاران از نحوه پرداخت مطالباتشان راضی بودند، بیان کرد: امسال کارخانه‌ها هر کیلو برگ سبز چای را یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ تومان بالاتر از قیمت تضمینی خریداری کردند که این امر رضایت مندی چایکاران را در بر داشت.

رئیس سازمان چای ادامه داد: امسال ۱۲۶ هزار و ۷۵۳ تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۳۴۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از چایکاران ۲ استان گیلان و مازندران خریداری شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد رشد داشته است.

به گفته وی، ۵۷ هزار و ۲۱۵ تن برگ سبز چای خریداری شده درجه یک و ۶۹ هزار و ۵۳۸ تن درجه ۲ است.

جهان ساز با اشاره به اینکه سالیانه حداکثر ۱۰۰ هزار تن چای در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان کرد: با توجه به تولید ۲۸ هزار و ۵۱۹ تن چای خشک تولیدی، مابقی نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود.

رئیس سازمان چای با بیان اینکه فروش چای تولیدی کارخانه‌های چایسازی با رکود مواجه شده است، افزود: با توجه به کاهش تعرفه چای وارداتی نگاه‌ها برای تأمین نیاز کشور به سمت واردات است که همین امر به رکود خرید و فروش چای داخل دامن زده است.

وی متوسط قیمت هر کیلو چای ممتاز در خرده‌فروشی‌ها را ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه ۱۸ درصد چای تولیدی کشور ممتاز است از این رو به طور متوسط قیمت هر کیلو چای بیش از ۳۷ تا ۳۸ هزار تومان نیست.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه امکان خوداتکایی صد درصدی چای کشور از نیاز داخل وجود ندارد، تصریح کرد: باتوجه به شرایط کنونی اقلیم و باغات چای، پتانسیل تولید ۱۰۰ هزار تن چای در داخل وجود ندارد و همواره باید بخشی از نیاز کشور از طریق واردات تامین شود، ضمن آنکه از مسئولان وزارت صمت انتظار می‌رود تعرفه مناسبی برای واردات چای اتخاذ کنند تا امکان رقابت چای داخل با محصول خارجی وجود داشته باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها