امروز در تاریخ؛ تعداد ايرانيان رانده شده از عراق به ۶۰ هزار نفر رسيد

مهمترین رخدادهای ۱۳ آبان در طول تاریخ را در این مطلب بخوانید.

امروز در تاریخ؛ تعداد ايرانيان رانده شده از عراق به ۶۰ هزار نفر رسيد

امروز روز دانش‌آموز است.

13 آبان 1365

ماجراي سفر غيرقانوني و پنهاني «مك‌فارلين» مشاور امنيت ملي رئيس جمهور امريكا به تهران كه با هدف بررسي راههاي بازگشائي روابط سياسي با جمهوري اسلامي ايران صورت گرفت توسط حجت‌الاسلام هاشمي رفسنجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در نماز جمعه تهران فاش شد.

13 آبان 1359

محاكمه محمدرضا سعادتي عضو سازمان مجاهدين خلق به اتهام جاسوسي براي روسيه در دادگاه انقلاب اسلامي آغاز شد.

13 آبان 1358

ساختمان سفارت امريكا در تهران به تصرف دانشجويان مسلمان پيرو خط امام درآمد. به اين مناسبت روز 13 آبان روز ملي مبارزه با استكبار شناخته شد.

13 آبان 1357

تعدادي از دانش‌آموزان و دانشجويان كه در دانشگاه تهران تجمع كرده بودند توسط مأموران شاه به خاك و خون كشيده شدند. متعاقب اين حادثه وزير علوم استعفا داد و بازار تهران تعطيل شد.

13 آبان 1357

ارگان حزب كمونيست شوروي رهبران مذهبي ايران را متهم كرد كه براي رسيدن به هدفهاي خود مردم را به شورش وادار كرده‌اند. به نوشته اين روزنامه آيت‌الله خميني نمي‌تواند روي پشتيباني شوروي حساب كند. به نظر كرملين بهترين اصلاحات، همان است كه به دست شاهنشاه انجام شود.

13 آبان 1357

آنتوني پارسونز سفير انگليس در ديدار با شاه: بحران فعلي ايران با وضع زمان حكومت مصدق در ۱۹۵۳ كه ژنرالها به آساني توانستند بر اوضاع مسلط شوند قابل مقايسه نيست چون در آن موقع مصدق حمايت روحانيت را از دست داده بود.

13 آبان 1357

كيسينجر وزير خارجه اسبق آمريكا در اجتماع كنگره جهاني يهود اعلام كرد تأكيد آمريكا بر «حقوق بشر» پديده اي بود كه در ايران تنها سبب ايجاد آشوب اجتماعي شد.

13 آبان 1357

بنابر گفته سفير ايران در مكزيك عده اي متجاوز از بيست هزار ايراني هر يك مبلغ 100 دلار به اضافه مخارج هتل و اقامت در واشنگتن دريافت داشته اند تا در موقع ورود شاه به آمريكا، به طرفداري از وي دست به تظاهرات بزنند.

13 آبان 1356

امام‌خميني در پاسخ پيام عرفات به مناسبت شهادت حاج سيد مصطفي خميني نوشتند: «اين مصيبت‌ها در مقابل مصائبي كه بر امت اسلام و مسلمين وارد شده و مي‌شود ناچيز است.»

13 آبان 1353

مجله تايم در گزارشي از ايران نوشت: 40 درصد ثروت كشور متعلق به تنها 10 درصد جمعيت مي‌باشد.

13 آبان 1350

تعداد ايرانيان رانده شده از عراق به 60 هزار نفر رسيد.

13 آبان 1343

امام‌خميني شبانه در خانه مسكوني خود در قم دستگير و پس از انتقال به تهران، به تركيه تبعيد شدند.

13 آبان 1342

در اصفهان ، تبريز و تهران مجالس ختم سوگواري براي شهادت طيب حاج رضائي و اسماعيل رضائي برگزار شد.

13 آبان 1341

به دعوت امام خميني جلسه مشترك مراجع قم در منزل ايشان تشكيل گرديد و مسئله بي اعتنايي دولت نسبت به درخواست علما در زمينه لزوم لغو لايحه انجمنهاي ايالتي و ولايتي مورد بحث قرار گرفت. در اين جلسه تصميم گرفته شد فشار به شاه و نخست وزير ادامه يابد.

13 آبان 1331

لايحه تعقيب قانوني احمد قوام ـ قوام‌السلطنه ـ به خاطر حوادث 27 تا 30 تير 1331 در مجلس شوراي ملي تصويب شد.

13 آبان 1330

آيت الله سيدابوالقاسم كاشاني با انتشار اطلاعيه اي مردم سراسر كشور را به برگزاري يك راهپيمايي عمومي عليه سلطه استعمار در بعد از ظهر روز 14 آبان فراخواند.

13 آبان 1328

عبدالحسين هژير نخست‌وزير مستعفي، هدف گلوله‌هاي حسين امامي عضو جمعيت فدائيان اسلام قرار گرفت و مجروح شد. متعاقب اين حادثه در تهران و حومه حكومت نظامي برقرار شد.

13 آبان 1299

به دليل همكاري مصدق السلطنه والي فارس با «پليس جنوب» و تجهيز قواي دولتي در سركوب دليران تنگستان و دشتستان، سفارت انگليس طي نامه اي از سپهدار اعظم رئيس الوزرا خواست مصدق را در سمت والي فارس باقي نگاه دارد.

13 آبان 1286

روزنامه «روح القدس» به دليل نوشتن مقاله اي انتقادي راجع به محمدعلي شاه قاجار توقيف شد...*

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها