فشار راست‌گرایان اسرائیلی بر لیبرمن برای بازگشت به ائتلاف با نتانیاهو

تعدادی از رهبران احزاب راست‌گرای اسرائیل به اعمال فشار بر لیبرمن برای لغو همکاری‌اش با گانتس و برگشتن به ائتلاف راست‌گرایان فشار می‌آورند.

فشار راست‌گرایان اسرائیلی بر لیبرمن برای بازگشت به ائتلاف با نتانیاهو

به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، منابع سیاسی در تل‌آویو اعلام کردند که رهبران حزب راست‌گرا می‌دانند که آویگدور لیبرمن، رئیس حزب "اسرائیل خانه ما" تنها کسی است که می‌تواند باعث شود راست‌گرایان به ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حکومت باقی بماند درنتیجه باید از این فرصت استفاده کرد. آن‌ها می‌گویند که فکر و عقیده لیبرمن همان عقیده راست‌گرایان است و دلیل آن این است که او با انتخاب رئیس کنست از حزب "کحول لفان" مخالفت کرد. همچنین مخالفتش را با تشکیل دولتی به رهبری گانتس که به احزاب عربی وابسته باشد، اعلام کرد. خصومت او با نتانیاهو شخصی است و باید راهی برای حل و فصل این مساله پیدا کرد.

این رهبران با هم‌پیمانانشان برای کوتاه آمدن از مواضع دینی افراطی‌شان به نفع خواسته‌های لیبرمن تماس برقرار کرده‌اند و معتقدند که لیکود می‌تواند مجددا آغوش خود را به روی لیبرمن با تقدیم پیشنهاد سخاوتمندانه پست معاونت نخست‌وزیر برای سه سال و پست نخست‌وزیری در سال چهارم و دادن پست‌های عالیرتبه وزارتی به اعضای فراکسیونش باز کند. آن‌ها می‌گویند که جایگزین این مساله دولت چپ‌گرایی است که به لیبرمن و احزاب عربی وابسته است.

نتانیاهو در تشکیل فراکسیون قدرتمندی از احزاب راست‌گرا و مذهبی‌ها شامل ۵۵ نماینده از مجموع ۱۲۰ نماینده پارلمان موفق شد و اگر لیبرمن نیز با هشت نماینده خود به این ائتلاف بپیوندد این ائتلاف ۶۳ کرسی را در اختیار خواهد داشت. برخی از مسؤولان ارشد فراکسیون راست‌گرایان می‌گویند که لیبرمن تنها کسی است که می‌تواند اسرائیل را از انتخابات سوم نجات دهد.

اما لیبرمن اظهاراتی علیه این تلاش‌ها ایراد کرده است. وی گفته که نمی‌تواند نتانیاهو را نجات دهد. او با انتقاد از نتانیاهو در صفحه توییتر خود نوشت: نتانیاهو ما را برای بار سوم به سمت انتخابات می‌کشاند و مردم هرگز اجازه این را نخواهند داد. ۴۸ روز از پایان انتخاباتی که مردم در آن به وضوح نظر خود را اعلام کردند گذشت. مردم گفتند که خواهان تشکیل دولت وحدت لیبرال هستند. متأسفانه کسانی هستند که به هر روشی می‌خواهند مانع تشکیل دولت شوند.

لیبرمن گفت: به خاطر سرعت در تشکیل ائتلاف ما دیدگاهی را برای تشکیل دولت وحدت ارائه کردیم مبنی بر اینکه ابتدا بنیامین نتانیاهو این پست را برعهده بگیرد و بعد بنی گانتس. ما از حزب لیکود خواستیم مذاکرات را شروع کند اما جوابی دریافت نکردیم.

یکی از مسؤولان لیکود اعلام کرد که این پاسخ لیبرمن به معنای این نیست که در را به روی هر مذاکره‌ای بسته است و هنوز امید به بازگشتش وجود دارد.

این مسؤول به نتانیاهو پیشنهاد داد که شخصا برای صحبت با لیبرمن و آشتی با او گام بردارد. وی نسبت به کسانی که اطراف نتانیاهو جمع شده‌اند و می‌خواهند او را به برگزاری انتخابات برای بار سوم قانع کنند، هشدار داد.

فشار راست‌گرایان اسرائیلی بر لیبرمن برای بازگشت به ائتلاف با نتانیاهو

از سوی دیگر، بنی گانتس از حمایت بزرگ حامیان صلح برخوردار است، طوری که او را به عنوان سخنران اصلی در همایش سالانه سالروز ترور اسحاق رابین انتخاب کردند. بیش از ۳۰ هزار تن برای شنیدن سخنانش گردهم آمده بودند. او در این همایش برخی از سخنان رابین را نقل کرد. شیمون شباس، مدیرکل دفتر نخست‌وزیر در دوره رابین به گانتس گفت: تو مسیر رابین را تکمیل می‌کنی. من احساس می‌کنم دولتی که در چهار نوامبر ۱۹۹۵ از دست داد به ما و میلیون‌ها اسرائیلی دیگر که همچنان خواهان صلح هستند و از آن کوتاه نمی‌آیند، بازمی‌گردد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها