انتقاد از نگاه درمان‌محور به سالمندی

سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان با انتقاد از نگاه درمان‌محور به سالمندی، گفت: برنامه‌ریزی بودجه‌ای تمامی سازمان‌هایی که در حوزه سالمندی وظیفه‌مند هستند باید مبتنی بر سند ملی سالمندی باشد.

انتقاد از نگاه درمان‌محور به سالمندی

حسام‌الدین علامه سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان در مراسم معارفه خود خدمت به سالمندان را توفیق الهی و احترام به سالمندان را مایه برکت الهی دانست و گفت: امیدواریم در مسیر خدمت پیشکسوتان و دانش‌آموختگان طب، روانشناسی و سلامت سالمندی راهنما و یاریگر ما باشند.

سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور با بیان اینکه حوزه سالمندی امری فرارشته‌ای است، افزود: سند نگارش‌شده ارزشمند در حوزه سالمندی، سندی جامع و کامل است این در حالی است که در نگرش دینی به تکریم سالمندان تاکید شده و در فرهنگ شرقی و ایرانی نیز نگاه ویژه‌ای نیز به این موضوع وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از مولفه‌های دینی، معنویت است، اذعان کرد: سلامت معنوی خواستگاه غربی دارد اما برای مواجهه با حیرت و ابهام در معنای زندگی در پس مواجهه با بیماری باید براساس مولفه‌های دینی و معناداری آمادگی برای مرگ و رضایت بر تقدیر الهی را جا بیندازیم.

علامه با بیان اینکه بحث سلامت و مراقبت‌های معنوی در ۹۰ درصد دانشگاه‌های آمریکا وجود دارد، افزود: ادبیات ایرانی مملو از اشعار غنی است که بر تکریم پیران و جان‌دیدگی آنها تاکید کرده است لذا باید از نسخه‌های بومی استفاده و مسیری برای جوانان و نوجوانان ایجاد کنیم که از تجربیات آنها استفاده کنند.

سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور در ادامه نگاه درمان‌محور به سالمندی را مذمت کرد و گفت: جایگاه ملی شورای سالمندان کشور باید پررنگ‌تر شود و برنامه‌ریزی بودجه‌ای تمامی سازمان‌هایی که در حوزه سالمندی وظیفه‌مند هستند مبتنی بر سند ملی سالمندی باشد بطوری که سازمان برنامه و بودجه کشور با ورود به موضوع به میزان تطابق برنامه‌های سالمندی دستگاه‌های همکار با سند، بودجه را افزایش و یا کاهش دهد.

وی در پایان مدیریت سامانه داده‌های آماری جمعیت کشور، تشکیل کارگروه تخصصی متناسب با دستگاه‌ها، نگارش برنامه‌های تاکتیکی در حوزه سالمندی، مناسب‌سازی فیزیکی، ایجاد فضای رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی دوستدار سالمند، ساده‌سازی المان‌های عمومی، غربالگری هوشمند و ... را از اقدامات پیشرو دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور برشمرد.

منبع: مهر

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها