وقتی آیت الله هاشمی به احمد توکلی حسادت کرد/ماجرای مخالفت‌ها با وزیر شدن توکلی در کابینه میرحسین

۱۱ آبان ۱۳۶۰ میرحسین موسوی و کابینه دولت اول او توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد که احمد توکلی و حبیب‌الله عسگراولادی از وزرای او بودند اما آن روز در مجلس چه گذشت؟

وقتی آیت الله هاشمی به احمد توکلی حسادت کرد/ماجرای مخالفت‌ها با وزیر شدن توکلی در کابینه میرحسین

۳۸ سال پیش در چنین روزی میرحسین موسوی از سوی آیت‌الله خامنه‌ای که در آن مقطع ریاست قوه مجریه را به عهده داشت به عنوان نخست وزیر به مجلس معرفی شد تا در اولین دوره مجلس که ریاستش را اکبر هاشمی رفسنجانی به عهده داشت بتواند از وکلای ملت رای اعتماد بگیرد. کابینه نیز معرفی شده بود و قرار بود تا نمایندگان مجلس صلاحیت آنها را تائید یا رد کنند.

وقتی نگاهی به اعضای کابینه می‌اندازیم چند اسم بیش از همه برایمان آشنا است. «احمد توکلی» یکی از همان اسامی بود که نامش به گوشمان آشنا است او تا همین چهارسال پیش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بود و حالا در حلقه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور دارد. توکلی ۱۱ آبان ۱۳۶۰ در حالی که جوانی حدودا ۳۰ ساله بوده است به عنوان وزیر کار به مجلس معرفی می‌شود.

مشروح مذاکرات مجلس در روز دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۶۰ را می‌خوانیم می‌بینیم با وجود آنکه در آن روز نهایتا توکلی وزیر می‌شود اما صف مخالفانش کم نبوده است.

مرحوم موحدی ساوجی نماینده وقت مردم ساوه یکی از همان مخالفان بود که درباره علت مخالفتش پشت میکروفن قرار می‌گیرد و می‌گوید:« برادرمان آقای توکلی نماینده محترمی که در کنارشان بوده ایم مخالفت بنده با ایشان فقط از این جهت است که اولا سؤال ازتوانائی جسمی ایشان داریم. که این برادر در مجلس عضو هیات رئیسه بوده اند بعد بخاطر همین یک مقدار کمردرد و ناراحتی های جسمی که داشتند از هیأت رئیسه استعفاء فرمودند. خوب حالا مثلا هیات دولت کارش بیشتر از هیات رئیسه نیست؟ با اینکه ما می دانیم هیات دولت شب وروز بنده های خدا دارند کار و فعالیت می کنند این یک مساله.

مساله دوم در توانائی اداره کردن ایشان هم یک مقداری سؤال هست. حالا ممکن است این برادر ما بتوانند برنامه ای ارائه بدهند و خودشان قضیه را روشن کنند. چون این براد را در امر وزارت کار، ظاهرا تجربه ندارند. و در این قسمت هم تحصیلات عالی ندارند. البته برادری بسیار خوب و متدین، مکتبی، مبارز، زندان رفته، از هر جهت واقعا تودل برو هستند. »

مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان‌ها و عضو شورای شهر فعلی نیز از جمله نمایندگانی بود که آن روز در مخالفت با وزیر شدن توکلی نطق کرد. او گفت: «درمورد آقای توکلی این مقدمه را عرض بکنم که دیروز آقای مهندس طاهری وقتی که سراغ ایشان آمدند و پرسیدند که نظرتان درمورد وزارت کار و امور اجتماعی چه هست و یک مقدار هم با من مشورت کردند و توضیحی که باز ایشان دادند مبنی بر اینکه آنجا وزارت کار و امور اجتماعی فقط می بایستی دریک اطاق بنشینی و برنامه ریزی کنی درآن نگاه اول با شناختی که از آقای توکلی داشتیم فکر کردیم که خوب این انتخاب خیلی خوب هست بعد از بررسی بیشتر حتی امروز صبح هم وقتی که آقای توکلی بعد از یک روز موافقت خودشان را اعلام کردند و قرار شد که این موافقت اطلاع داده بشود به آقای مهندس موسوی خودم سراغ اینکار رفتم اما بعد از بررسی بیشتر دیدیم که یک ایراد بزرگتری بوجود آمده وآن ایراد بزرگتر این است که برخلاف تصور ماحجم در وزارت کار و امور اجتماعی به مراتب بیشتر از کاری است که آقای توکلی در مجلس دارند آنجا دائما بایستی به جاهای مختلف سرکشی بکنند ساعتهای متوالی در هفته بایستی در شورای عالی اقتصاد شرکت کنند و از این مسائل.

با توجه به این نکات من بعید میدانم آقای توکلی با وضعیت کسالتی که دارند بتوانند بصورت ممتد و دراز مدت در وزارت کار ادامه کار بدهند بنابراین فکر میکنم که انتخاب آقای توکلی برای اینکار مناسب نیست و شاید با یک ماه دیگر با یک ماه و نیم دیگر مصادف بشویم با استعفای آقای توکلی بعلت کسالت و انتخاب جدید تر با توجه به اینکه اصولا کار در وزارتخانه ها بایستی در یک راستا و به دنبال هم انجام بگیرد و روی هم انباشته بشود این تغییرات دائمی در وزراء یکی از لطماتی است که ما از اول تا بحال دیده ایم و نباید تکرار بشود.»

وقتی هاشمی رفسنجانی به احمد توکلی حسادت کرد

در ادامه آن جلسه اکبر هاشمی رفسنجانی قبل از نطق دری نجف‌آبادی اعلام می‌کند بنده نیز جزو موافقین ثبت نام کرده بودم. او در ادامه درباره احمد توکلی می‌گوید: «درمورد اقای توکلی، اکثر رفقا مخالفت کردند. من جوهری که در اقای توکلی می بینم در کمتر از نمایندگان موجود در این مجلس دیده ام. با ایشان دیگر خیلی کار کرده ام خیلی پر جوهر است، وخیلی پر کار است. اصلا نمی تواند بنشیند. اینکه شما می بینید ایشان اینجا نمی نشیند راه می افتد برای اینکه نمیتواند یک لحظه وجودش را عاطل بگذارد و آنچه که بنده را وادار کرد که قبول بکنم و موافقت بکنم که ایشان از مجلس برود با اینکه میدانم یکی از عناصر خوب مجلس را از دست میدهیم و امروز که دیدم روی صندلی وزراء ایشان یکساعت نشست، من حسودیم شد که از صف مجلس یکی به این آسانی منتقل بشود و میدانستم چقدر برای مجلس و برای ما ایشان مفید بود و چقدر حلال مشکلات بود در کارهای هیات مدیره.

اما درهیات وزراء. آقای توکلی درهیات وزراء یک خون تازه ای است که وارد کابینه می شود. بدلیل اینکه سخت متعبد است و واقعا نه شرقی و نه غربی است. ضد مارکسیست و ضد امپریالیسم است. جای خوبی ایشان انتخاب شده است. در کارخانه ها ممکن است چپ۔ گرانی باشد. ممکن است چپیها بخواهند دستشان را جلو بیندازند. ممکن است با شعار باج بدهند. شما در مجلس هم می بینید. خیلی افراد هستند که میخواهند با شعار کارها را حل بکنند. ایشان اهل شعار نیست، من مطمئنم اگر ایشان وارد کابینه بشود در وزارت کار ما در آینده از ناحیه چپی ها و منحرفین چپ گرا در کارخانه ها و در جریانات کارگری مشکل نداریم و مطمئنم که در کابینه، آقای توکلی همینطور که در مجلس بود بقیه وزراء را هم باعث میشود تحرک بیشتری پیدا بکنند.

ما در هیات رئیسه بارها شاهد بودیم که ایشان باعث شد که با حرکات بیشتری از آنچه که میخواستیم انجام بدهیم. پر کار است، البته ایشان کسالتی دارد ولی پرنشاط است. من امیدوارم که ایشان آنجا که میرود کار بکند بتواند با نشاطی که دارد ضعف جسمی خود را جبران کند واگرایشان در مجلس بود و در هیات رئیسه هم بود هر سه کارش را انجام میداد، امیدوام آنجا ( الان ایشان بیکار که نمی گردد) در بیست و چهار ساعت همان استراحت معمولی را دارد، بقیه را کار میکند. چه در مجلس باشد چه جای دیگر. اجازه بدهید آقایان این را مجلس سرمایه گذاری بکند برای اینکه هیات وزراء را تقویت کنیم و مساله وزارت کار را که به نظر من یکی از جاهای حساس است که ما باید مواظب آن باشیم.

حمایت رفسنجانی از حبیب‌الله عسگراولادی

حبیب الله عسگراولادی از دیگر افرادی بود که به عنوان وزیر بازرگانی به مجلس معرفی شد و اتفاقا نمایندگانی که در مقام مخالفت با کابینه صحبت کردند اظهاراتی هم درباره او داشتند. هاشمی رفسنجانی که در آن روز در موافقت با میرحسین و کابینه صحبت کرد حمایت از عسگراولادی را فراموش نکرد و گفت: درمورد وزارت بازرگانی متاسفانه آقای الویری اظهاراتی کردند که اگر ایشان این اظهارات رانمی کردند من هم دلیلی نمی دیدم که بگویم ولی از تریبون مجلس گفته شد و این مسأله را باید مردم بفهمند چون بنظر من یک مقدار این حرفها ناصحیح بوده است.

ایشان خواستند علت رکودی که در طرح برنج پیش آمده است از داخل وزارت بازرگانی دربیاورند و شاید علت عمده مخالفت ایشان هم همینجا باشد، چون تجربه دیگری ازآقای عسگراولادی نداشتیم و بنظر من این قضاوت عادلانه نبود اولا این طرح مربوط به وزارت بازرگانی نبوده است بلکه مربوط به ستاد بسیج بوده است بعد هم مسؤول اجرای آن وزارت کشاورزی است. وزارت بازرگانی، تابحال هیچ نقشی نداشته است غیرازاینکه اظهارات خصوصی که آقای عسگر اولادی کردند، و خوشبختانه من با آقای عسگر اولادی و آقای بهزاد نبوی که دو طرف این طرح بودند یک جلسه مشترک داشتم، استدلالات طرفین راشنیدم.

آقای عسگراولادی فقط نه از ناحیه وزارت بازرگانی، از ناحیه اطلاعاتی که ازوضع بازار دارد، اطلاعاتی که از برنج فروشی دارد، اطلاعاتی که از وضع این کسب دارد اظهار نظر کرده است ایشان گفته است نگوئید، دویست نفر را کارآنها را می گیریم بگوئید بیش از ۱۰۰ هزار نفر تاجر برنج هستند که از کشاورز برنج میخرند و میفروشند. البته اگر بتوانید باز ما حرفی نداریم. به گفته شما، ممکن است ۱۰۰ هزارتن بخرید اما ممکن است قاچاقچی ها آنچنان بازار سیاهی درست بکنند که امسال برنج را | به کیلویی ۰۰ تومان برسانند و همین کاری که شروع کرده اند و چیزهائی از این قبیل حالا من آن بحث رانمی خواهم بگویم قرار شده با آن بحث را با هم رسیدگی کنیم اگر ضرورت دارد این طرح اجراء بشود همه ما برای اجرای طرح همکاری کنیم و اگر ضرورت ندارد شجاعانه اعلام بکنیم که نمی شود عمل کرد ومساله را روشن کنیم اما آنچه که من را نگران کرد این بود که از تریبون مجلس کاری که مسؤولش ایشان نیست به عهده ایشان بگذراند که مثلا ایشان، گونی نداده خوب اگر همه نواقص درگونی است شما خودتان برویدگونی بخرید حالا حتما مگر گونی را وزارت بازرگانی باید بخرد، شما انبار تهیه بکنید، شما ماشین تهیه کنید، شما پول در شمال تهیه بکنید، شما وسیله خرید تهیه کنید، شما متخصص برنج شناس تهیه کنید، شما سایر مسائل را تهیه کنید که مسؤولید، اگر همه گیر هادر کونی است، شما بخرید ودرآنجا روی زمین بریزید با همینطوری با کامیون با وسائل دیگر اینها را منتقل می کنیم مسائل را خوب است درست بحث کنیم.

منبع: خبرآنلاین

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • شهروند
    0

    خدا لعنت کنه همتون ...ضالم تر از شما هم مگه وجود دارد همتون دوزد هستید سهم هر کدامتون کمتر باشه سریع داد و بی داد میکنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها