قربانیان حساب‌های نیابتی بانک سرمایه چه کسانی هستند؟

یکی از متداول‌ترین اقداماتی که متهمان پرونده فساد بانک سرمایه انجام دادند، استفاده از حساب‌های نیابتی برخی از افراد در این پرونده بود.

قربانیان حساب‌های نیابتی بانک سرمایه چه کسانی هستند؟

به گزارش خبر فوری ، یکی از متداول‌ترین کار‌ها و اقداماتی که متهمان پرونده فساد بانک سرمایه انجام دادند، استفاده از حساب‌های نیابتی بود، اقدامی که با هدف گمراه کردن دستگاه قضایی انجام شد و از عده بسیاری سوء استفاده شد.

مجرمان و متهمان این پرونده به نیابت از افراد کم‌بضاعت و کودکان اقدام به انتقال پول‌هایی کلان کرده‌اند و عواید نامشروع کلانی را به دست آوردند.

استفاده از حساب‌های نیابتی در پرونده متهمان و مجرمان بانک سرمایه به وفور دیده می‌شود، برای مثال پرونده کارتن‌خواب‌ها یا پرونده افتتاح ۲۴۰ حساب توسط موسوی‌نژاد در موضوع پرونده حسین هدایتی از جمله این حساب‌های نیابتی هستند که به نام مظلومان اما به کام مفسدان اقتصادی باز شدند.

در این پرونده‌ها متهمان علاوه‌ بر پولشویی اقدام به باز کردن حساب‌ها به نیابت از افرادی که گا‌ها معتاد و کم‌بضاعت بودند کرده‌اند و به نوعی می‌خواستند خود را عاری از جرم بدانند و موضوع را به گونه‌ای نشان دهند که گویی هیچ اتفاقی رخ نداده است.

گزارش

در جلسات دادرسی به پرونده بانک سرمایه، قهرمانی نماینده دادستان به طور کامل از اقدام این گروه پرده‌برداری کرد و نمونه‌هایی از حساب‌های نیابتی را مثال زد.

معتادانی که خام وعده‌های پر زرق و برق مفسدان بانکی شدند

مجرمان پرونده حساب‌های نیابتی، افراد فقیر را سوار بر ماشین‌های لوکس می‌کردند و آن‌ها را به عنوان مدیران عامل شرکت معرفی می‌کردند؛ البته تعداد این افراد که حساب‌های نیابتی برای آن‌ها باز شده است، مشخص نیست، اما شواهد نشان از آن دارد که تعداد زیادی از افراد خام و قربانی مجرمان بانک سرمایه شده‌اند.

این دسته از افراد و حساب‌های نیابتی در پرونده هادی رضوی، حسین هدایتی و شاملویی که به زودی پرونده او مورد رسیدگی قرار می‌گیرد وجود دارند و از آنجایی که این دسته از افراد گا‌ها کم‌بضاعت و معتاد بودند و تنها برای دریافت مقدار کمی پول و از روی ناآگاهی دست به انجام چنین اقداماتی زده‌اند و مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند، محاکمه نخواهند شد.

گزارش

البته تمام افراد دخیل در این پرونده هم از جمله افراد کم‌بضاعت نبودند، بلکه در میان آن‌ها هستند افرادی که تا ۱۰۰ میلیون تومان پول دریافت کرده‌اند و نمونه آن‌ها در پرونده حسین هدایتی وجود دارد که اکنون رسیدگی به پرونده آن‌ها در دادگاه کیفری ۲ در حال پیگیری است.

استفاده از حساب‌های نیابتی یکی از متداول‌ترین شیوه‌های مفسدان اقتصادی است که بر اساس آن مجرمان اصلی به دنبال سرپوش گذاشتن روی اقدامات خود و فرار از دست قانون با سوءاستفاده از افراد ناتوان هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها