کشورهایی که به قتل خبرنگاران بی‌توجه بوده‌اند

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران در جدیدترین گزارش خود فهرستی از کشورهایی با ضعیف‌ترین روند در تعقیب قضایی علل مرگ خبرنگاران را منتشر کرده است.

کشورهایی که به قتل خبرنگاران بی‌توجه بوده‌اند

به گزارش خبر فوری به نقل از فرانس ۲۴،‌ طبق گزارش کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ)، وقتی بحث تعقیب قضایی قتل و علت مرگ خبرنگاران مطرح می‌شود، کشور «سومالی» برای پنجمین سال متوالی به ‌عنوان ضعیف‌ترین کشور در بحث پیگرد قانونی مرگ یک خبرنگار شناخته می‌شود.

طبق تحقیقات این کمیته درباره مرگ خبرنگاران در ۱۰ سال اخیر، بیش از ۲۰۰ پرونده مرگ خبرنگاران و اهالی رسانه در ۱۳ کشور همچنان بلاتکلیف باقی مانده است. این کمیته برای رده‌بندی، از نسبت تعداد پرونده‌های قتل خبرنگاران به جمعیت کل کشور استفاده کرده است و به این ترتیب سومالی با ۲۵ پرونده بلاتکلیف قتل خبرنگاران و ۱۵ میلیون جمعیت در رأس فهرست ارائه شده قرار می‌گیرد.

سوریه و عراق نیز به ترتیب در جایگاه دوم و سوم این فهرست قرار می‌گیرند. در این بین کشور فیلیپین با ۴۱ پرونده بلاتکلیف قتل خبرنگاران و مکزیک با ۳۰ پرونده به عنوان کشورهایی با بیشترین تعداد پرونده نامشخص قتل خبرنگاران معرفی شده‌اند.

در بخشی از گزارش این کمیته آمده است: «در دهه گذشته گروه‌های مسلح نظامی همچون الشباب، بوکو حرام و داعش با وجود معافیت از مجازات، خبرنگاران را مورد هدف حملات خود قرار داده‌اند. با این حال گروه‌های جنایتکار همواره به عنوان تهدید بزرگی برای روزنامه‌نگاران محسوب می‌شوند و در حالی که از عدالت می‌گریزند تعداد بسیار زیادی از روزنامه‌نگاران را به قتل می‌رسانند. مکزیک که تاکنون به عنوان ناامن‌ترین کشور برای روزنامه‌نگاران شناخته می‌شود، از سال ۲۰۰۸ تاکنون هر ساله وخامت بیشتری را در تعقیب قضایی قتل و علت مرگ روزنامه‌نگاران تجربه می‌کند.»

سودان جنوبی،‌ افغانستان، پاکستان، برزیل، بنگلادش،‌ روسیه، نیجریه و هند در کنار سومالی، روسیه، عراق، فیلیپین و مکزیک به عنوان کشورهایی با ضعیف‌ترین روند تعقیب قضایی قتل و علت مرگ خبرنگاران معرفی شدند.

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها