نایب رئیس فراکسیون امید: شرایط مطلوب اصولگرایان است/ آرزو نمی‌کنم مجلس یازدهم، شبیه مجلس دهم شود

عبدالکریم حسین‌زاده، نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس، گفت: شرایط کنونی مطلوب حال اصولگرایان است، اما اگر فضای مشارکتی بالایی داشته باشیم، معتقدم مجلس یازدهم مجلس متعالی خواهد بود.

نایب رئیس فراکسیون امید: شرایط مطلوب اصولگرایان است/ آرزو نمی‌کنم مجلس یازدهم، شبیه مجلس دهم شود

عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده نقده و اشنویه و نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، با اشاره به انتخابات مجلس یازدهم، گفت: هر تحلیلی که در خصوص انتخابات مجلس یازدهم انجام دهیم تحلیل در فضاست. ما نمی‌توانیم بدون آمارسنجی و رأی‌سنجی مردم پیش‌بینی‌هایی صورت دهیم.

او با یادآوری اینکه میزان مشارکت مردم در انتخابات در ترکیب مجلس آینده تاثیر مستقیم دارد تاکید کرد: اگر درصد مشارکت زیر ۲۵ درصد باشد، مجلسی شبیه مجلس نهم یا هفتم خواهیم داشت. اما اگر درصد مشارکت بیش از ۲۵ درصد و کمتر از ۴۰ درصد باشد، مجلس دوگفتمانی خواهیم داشت که تمام گفتمان‌ها در آن حضور پیدا خواهند کرد. اصل موضوع در حال حاضر بستگی به میزان مشارکت مردم دارد.

در صورت مشارکت پایین، مجلس یازدهم شبیه مجلس هفتم یا نهم خواهد بود

این نماینده مجلس ادامه داد: بنده در جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هم گفتم در شرایط فعلی نمی‌توان شاهد مشارکت بالای مردم در انتخابات بود. شرایط کنونی مطلوب حال اصولگرایان است، اما اگر فضای مشارکتی بالایی داشته باشیم، معتقدم مجلس یازدهم مجلس متعالی به لحاظ وجود وزن‌ها و گفتمان‌های مختلف در صحن علنی مجلس خواهد بود. در غیر این صورت همان‌طور که گفتم، مجلس یازدهم شبیه مجلس هفتم یا نهم خواهد بود.

حسین‌زاده در پاسخ اینکه شباهت مجلس آینده به مجلس دهم محتمل است یا خیر، گفت: آرزو نمی‌کنم که مجلس یازدهم شبیه مجلس دهم شود. ما باید به یک نرم استاندارد در سیاست‌ورزی برسیم. این ایراد هم تنها به مجلس برنمی‌گردد، در حال حاضر اشخاصی هستند که وزیر شده‌اند و تا دیروز عضو احزاب بوده‌اند، اما امروز از آن احزاب انصراف داده‌اند. در صورتی‌ که افرادی که وزیر می‌شوند باید همچنان عضو همان حزبی که بوده‌اند باقی بمانند.

نایب رئیس فراکسیون امید: شرایط مطلوب اصولگرایان است/ آرزو نمی‌کنم مجلس یازدهم، شبیه مجلس دهم شود

او ادامه داد: همچنین بسیاری از افراد زمانی که وارد مجلس می‌شوند صرفاً برای باقی ماندن در عرصه سیاست خودشان را از ۲ جریان اصلی جدا می‌کنند و شاکله جدیدی می‌گیرند. در اینجا به نظر می‌رسد موازنه آرا بر هم می‌خورد و افرادی در نظرسنجی‌ها، طرح‌ها و لوایح می‌توانند در ۲ طرف بازی همزمان حضور داشته باشند که اساساً این موضوع به نفع دموکراسی نیست.

حسین‌زاده با اشاره به اینکه باید به سمت تحزب‌گرایی برویم گفت: واقعیت امر این است که اگر کشور شانس بیاورد، باید به سمت تحزب و حزب‌گرایی به مفهوم واقعی پیش برویم. البته نه اینکه جریان اصلاح‌طلب ۲۸ حزب داشته باشد و هیچ‌کدام از احزاب غالب نباشند و همچنان در حالت جبهه باقی بمانند. اگر احزاب تبدیل به یک کلان‌حزب اصلاح‌طلب و کلان‌حزب اصولگرا شوند و موضوعات را مانند کشورهای توسعه‌یافته پیش ببرند، کیفیت مجلس هم‌ تغییر اساسی می‌کند.

منبع: خبرآنلاین

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها