هشدار وقوع سیل در حوضه آبریز کرج

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: اگر دو برابر بارندگی ۴۸ ساعت گذشته در حوضه آبریز کرج رخ دهد، وقوع سیلاب ۷۰۰ تا ۸۰۰ متر مکعبی در کرج محتمل خواهد بود.

هشدار وقوع سیل در حوضه آبریز کرج

سید حسن رضوی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران روز چهارشنبه در ستاد مدیریت بحران استان تهران افزود: سریز سد کرج یک هزار و ۴۰۰ متر مکعب در ثانیه است، در حالی که سال گذشته بیش از ۱۳۰ متر مکعب در ثانیه که رهاسازی شد مشکلات بسیاری به وجود آمد.

وی یادآورشد: احتمال وقوع سیلاب همان طور که پارسال در خوزستان با دبی هشت هزار متر مکعب در ثانیه رخ داد در کرج هم هست.

رضوی اظهار داشت: ما بیش از ۲.۵ میلیون نفر جمعیت در پایین دست اتوبان کرج در شهرهای مختلف حاشیه تهران داریم که درگیر سیل می‌شوند در حالی که سیلاب خوزستان با تمامی بزرگی اش ۱.۵ میلیون نفر را درگیر کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: پتانسیل سیل خیزی در تهران و مشکلاتی که برای این جمعیت به وجود می‌آورد این است و می‌تواند این حجم از جمعیت را در سیل گرفتار کند.

ظرفیت رودخانه های تهران پاسخگوی شرایط عادی بارندگی نیست

وی خاطرنشان کرد: اکنون در شرایطی هستیم که این رودخانه‌ها و رود دره‌های استان حتی پاسخگوی شرایط عادی نیستند؛ پس باید فکر اساسی شود.

رضوی ادامه داد: باید بپذیریم، اتفاقاتی که برای رودخانه‌های جاجرود، کرج و کن و سایر رودخانه های تهران و رود دره‌ها افتاده و در ۵۰ سال گذشته با دخل و تصرفات فراوانی در آنها اتفاق افتاده، این مناطق در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برند.

۵۲۰ نقطه حادثه خیز سیل در استان تهران

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: در این استان حدود ۵۲۰ نقطه حادثه خیز از نظر سیلاب مشخص و به همه دستگاه‌های اجرایی از طرف آب منطقه ای ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: به شهرداری تهران نیز مشخصات ۶۷ نقطه حادثه خیز در پایتخت معرفی شده است.

رضوی تاکید کرد: بر اساس آخرین بررسی ها، کمتر از ۱۰ درصد این نقاط حادثه خیز حذف شده و بیش از ۹۰ درصد مشکلات این نقاط همچنان باقی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: حجم مشکلات به نحوی است که باید کار بیشتری انجام داد؛ اینکه در هر بارندگی مشکلاتی ایجاد می‌شود و شهردار از مردم عذرخواهی کند، این مباحث اگر تداوم داشته باشد، هر روز باید عذرخواهی کنیم.

وی افزود: بر اساس دستور وزیر کشور باید کارگروهی برای پهنه بندی سیلاب در استان تشکیل و اقدام‌های لازم برای آن انجام شود.

رضوی یادآورشد: در تهران در راستای خطر پذیری سیلاب، مطالعاتی در ۶۶۷ کیلومتر از رودخانه انجام دادیم و نقشه های مهندسی تهیه کرده ایم و به این نتیجه رسیده ایم که حداقل باید ۱۲۰ کیلومتر از این مسیرها به صورت فوری ساماندهی شود.

تاکید وزیر کشور بر ورود به موضوع فرونشست تهران

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گفت: وزیر کشور در جلسه ای که نه شهردار تهران و نه هیچ یک از معاونانشان حضور نداشتند، اعلام کرد که در خصوص فرونشست و بحث مرتبط با سیلاب وزارت نیرو آماده است یک همکاری توامان با برنامه با شهرداری انجام دهد.

وی یادآورشد: مدیریت فرونشست را به شکل اجتناب ناپذیر باید انجام دهیم، اگرچه با شهرداری تهران بر سر این موضوع اختلاف نظر داریم که باید مرتفع شود.

رضوی اظهارداشت: در جلسات مدیران شهرداری غالب هستند و خود شهردار یا معاونان نیستند، آیا کلاس خود را بالاتر می دانند؟ جلسات در سطح کارشناسی شکل می گیرد اما در سطح مدیریتی نیست؛ چیزی از آقای شهردار کم نمی شود که با مدیرعامل آب منطقه ای به تفاهمی برسد و از مردم هم معذرت خواهی نکند.

یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی سدهای تهران

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران ضمن تاکید بر مدیریت سدها در زمان تشدید بارندگی و آبگرفتگی ها گفت: در شرایط فعلی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب ذخیره خالی در سدها و ۸۰۸ میلیون متر مکعب آب ذخیره سازی شده داریم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون نسبت به سال قبل ۲۳۴ میلیون متر مکعب و نسبت به سال نرمال ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره سازی شده بیشتری داریم.

رضوی اعلام کرد: در سد لار و طالقان هیچ مشکلی نداریم و در سایر سدها تخلیه و تغذیه مصنوعی را شروع کرده ایم.

منبع: برنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها