برگزاری رفراندوم در اختیار دولت نیست

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه برگزاری رفراندوم در اختیار یک ارگان یا دولت نیست، گفت: دولت، مجلس و مقام معظم رهبری باید به یک نقطه مشترک برسند تا رفراندوم برگزار شود.

برگزاری رفراندوم در اختیار دولت نیست

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران در خصوص تصمیم دولت برای برداشتن گام چهارم اظهار داشت: همانطور که در گذشته گفته‌ایم، کمیته‌ای در حال بررسی اقدام ایران در گام دوم است و قرار ما این است که اگر تا پایان مهلت دو ماهه که برای گام سوم معین شده، در مذاکرات با طرف اروپایی به آنچه می‌خواهیم دست نیابیم، گام چهارم را در زمان خودش برمی‌داریم.

وی درباره مسدود شدن حساب برخی از اتباع کشورمان در مالزی گفت: این اتفاق تنها مختص به مالزی نبوده و در برخی دیگر از کشورها نیز حساب برخی از دانشجویان و اتباع کشورمان مسدود شده است. این مشکلات به دلیل تحریم‌ها به وجود آمده اما خوشبختانه با رایزنی‌هایی که با سفارت کشورمان و وزارت خارجه انجام داده‌اند، بخشی از این حساب‌ها بازگشایی و مشکلات در حال برطرف شدن است. ما مسئله مالزی را هم دنبال خواهیم کرد که برطرف شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در خصوص مسائل رخ داده در دو کشور لبنان و عراق و موضع جمهوری اسلامی در این باره افزود: آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای دیگر بر خواست عمومی ملت‌های عراق و لبنان سوار شده و با کنترل فضای مجازی، خط دادن به این اعتراضات و صرف هزینه‌ها، به دنبال اهداف خود هستند که به ضرر مردم کشورهای لبنان و عراق خواهد بود.

واعظی ادامه داد: موضع جمهوری اسلامی ایران همواره این بوده که دولت‌ها باید به خواست مردم توجه کنند و از سوی دیگر، مطالبات باید به گونه‌ای بیان شود که موجب هرج و مرج و به هم‌ریختگی اوضاع، تخریب و همچنین آسیب‌رساندن و کشتار نشود.

وی بیان کرد: ما مردم را دعوت به آرامش می‌کنیم، از آنها می‌خواهیم که به نیروهای خارجی اجازه ندهند از فضای به وجود آمده برای پیگیری اهداف خودشان که تضعیف دولت مستقر در عراق و لبنان است، استفاده کنند. همچنین دشمنان می‌خواهند مرجعیت و احزاب قانونی در لبنان و عراق را فاسد جلوه دهند و با شعارهایی که گسترش می‌دهند، فاصله‌ای میان روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق ایجاد کنند؛ هم ما و هم عراقی‌ها باید آگاهی داشته باشیم که دشمنان نتوانند به هدفشان برسند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در خصوص واکنش‌ها به سخنان اخیر آقای روحانی درباره برگزاری رفراندوم گفت: من متوجه نمی‌شوم کسانی که مخالف یک اصل قانون اساسی هستند، به چه چیزی اشکال دارند؟ رفراندوم یک اصل در قانون اساسی ماست، در تاریخ انقلاب هم از آن استفاده کرده‌ایم و با این اصل نباید مخالفت کرد ضمن اینکه در قانون اساسی به صراحت آمده که باید مراحل آن طی شود. برگزاری رفراندوم در اختیار یک ارگان یا دولت نیست. دولت، مجلس و مقام معظم رهبری باید به یک نقطه مشترک برسند تا رفراندوم برگزار شود. به نظر من نباید با این موضوع مخالفت کرد؛ این یک اصل در قانون اساسی است و در برخی مقاطع باید از آن استفاده شود.

منبع: مهر

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها