بازنشستگی زودهنگام سلامت مغز را تهدید می‌کند

نتایج تحقیقات دانشگاه بینگهمتون، دانشگاه ایالتی نیویورک نشان می‌دهد بازنشستگی زودهنگام باعث کاهش عملکرد شناختی در سالمندان خواهد شد.

بازنشستگی زودهنگام سلامت مغز را تهدید می‌کند

پلامن نیکلوف، استادیار اقتصاد و آلن آدلمن، دانشجوی دکترای اقتصاد، طرح جدید بازنشستگی روستایی در چین (NRPS) و بررسی طولی سلامت و بازنشستگی چین (CHARLS) را مورد بررسی قرار دادند تا تاثیر مزایای بازنشستگی بر شناخت فردی این افراد را بررسی کنند. البته تحقیق دیگری با همین شرایط در ایالات متحده نیز صورت گرفت.

با افزایش امید به زندگی و کاهش باروری در کشورهای در حال توسعه، سالمندان به بزرگ‌ترین منبع جمعیتی در آسیا و آمریکای لاتین تبدیل شده‌اند و نیاز فوری به سیستم‌های جدید و پایدار بازنشستگی دارند. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد این برنامه‌های بازنشستگی تاثیرات منفی بر سلامت افراد نیز دارند و کاهش عملکرد شناختی سالمندان را تسریع می‌کنند.

وی گفت: برنامه ارائه شده چین در مناطق روستایی بر اساس نیازها و ظرفیت‌های اقتصادی به ویژه برای کاهش فقر در پیری معرفی شده است. در برخی مناطق روستایی مراقبت‌های سنتی خانواده برای سالمندان مناسب نیست، به همین دلیل بر سلامت سالمندان تاثیر زیادی داشته است.

محققان در این تحقیق دریافتند که اثرات منفی بازنشستگی بر عملکرد شناختی در سالمندان تاثیر منفی دارد و این تاثیر بر زنان بیش از مردان است و علت آن را کاهش فعالیت‌های ذهنی می‌دانند که به سلامت عملکرد شناختی آسیب می‌رساند.

نیکلوف گفت: با گذشت حدود 10 سال از اجرای این طرح در چین مشخص شد، این برنامه منجر به کاهش عملکرد شناختی در سالمندان شده است.

وی گفت: این نتایج منفی منحصر به برنامه بازنشستگی چین نیست، بلکه در برنامه‌های بازنشستگی مشابه در کشورهای با درآمد بالاتر از جمله آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا نیز مشهود است.

در حالی که به نظر می‌رسد مزایای بازنشستگی منجر به بهبود سلامت سالمندان ‌شود، اما نتایج نشان داد، این برنامه‌ها تاثیر منفی در ابعاد دیگر زندگی آنان مانند فعالیت‌های اجتماعی، فعالیت‌های مرتبط با آمادگی ذهنی و تعامل اجتماعی دارند.

نیکلوف گفت: در واقع تاثیر منفی عدم تعامل اجتماعی بسیار بیشتر از تاثیر مثبت تغذیه و خواب در سلامت سالمندان دخیل است و تعامل و ارتباط اجتماعی ممکن است به تنهایی قدرتمندترین عوامل در بهبودعملکرد شناختی در پیری باشند.

وی امیدوار است این تحقیق به ایجاد سیاست‌های جدید در بهبود عملکرد شناختی نسل‌های قدیم در دوران بازنشستگی کمک کند.

وی در ادامه افزود: شواهد نشان می‌دهد که اختلالات شناختی در بین سالمندان، باعث از بین رفتن کیفیت زندگی آنان می‌شود و می‌تواند عواقب رفاهی منفی داشته باشد، بنابراین بهتر است برنامه‌های بازنشستگی باهدف و آگاهی بیشتری همراه با سلامت سالمندان ارائه شوند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها