مسمومیت عجیب زنان و مردان گیلانی / علت چه بوده است؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان از مسمومیت ۱۲ نفر در استان به دلیل سم بوتولیسم خبر داد.

مسمومیت عجیب زنان و مردان گیلانی / علت چه بوده است؟

فردین مهرابیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان گفت: ۱۲نفر در دارستان رودبار در مراسمی به دلیل استفاده از پنیرآلوده، به سم بوتولیسم مسموم شدند.

وی با بیان این که این افراد از شب گذشته تا به امروز با علائمی از جمله تهوع، سردرد، درد شکم و ... به مراکز درمانی مراجعه کردند، اظهار داشت: در آزمایش ها مشخص شد که این افراد به دلیل سم بوتولیسم دچار مسمومیت شدند.

وی خاطر نشان کرد: در زمان حاضر، ۱۱ نفر از این افراد در بیمارستان رازی و یک نفر در ۱۷ شهریور رشت بستری هستند و اقدامات درمانی و بهداشتی توسط متخصصان پزشکی و تیم بهداشتی این استان برای این افراد در حال انجام است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از شهروندان خواست تا مواد غذایی را از فروشگاه های معتبر خریداری کرده کرده و به تاریخ تولید و انقضاء آن توجه داشته باشند.

بوتولیسم، یک نوع مسمومیت غذایی جدی ولی غیرمسری است که بیشتر در اثر خوردن غذای آلوده به سمی خطرناک به نام بوتولینیوم به وجود می آید، بوتولینیوم در خاک وجود داشته و در شرایط مساعد شامل تاریکی، رطوبت و یک محیط بی هوازی رشد و تکثیر پیدا کرده و از خود سم ترشح می کند.

این سم روی سیستم اعصاب مرکزی فرد تاثیر گذاشته و به بروز علایمی همچون تار شدن دید یا دو تا دیدن ، افتادن پلک های چشم ، خشک شدن دهان ، انقطاع تکلم ، مشکل در قورت دادن غذا یا مایعات ، استفراغ ، ضعف دست ها یا پاها و فلج شدن در شرایط حاد منجر می شود.

منبع: برنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها