کارشناس مسائل اروپا:

گام چهارم در اجرایی شدن تعهدات اروپا موثر است

کارشناس مسائل اروپا گفت:تنها با عمل اروپا به تعهداتش، ایران از برداشتن گام های بیشتر منصرف خواهد شد.

گام چهارم در اجرایی شدن تعهدات اروپا موثر است

حیدرعلی مسعودی کارشناس مسائل بین الملل درباره گام چهارم کاهش تعهدات ایران، اظهار کرد: عملی شدن تعهدات اروپا به محتوای گام چهارم جمهوری اسلامی ایران بستگی دارد و اینکه تا چه حدی در روند کاهش تعهدات جلو برویم. در واقع اگر این گام معنا دار به سمت کاهش جدی تعهدات ایران تلقی شود، احتمال اینکه تغییری را در مواضع سیاسی اروپایی‌ها ببینیم، بسیار خواهد بود.

او افزود: اگر گام چهارم بتواند زمان گریز هسته‌ای ایران را کاهش دهد و از یک سال روی ۶ ماه یا ۹ ماه بیاورد، در آن صورت ما شاهد تغییری جدی در مواضع اروپایی‌ها خواهیم بود. به لحاظ حقوقی و بر اساس برجام، هر کدام از کشور‌های امضاء کننده این توافق به دلیل کاهش تعهدات طرف‌های مقابل می‌تواند یک بخشی یا تمام تعهدات خود را در فرایندی تدریجی کاهش دهند.

مسعودی ادامه داد: همانطور که آقای ظریف بار‌ها اشاره کرده، اقدامات ایران یک جبرانی است و از آنجایی که منافع کشورمان از قبل برجام تامین نشده، برای جبران مفاد، کاهش تعهدات خود را دنبال می‌کند، در واقع این موضوع پیشبینی نشده که در مقابل اقدامات جبرانی هم کشور‌های دیگر می‌توانند اقدامات جبرانی دیگری انجام دهند یا خیر.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: به لحاظ حقوقی از اروپا انتظار می‌رود تعهدات خود را بر اساس برجام انجام دهند، تا ایران را تشویق به عملیاتی کردن مجدد تعهداتش کند. به نظر من دست اروپایی‌ها در طرح مجدد مسئله هسته‌ای ایران یا ارجاع آن در شورای امنیت خیلی باز نیست.

مسعودی ادامه داد: اروپایی‌ها به لحاظ سیاسی هنوز به این نتیجه قطعی نرسیدند که ایران به طور کامل تعهدات خود را بر اساس برجام زیر پا میگذارد و در نهایت به طور کلی از آن خارج خواهد شد، اگر اروپا به این نتیجه برسد، به لحاظ سیاسی شاهد تغییرات معنا داری در رفتارشان خواهیم بود.

او تصریح کرد: در حال حاضر نگاه مقامات ارشد نظام این نیست که به طور کلی از توافق هسته‌ای خارج شویم، چراکه همچنان از شرایط حداقلی که در کاخ سفید وجود دارد و تمایل آن‌ها در مذاکره میتوان استفاده کرد تا به توافقات جدیدی برسیم که امکان عبور کامل مان از برجام را منتفی کند.

مسعودی اضافه کرد: برخی ها معتقدند که ما نباید از برجام خارج شویم، به نظر من ما همچنان در برجام می‌مانیم و تلاش می‌کنیم که به تفاهمات جدیدی برای جلوگیری کامل از برجام برسیم.

رئیس‌جمهور کشورمان کمیته‌ای برای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی تشکیل داده‌اند، بنابراین اگر به چارچوب دلخواه خود با اروپایی‌ها نرسیم، برای برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی اقدام می‌کنیم.

ایران کاهش تعهدات برجامی خود را از ۱۸ اردیبهشت سال‌جاری آغاز کرده است و مهلت اجرای گام سوم ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی ۱۵ آبان پایان می‌پذیرد و پس از آن قرار است ایران گام چهارم را اعلام کند.

همچنین سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه هم در این باره، گفته است که اگر ایران به منافع اقتصادی مشروع خود دست نیابد، برداشتن گام چهارم تهران برای کاهش تعهداتش ذیل برجام اجتناب ناپذیر است.

ریابکوف در نشستی با شرکت کنندگان در برنامه سالانه آموزشی و علمی «گفت‌وگو به نام آینده»که توسط صندوق دیپلماسی عمومی الکساندر گورچاکوف برگزار می‌شود، تاکید کرد که تهران مدت‌ها پیش اعلام کرد اگر پیشرفتی از سوی دیگر طرف‌های برجام در تضمین منافع اقتصادی مشروع این کشور مشاهده نشود، هر دو ماه اقدامات مقتضی را انجام خواهند داد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها