تلویزیون‌های دنیا علائم هشداردهنده را می‌شناسند؛ شما چطور؟!

در این گزارش سعی داریم به وضعیت درجه‌بندی‌ سنی در تلویزیون‌های مختلف و همچنین معیارهای تصمیم‌گیری برای رده‌بندی سریال‌ها در سراسر جهان نگاهی داشته باشیم.

تلویزیون‌های دنیا علائم هشداردهنده را می‌شناسند؛ شما چطور؟!

با نگاهی اجمالی به قوانین و راهنمای ارائه‌شده برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی در شبکه‌های سراسر جهان، می‌توان به سرعت دریافت که معمولا برنامه‌های تلویزیونی با محتوای خشونت‌آمیز یا دیالوگ‌های جنسی و نامناسب، در مقوله درجه‌بندی و زمان‌بندی پخش قرار می‌گیرند.

برای مثال در جدول راهنمای والدین برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی شبکه‌های تلویزیونی در کشوری مانند امریکا، شش درجه‌بندی ارائه شده است.

درجه Y: برنامه‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند برای تمامی گروه‌های سنی کودکان مناسب هستند و محتوای آن‌ها برای کودکان ۲ الی ۶ سال تهیه شده است.

رده Y۷ : برنامه‌هایی که برای کودکان هفت سال به بالا مناسب هست را شامل می‌شود.

رده G : برنامه‌هایی که برای تمامی گروه‌های سنی اعم از بزرگسالان و کودکان مناسب است و با این حال ممکن است برای کوکان جذاب نباشد را شامل می‌شود. برنامه‌های تلویزیونی که در این دسته قرار می‌گیرند هیچ محتوای خشونت‌آمیز و یا دیالوگ‌های جنسی را دربرنمی‌گیرند.

رده‌بندی PG : برنامه‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند ممکن است از نظر برخی از والدین برای کودکان نامناسب باشند. ممکن است در این برنامه‌ها مسائل و دیالوگ‌های جنسی،‌ نامناسب و خشن مطرح شود.

رده بندی ۱۴: برنامه‌های این رده‌بندی ممکن است برای کودکان زیر ۱۴ سال مناسب نباشد. در این سری برنامه‌ها ممکن است مفاهیمی درباره استفاده از مواد مخدر، ‌شوخی‌های نامناسب، کلمات نامناسب و ‌خشونت شدید (صحنه‌هایی که خون و خون‌ریزی را به تصویر می‌کشند) وجود داشته باشد.

رده‌بندی MA : برنامه‌های تلویزیونی این دسته مشخصا برای بزرگسالان تهیه شده‌اند و تماشای آن برای افراد زیر ۱۷ سال مناسب نیست.

اما این سیستم رده‌بندی برای برنامه‌های تلویزیونی کشورهای دیگری همچون هند و مکزیک نیز وجود دارد.

طبق اطلاعات منتشرشده توسط وب‌سایت(fandom) راهنمای تماشای برنامه‌های تلویزیونی شبکه‌های هند به این ترتیب است که معمولا برنامه‌های تلویزیونی خانوادگی و ‌کارتون‌ها سانسور نمی‌شوند اما محتوای آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ضمن اینکه برنامه‌های مستندی که شامل محتوای مناسب بزرگسالان باشند نیز از ساعت ۱۱ شب به بعد روی آنتن می‌روند.

همچنین برنامه درجه‌بندی برنامه‌های تلویزیونی ترکیه که توسط شورای عالی رادیو و تلویزیون این کشور تعیین شده است نیز شامل چهار گروه می‌شود:

مخاطبان عمومی: برنامه‌های تلویزیونی این دسته برای تمامی گروه‌های سنی مناسب هستند و با نمایش دادن «نماد خانواده» در آغاز برنامه و پایان هر آگهی تبلیغی به نمایش گذاشته می‌شوند.

رده ۷+ : برنامه‌های تلویزیونی مناسب برای افراد هفت سال به بالا.

رده ۱۳+ : مناسب برای افراد بالای ۱۳ سال. نماد این درجه‌بندی باید در تمامی طول زمان پخش برنامه نمایش داده شود. ممکن است این دست برنامه‌ها فقط در ساعات ۹:۳۰ شب تا ۵:۰۰ بامداد به نمایش گذاشته شوند.

۱۸+ : برنامه‌های تلویزیونی این دسته فقط برای مخاطبان بالای ۱۸ سال مناسب هستند و نماد این درجه‌بندی نیز باید در تمام طول پخش برنامه نمایش داده شود. ممکن است این دست برنامه‌ها در فاصله زمانی ۱۲:۰۰ شب تا ۵:۰۰ بامداد نمایش داده شوند.

به گزارش ایسنا، در شرایطی که استفاده از علائم هشداردهنده با هدف درجه‌بندی سنی برنامه‌های تلویزیونی، در شبکه‌های معتبر دنیا از جایگاهی مهم و قطعی برخوردار است، به نظر می‌رسد مسوولان و ناظران پخش در تلویزیون ما همچنان به استفاده از این علائم اعتقادی ندارند و بجز مواردی نادر که آن‌هم به سال‌ها قبل و به هشدارهای بی‌وقفه کارشناسان و اهالی رسانه برمی‌گردد، هم صداوسیما و هم بیننده‌اش تقریبا با استفاده از این علائم ناآشنا هستند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها