خبر فوری بررسی می‌کند؛

جامعه روحانیت مبارز ریش سفید یا ناظر در جریان اصولگرا ؟/ مصباحی مقدم : در شورای ائتلاف نقش ناظر و داور را داریم

جامعه روحانیت مبارز همواره نقش ریش سفیدی را در میان جریان اصولگرا بازی کرده است و بیشتر در دوران نزدیک به انتخابات محوری بوده است تا دیگر گروههای اصولگرا حول آن جمع شوند و به وحدت دست پیدا کنند.

جامعه روحانیت مبارز ریش سفید یا ناظر در جریان اصولگرا ؟/ مصباحی مقدم : در شورای ائتلاف نقش ناظر و داور را داریم

جامعه روحانیت مبارزکشور معروف به جامعه روحانیت مبارز، نهادی دینی، روحانی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است که با انگیزه‌ای دینی و با شعار حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت. فضل‌الله محلاتی نخستین دبیر جامعه روحانیت مبارز بود و طی سال‌های ۱۳۵۶ تا ۱۳۶۰ این مسئولیت را بر عهده داشت. پس از او تا سال ۱۳۹۳، محمدرضا مهدوی کنی دبیرکل این تشکل بود، اما با درگذشت وی ، در جلسه‌ای که در تاریخ ۱۱ آذر ۱۳۹۳ با حضور اعضای جامعه برگزار شد، محمدعلی موحدی کرمانی به اتفاق آراء دبیرکل جامعه روحانیت مبارز شد.

جامعه روحانیت مبارزهمواره نقش ریش سفیدی را در میان جریان اصولگرا بازی کرده است و بیشتر در دوران نزدیک به انتخابات محوری بوده است تا دیگر گروههای اصولگرا حول آن جمع شوند و به وحدت دست پیدا کنند. پس از فوت ایت الله مهدوی کنی نقش ریش سفیدی در جریان اصولگرا را مرجوم حبیب الله عسگر اولادی بازی می‌کرد و امروز با نزدیک شدن به انتخابات و روشن شدن تک چراغ‌های خاموش فعالیت‌های انتخاباتی گروهها و احزاب اعلام شد که جامعه روحانیت مبارز در شورای ائتلاف اصولگرایان نقش ناظر و داور را بازی می‌کند .

به عنوان ناظر و داور در شورای ائتلاف اصولگرایان حضور داریم

غلامرضا مصباحی مقدم در این باره به خبر فوری می‌گوید: در این دوره از فعالیت‌های انتخاباتی هم در سطح احزاب در شورای ائتلاف اصولگرایان حضور نداریم، بلکه با توجه به تقاضای شورای وحدت اصولگرایان ، شورای جامعه روحانیت مبارز تصویب کرد که به عنوان ناظر و داور سه نفر از اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت در این جلسات حضور داشته باشند .

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر نقش نظارت و داوری این تشکل سیاسی در فعالیت‌های انتخاباتی اصولگرایان برای انتخابات اسفند ماه سال جاری، گفت: بنابراین است که با حضور در این مجموعه ، فراگیری جریان اصولگرا و انقلابی افزایش پیدا کند ، به گونه ای که به لیست واحد منتهی شود.

تلاش برای پیوستن طیف لاریجانی به ائتلاف اصولگرایان

وی در پاسخ به این سوال که ظاهرا از طیف آقای لاریجانی برای این نشست ها دعوت نشده است، گفت: تلاش می‌کنیم از طیف آقای لاریجانی هم دعوت به عمل بیاوریم تا شاهد وحدت حداکثری برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باشیم.

مصباحی مقدم در پاسخ به این سوال که نمایندگان جامعه روحانیت مبارز در شورای ائتلاف اصولگرایان چه کسانی هستند، گفت: بنده، آقای تقوی و اقای موسی‌پور از شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در این جلسات شرکت می‌کنیم.

آیا جامعه روحانیت نقش شیخوخیت را بازی می‌کند؟

بنا به میانداری نداریم

مسئله شیخوخیت جامعه روحانیت مبارز موضوعی است که سخنگوی این تشکل سیاسی آن را قبول ندارد. پیش از این مصباحی مقدم در مصاحبه ای و در پاسخ به سوالی مبنی براینکه گفته می‏شود پس از فوت مرحوم مهدوی‌کنی موضوع شیخوخیت و این محور در جریان اصولگرایی کمرنگ شده است را چقدر قبول دارید؟ گفته بود: نه قبل از فوت آیت الله مهدوی کنی مساله شیخوخیت خیلی پررنگ و برجسته بود ، نه پس از رحلت ایشان چیزی تغییر کرده است. آنچه اخیرا نیز رخ داده است مراجعه از جانب مجموعه اصولگرا به جامعه روحانیت مبارز است. بنا نداریم که میاندار باشیم.

البته مصباحی مقدم تاکید دارد که به شورای وحدت اصولگرایان توصیه کرده بود که به محورجامعه روحانیت بازگردند.

موسی پور دیگر عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز که نماینده این تشکل سیاسی در شورای ائتلاف اصولگرایان نیز هست در این ارتباط معتقد است: نقش و کارکرد جامعه روحانیت مبارز در فرایند فعالیت شورای ائتلاف هدایت، نظارت و داوری خواهد بود و غایت مطلوب نیز رسیدن به وحدت است.

آنچه که جامعه روحانیت مبارز هنوز در خصوص نقش خود در تحولات سیاسی اصولگرایان پاسخی برای آن ندارد این است که آیا نقش پدر و مرشد را در این جریان بازی میکند و یا قرار است به عنوان یک تشکل سیاسی اصولگرا نقش ایفا کند . چرا که با کمی دقت در ادبیات فعالان این تشکل سیاسی و مذهبی تاکید غیر مستقیم بر نقش محوری آنها و درخواست ها برای رجوع گروهای اصولگرایان به محور روحانیت ، وجود دارد. مسئله ای که سعی می‌شود چندان واضح در مورد آن موضع گیری نشود.

به هر تقدیرواقعیت این است که اصولگرایان در پی شکست هایی که در چند انتخابات گذشته داشته اند در تلاش برای رسیدن به وحدت حداکثری هستند. باید منتظر ماند تا مشخص شود، پس از بسته شدن لیست این ائتلاف تا چه میزان اعضا خود را پایبند به آن می‌دانند ، اتفاقی که زمان زیادی تا وقوع آن باقی نمانده است.

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها