(تصاویر) جذاب‌ترین و عجیب‌ترین آپشن‌های خودرو در جهان

شرکت‌های خودروسازی برروی قابلیت‌های اضافی خودرو در قالب نام

(تصاویر) جذاب‌ترین و عجیب‌ترین آپشن‌های خودرو در جهان

در این گزارش به ۱۰ مورد از منحصر‌به‌فردترین آپشن‌های ارائه شده به همراه خودرو‌های مختلف در تاریخ آشنا می‌شوید.

در بازار فروش اتومبیل، عوامل کسب موفقیت تنها به طراحی بدنه و مشخصات فنی یک خودرو محدود نمی‌شود، شرکت‌های خودروسازی همواره تلاش می‌کنند از راه‌های مختلفی خریداران را به سمت مدل‌های جدید خود جذب کنند، این راه‌ها می‌تواند قیمت‌گذاری مناسب، اعمال تخفیف‌های مختلف، خدمات پس از فروش، تسهیلات ویژه خرید قسطی یا در نظر گرفتن آپشن‌های جذاب و منحصر‌به‌فرد برای یک خودرو باشد. البته در کنار تمامی این موارد قطعا طراحی شاسی و ظاهر خودرو به همراه مشخصات فنی، از اصلی‌ترین ملاک‌های انتخاب یک مدل جدید هستند، اما در هر صورت برخی قابلیت‌های جانبی نیز نقش موثری در انتخاب یک خودرو در میان مدل‌های مشابه آن دارد. در بسیاری از موارد خریدارانی که بر سر دوراهی میان دو خودرو از دو شرکت مختلف مانده‌اند تنها با در نظر گرفتن آپشن‌های یک مدل، آن را خریداری می‌کنند، به این ترتیب قابلیت‌های جانبی مانند آپشن، واقعا در موفقیت یک خودرو در بازار تاثیر گذار است.

(تصاویر) جذاب‌ترین و عجیب‌ترین آپشن‌های خودرو در جهان

از این رو از سال‌های دور، شرکت‌های خودروسازی برروی قابلیت‌های اضافی و منحصر‌به‌فرد خودرو در قالب نام "آپشن" حساب ویژه‌ای باز کردند. این آپشن‌ها می‌تواند یک دستگاه کوچک و جدید در کابین مانند اسپرسو ساز یا یک ساعت سوئیسی گران قیمت باشد، یا ویژگی‌های اساسی‌تر مانند دوربین عقب یا گرم‌کن‌های صندلی خودرو؛ در هر صورت شرکت‌های مختلف با توجه به بازار هدف هر خودرو، تصمیم می‌گیرند تا ویژگی‌های اضافی را با قیمتی مناسب به مدل اصل اضافه کرده و به دست مشتریان برسانند. ما در این گزارش قصد داریم به ۱۰ مورد از متفاوت‌ترین آپشن‌های خودرو در تاریخ بپردازیم، آپشن‌هایی که بیش از بحث فنی خودرو، برای استفاده در مواقع خاص کاربرد دارند و در فروش خودرو مورد نظر نیز تاثیر بسزایی داشتند، با ما همراه باشید:

(تصاویر) جذاب‌ترین و عجیب‌ترین آپشن‌های خودرو در جهان

شرکت: کرایسلر
آپشن: دستگاه پخش موسیقی

در سال‌های دور دستگاه پخش موسیقی جزئی از ویژگی‌های استاندارد خودرو محسوب نمی‌شد، در سال ۱۹۵۹ کرایسلر اولین شرکتی بود که دستگاه پخش خودرو را به محصولات خود به عنوان یک آپشن اضافه کرد. در آن زمان تنها با دیسک‌های بزرگ رکورد می‌شد به موسیقی گوش داد و برای این کار دستگاه‌های بزرگی مانند گرامافون لازم بود، اما شرکت فیلیپس با پخش کننده درون خودرو Auto Mignon، تحول بزرگی در تجربه رانندگی ایجاد کرد، این دستگاه توانایی آن را داشت که تا ۴۵ دقیقه به پخش موسیقی ادامه دهد و این برای رانندگان بسیار لذت بخش بود. این دستگاه در زیر کنسول مرکز داشبورد قرار می‌گرفت و چالش‌برانگیزترین قسمت گوش دادن به انواع موسیقی، حمل و قراردادن دیسک‌های بزرگ آن بود. این دستگاه پخش بعدا در خودرو قورباغه‌ای و جگوار نوع E. نیز مورد استفاده قرار گرفت.

(تصاویر) جذاب‌ترین و عجیب‌ترین آپشن‌های خودرو در جهان

شرکت: واکسول موتورز
آپشن: ستارگان سقفی

نورپردازی سقف خودرو با چراغ‌های ستاره‌ای شکل یک آپشن شیک و جذاب محسوب می‌شود، این ویژگی بیش از یک دهه است که در خودرو‌های لاکچری رولزرویس وجود دارد، البته در این خودرو‌ها با استفاده از ۱۳۰۰ چراغ فیبرنوری نورپردازی انجام می‌شود که ظاهری جذاب دارد و قیمت آن ۹ هزار پوند است. اما واکسول در خودر‌های خود نیز ویژگی مشابه را با قیمتی بسیار ارزان‌تر را در نظر گرفته، البته نورپردازی واکسول به اندازه رولزرویس جذاب نیست، اما تنها با قیمت ۴۰۰ پوند به خودرو خریدار اضافه می‌شود، به همین جهت یک آپشن زیبا و ارزان قیمت است.

(تصاویر) جذاب‌ترین و عجیب‌ترین آپشن‌های خودرو در جهان

شرکت: بنتلی
آپشن: ساعت مکانیکی شرکت Breitling

خودرو‌های گران قیمت بنتلی، آپشن‌های گران قیمتی نیز دارند. ساعت لاکچری و مکانیکی ساخت شرکت سوئیسی Breitling، یکی از آپشن‌های خودرو بنتلی بنتایگا است که به جز نشان دادن زمان، تنها جنبه تجمل گرایانه دارد. این ساعت از الماس و طلا ساخته شده و با قیمت ۱۱۷ هزار پوند، یکی از گران‌ترین آپشن‌های موجود در بازار خودرو است. شرکت Breitling به خریداران قول می‌دهد که ساعت لاکچری این شرکت با ظرافت تمام ساخته شده و حتی یک ثانیه عقب نمی‌ماند.

شرکت: بنتلی
آپشن: بسته تجهیزات ماهیگیری

شاسی بلند بنتلی بنتایگا به جز ساعت سوئیسی گران قیمت، آپشن‌های منحصربه‌فرد دیگری نیز دارد، ست یا بسته تجهیزات ماهیگیری شرکت Mulliner یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که با پرداخت هزینه‌ای گزاف برروی خودرو اعمال می‌شود. این ست جذاب برای عاشقان به گردشگری و ماهیگیری تهیه شده که در آن تمامی قطعات و تجهیزات مورد نیاز به ماهیگیری قرار می‌گیرد، این مجموعه با چوب و چرم باکیفیت ساخته شده و دارای یک یخچال کوچک برای تازه ماندن ماهی‌های صید شده نیز است. این آپشن نیز با قیمت بالا ۸۰ هزار پوند به خودرو بنتلی بنتایگا اضافه می‌شود.

(تصاویر) جذاب‌ترین و عجیب‌ترین آپشن‌های خودرو در جهان

شرکت: رنج‌روور
آپشن: صندلی‌های فضای باز

فرض کنید به طبیعت رفته و در کنار یک دریاچه کمپ خود را برپا کرده‌اید، در این حال داشتن صندلی‌های اضافه برای نشستن در محیط بیرون خودرو و استفاده از هوای تازه بسیار لذت بخش است، برای داشتن این صندلی‌ها در شاسی‌بلند‌های رنج روور باید هزینه هزار و ۷۰۰ پوند را پرداخت کنید. این صندلی‌های چرمی و جمع‌شونده در دو رنگ مشکی و برنزی قابل سفارش هستند و در عقب خودرو نصب می‌شوند. البته آپشن‌هایی مانند این صندلی‌ها و ست ماهیگیری بنتلی، فضای پشت خودرو را اشغال کرده و حجم بار قابل حمل را کاهش می‌دهند.

(تصاویر) جذاب‌ترین و عجیب‌ترین آپشن‌های خودرو در جهان

شرکت: مینی
آپشن: دستگاه هشدار دهنده بارش باران

مدل‌های شرکت مینی به داشتن آپشن‌های جذاب و کارآمد، معروف هستند، آپشن‌هایی که هم در سیستم فنی، طراحی، سیستم‌های هوشمند و سیستم چندرسانه‌ای خودرو به چشم می‌خورند. اما یکی از کارآمدترین آپشن‌های مینی، سیستم پیش‌بینی و هشدار بارش باران است. البته این سیستم درمدل‌های کروکی قابل نصب است تا در هنگام باز بودن سقف، به راننده احتمال بارش باران را هشدار داده تا سقف خودرو را ببندد. این سیستم با اتصال به پایگا‌های هواشناسی و مسیریابی کار می‌کند و هزار و ۶۰۰ پوند قیمت دارد. این سیستم هشدار به خصوص در مواقع پارک بودن خودرو بسیار کارآمد است تا در صورت باز بودن سقف، از خیس شدن و ورود آب به داخل خودرو پیش‌گیری شود.

شرکت: سیتروئن
آپشن: خوش‌بو کننده هوا

تهویه هوا در هیچ خودرویی به عنوان آپشن در نظر گرفته نمی‌شود، اما عطراگین کردن هوا در داخل خودرو، یک آپشن کوچک و ارزان قیمت است که تفاوت بزرگی در تجربه لذت رانندگی ایجاد می‌کند. سیتروئن در خودرو C. ۴ با تغییر جزئی در خروجی دریچه هوا، عطر‌ها و اسانس‌های مختلفی را به خریداران پیشنهاد می‌کند که در کار دریچه هوا قرار می‌گیرند و حال و هوای داخل خودرو را تغییر می‌دهند. درواقع این آپشن ترکیبی از خوشبو کننده هوا و تهویه هوا است که با جادادن عطر‌های کوچک در کنار خروجی تهویه هوا حاصل می‌شود. طیف وسیع اسانس‌های این خوشبوکننده هوا یکی از عوامل محبوبیت آن است.

شرکت: مینی
آپشن: سقف‌باز شمار

شاید یکی از عجیب‌ترین یا بی‌مصرف‌ترین آپشن‌های موجود در در تاریخ دستگاه Openometer خودرو مینی Mk ۲ کروکی باشد، Openometer معنایی نزدیک به سقف‌باز شمار دارد و کار آن محاسبه ساعت‌هایی است که سقف خودرو کروکی مینی باز مانده و بسته نشده است. هدف خاصی از وجود و کارایی این دستگاه نمی‌توان عنوان کرد، اما سقف‌باز شمار موجب شد تا چالشی برای ثبت رکورد بیشترین زمان باز گذاشتن سقف در میان دارندگان مینی Mk ۲ راه بیوفتد. همانطور که می‌دانید سقف خوردو‌های کروکی در هوای سرد و بارانی باید ضرورتا بسته باشد.

شرکت: ولوو
آپشن: حسگر ضربان قلب

یکی از خاص‌ترین آپشن‌هایی برای سیستم امنیتی خودرو در نظر گرفته شده، حسگر ضربان قلب ولوو است که در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ برای مدل‌های S. ۸۰ و V. ۷۰ این شرکت عرضه شد. حسگر اثرانگشت بخشی از بسته امنیتی این خودرو‌ها بود که شامل یک سوئیچ بدون کلید می‌شد، این سیستم دارای یک حسگر تشخیص ضربان قلب در داخل کابین خودرو می‌شد، از طرفی برروی سوئیچ یک چراغ قرمز رنگ وجود داشت که در هنگام بسته بودن درب خودرو و تشخیص وجود ضربان قلب داخل کابین، روشن و خاموش می‌شد. درواقع این سیستم در هنگام قفل بودن خودرو تشخیص می‌داد که فردی به داخل کابین وارد شده یا نه و به این ترتیب از سرقت خودرو جلوگیری می‌کرد. کل سیستم امنیتی پیشرفته ولوو با قیمت ۷۵۰ پوند قابل خریداری بود.

(تصاویر) جذاب‌ترین و عجیب‌ترین آپشن‌های خودرو در جهان

شرکت: هوندا
آپشن: دوش آب

بله درست است دوش آب، قطعا این آپشن شاسی بلند هوندا CR-V در سال ۱۹۹۷ یکی از متفاوت‌ترین امکانات جانبی خودرو‌ها در تاریخ است. ایده دوش آب شاسی بلند CR-V براساس سفر‌های خانوادگی به دل طبیعت تشکیل شده بود. این شاسی بلند به‌علاوه یک یخچال کوچک، دارای پمپ آب ۱۲ ولتی بود با اتصال به یک شیلنگ و سردوش، حکم یک حمام یا وسیله شست‌و‌شو سیار را داشت. با این وسیله کارآمد دیگر نگرانی از خاکی شدن کودکان در طبیعت نخواهید داشت، همچنین بعد از شنا در یک دریاچه یا ساحل نیز می‌توانید یک استحمام کوتاه داشته باشید. این دوش آب شاید یکی از کاربردیترین وسایل در هنگام مسافرت‌های خانوادگی باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها