چطور دیگ نذری ۸۴ تنی در شیراز روی اجاق می‌رود؟

تسنیم نوشت: هر سال در روز ۲۸ ماه صفر به مناسبت ایام سوگواری رحلت جانگداز نبی مکرم اسلام(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و یکی دو روز پس از آن شهادت امام رضا(ع) ویژه برنامه‌های مختلفی در سومین حرم اهل بیت اجرا می‌شود.

چطور دیگ نذری ۸۴ تنی در شیراز روی اجاق می‌رود؟

یکی از این برنامه‌ها که در طی ۲۰ سال گذشته در شیراز اجرا شده، پخت آش نذری است که به دلیل تداوم و حجم زیاد آن بزرگترین نذری جهان به حساب می‌آید. به گفته علی اسلامی، مدیر پشتیبانی گروه فرهنگی، مذهبی کمیل شیراز پخت این آش از یک تن آغاز شده و پس از گذشت ۲۰ سال به ۸۴ تن رسیده است.

پخت آش نذری ۸۴ تنی در شیراز

این نذر بزرگ با مشارکت مردم و خیرین هر ساله در پارک خلدبرین شیراز پخت می‌شود. امسال برای این نذر سه‌هزار و ۲۰۰ کیلوگرم برنج، ۱۰۰ کیلوگرم ترخون، یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم عدس، یک هزار و ۸۰۰ کیلوگرم نخود، ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم لوبیا، پیازداغ ۲۵۰ کیلوگرم، ادویه ۱۵۰ کیلوگرم، یک هزار و ۵۰۰ کیلوگرم گوشت و ۵۶ دیگ استفاده شده است.

مقدمات پخت آش سبزی ۸۴ تنی در شیراز از پنج‌شنبه هفته گذشته آغاز و در نهایت ساعت پنج صبح روز یکشنبه همزمان با رحلت حضرت رسول اکرم(ص) توزیع شد.

هر سال مسئولان استانی نیز از روند پخت این آش بازدید می‌کنند. عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس امسال در بازدید از فرایند پخت این نذری بزرگ گفته است که « آش نذری ٢٨ صفر به عنوان بزرگترین نذری در جهان اسلام تبدیل به برندی برای استان فارس شده است».

وی این موضوع را سبب اتحاد و همدلی بیشتر مردم دانسته و آن را سرمایه اجتماعی و معنوی برای استان فارس خوانده است.

علاوه بر پخت آش نذری برنامه‌هایی نیز در حرم احمدبن‌موسی(ع) متناسب با این ایام تدارک دیده شده است. ایام سوگواری دهه آخر صفر در این آستان مقدس از ۲ تا ۶ آبان هر شب بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار شده و می‌شود.

سوگواری دهه آخر صفر در حرم شاهچراغ(ع)

مراسم عزاداری در شبستان امام خمینی(ره) با مرثیه‌سرایی حاج کاظم محمدی، حاج مجتبی رمضانی و حاج رضا بذری تا پایان روز ششم آبان ماه با حضور زائران و مجاوران ادامه دارد.

به گفته احمد سلامی، معاون فرهنگی آستان مقدس احمدی و محمدی مسابقه اینترنتی «غروب ماه صفر» به مناسبت همین ایام از ۳ تا ۸ آبان ماه برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق پرتال حضرت شاهچراغ(ع) برای شرکت اقدام کنند.

برپایی موکب امین ولایت در جوار حرم مطهر، برپایی نمایشگاه فروش کتاب‌های مذهبی با تخفیف ویژه و برپایی اردوی فرهنگی - مذهبی، ویژه خدام نوجوان از دیگر برنامه‌های دهه پایانی ماه صفر در آستان مقدس احمدی و محمدی است.

همچنین امروز هیئت‌های مذهبی و سینه‌زنی از مسیرهای مختلف به سمت حرم شاهچراغ(ع) حرکت کرده و به زنجیرزنی و عزاداری می‌پردازند. موضوعی که بخشی از صحبت‌های آیت‌الله لطف‌الله دژکام، امام جمعه شیراز در خطبه‌های این هفته بود.

۴۷۲۳۱

منبع: خبرآنلاین

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها