یک علت مهم چاقی در کودکان مشخص شد

پژوهشگران

یک علت مهم چاقی در کودکان مشخص شد

مطالعه جدید محققان دانشگاه کمبریج نشان داده است تفاوت در ساختار مغز با چاقی در کودکان مرتبط است.

پژوهشگران این مطالعه اظهار کرده‌اند پیوندهای محکمی بین ساختار مغز ، شاخص توده بدنی و عملکرد شناختی وجود دارد.

در بسیاری از مطالعات قبلی، چاقی هم در کودکان و هم در بزرگسالان با اختلال در "عملکرد اجرایی" (executive function) مرتبط شناخته شده بود. عملکرد اجرایی مجموعه ای از فرآیندهای شناختی است که توسط لوب پیشانی اداره می شود و با رفتارهای افراد از جمله تصمیم گیری ، خودکنترلی و تنظیم احساسات مرتبط است. برای درک بهتر این ارتباط پژوهشگران دانشگاه کمبریج داده های ۲۷۰۰ کودک بین ۹ تا ۱۱ سال را مورد بررسی قرار دادند.

"پال فلچر" (Paul Fletcher) پژوهشگر این مطالعه گفت: این مجموعه داده منحصر به فرد و با دسترسی آزاد به ما امکان می‌دهد روابط بین ساختار مغز ، عملکردهای شناختی و وزن بدن را بررسی کنیم. پیوندهایی که مشاهده کردیم نشان می‌دهد که تفاوت‌های بسیاری در ساختار مغز و عملکرد شناختی کودکان چاق وجود دارد.

این مطالعه ارتباط قابل توجه بین افزایش شاخص توده بدنی و کاهش ضخامت قشر مغز را نشان داد. چاقی همچنین به نازک شدن ناحیه قشر پیش پیشانی مرتبط بود. سایر داده‌های این گروه ارتباط بین چاقی و عملکرد شناختی پایین را تایید کردند.

"لیسا رونان" (Lisa Ronan) پژوهشگر ارشد این مطالعه گفت: ما تفاوت‌های بسیار واضحی در ساختار مغز بین کودکانی که چاق هستند و کودکانی که دارای وزن سالم بودند ، مشاهده کردیم.البته آزمایشات بیشتری برای اثبات این موضوع وجود دارد و بنابراین اکنون به طور قطع نمی‌توانیم بگوییم چاقی باعث تغییر ساختار مغز کودکان می‌شود.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Cerebral Cortex" منتشر شد.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها